وحشی گری عربستان ادامه دارد و رژیمی که به این شیوه رفتار می کند، حمایت کامل رئیس جمهور و سلاح های آمریکا به ارزش میلیاردها دلار را در اختیار دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک مگزین در گزارشی نوشت: زمان زیادی از سفر تبلیغاتی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و رایزنی او با مقامات در زمینه کسب و کار، سیاست و فرهنگ نمی گذرد. تور جهانی وی فوق العاده بود. او با همه اعم از خواننده ها، هالیوودی ها و وال استریتی ها، بوش ها و کلینتون ها و همچنین «جارد کوشنر» مرد جناح چپ اش ملاقات کرد. در اینجا بن سلمان چهره جدیدی از سعودی ها ارائه کرد: اصلاح طلب و عضو یک نسل جدید ... «توماس فریدمن» روزنامه نگار در توصیف او نوشت: «یک رهبر جوان که اصلاحات مذهبی و اقتصادی را هدایت می کند، با زبان تکنولوژی پیشرفته سخن می گوید و بزرگترین گناه او این است که او می خواهد سریع حرکت کند. پتانسیل او گسترده است. او در تلاش است تا تحول اجتماعی در عربستان سعودی را اجرایی کند.» اما در عین حال فریدمن نسبت به سیاست خارجی خشونت آمیز شاهزاده جوان (که از جمله نسل کشی وی در یمن است) ابراز نگرانی کرد. 

بنابراین با این اوصاف برای بسیاری از دوستان شاهزاده محمد جای بسی تعجب داشت زمانی که دیدند او پیش از بازگشت از سفر غربی اش، بلافاصله کارزاری را علیه زنانی که بیشترین مقاومت را در برابر بدبختی های حاکمیتی داشتند، آغاز کرد. در 19 ماه مه، «مقامات عربستان سعودی و رسانه های حاشیه ای دولت، یک کارزار تبلیغاتی عمومی را راه اندازی کردند تا طی آن، 6 فعال زن حقوق بشر را در پی بازداشتشان، «خائن» قلمداد کنند. بیانیه های رسمی در رسانه های دولتی این 6 فعال را به دلیل تماس با اشخاص خارجی با هدف تضعیف ثبات و ساختار اجتماعی کشور، تهدیدی برای امنیت کشور قلمداد کرد.

این کارزار در هفته گذشته با بازداشت دو فعال برجسته حقوق زنان، به نام های «نسیمه الساده» و «سمر بداوی» به پایان رسید. بداوی خواهر یک وبلاگ نویس سعودی به نام «رائف بداوی» است که به دلیل انتقاد از رژیم عربستان به هزار ضربه شلاق و 10 سال حبس محکوم شده است.  هر دوی این فعالان سال هاست تحت محاکمه قرار دارند. 

در واکنش به این اقدامات، وزیر خارجه کانادا در توییتی مراتب اعتراض خود را به این نقض حقوق بشر اعلام کرد و از عربستان خواست تا این افراد و دیگر فعالان حقوق بشر را فورا آزاد کند.

در واکنش، ولیعهد عربستان به شیوه ترامپ رفتار کرد. به سفیر کانادا 24 ساعت وقت داد که این کشور را ترک کند، 15 هزار دانشجوی سعودی را در کانادا به کشور فراخواند، و تجارت با کانادا متوقف شد. به حدود 800 شهروند سعودی که در کانادا تحت درمان بودند، دستور داده شد که بازگردند. کانال های تلویزیونی سعودی هم با حملات ضد کانادایی وارد عمل شده اند.

شما ممکن است چنین صحنه ها و اقداماتی را در سریال «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) به یاد داشته باشید. اما این نوع بربریت هنوز وجود دارد - و رژیمی که به این شیوه رفتار می کند، حمایت کامل رئیس جمهور و سلاح های ما به ارزش میلیاردها دلار را در اختیار دارد.

البته در کنار این اتفاقات، بحران انسانی در یمن وجود دارد. ولیعهد در ائتلاف با آمریکا و انگلیس، جنگ وحشیانه ای را علیه مردم یمن راه اندازی کرده است. بمباران های بی رحمانه - از جمله حملات پیاپی به غیر نظامیان - هزاران نفر را کشته، شمار بیشتری را زخمی کرده و قحطی و بیماری را در این کشور شایع کرده است. همین چند روز پیش بود که در نمایشی وحشتناک شاهد این بودیم که نیروهای ائتلاف سعودی یک اتوبوس از دانش آموزان را که بسیاری از آنها زیر 10 سال سن داشتند، بمباران کرد. در این اقدام که سعودی ها از آن به عنوان یک اقدام نظامی قانونی یاد کردند حدود 30 کودک جان خود را از دست دادند. و این رکورد از تهاجم منطقه ای حتی به حساب هم نمی آید زمانی که ولیعهد ایده حمله به قطر - به عنوان دیگر متحد آمریکا - را مطرح کرد.

در اینجاست که شما در می یابید که دولت ترامپ تا چه حد مفهوم حقوق بشر را درک می کند. پاسخ اولیه ترامپ به حملات عربستان سعودی به قطر، حمایت مشتاقانه از آن بود. واکنش این دولت به حمله عربستان سعودی به کانادا هم این است که ترجیح می دهد در این اختلاف طرف هیچ کسی را نگیرد. بین یک سلطنت کاملا وحشی که زندانیان و مخالفان را شکنجه می کند، فرصت های زنان را از بین می برد و مجرمان را در خیابان ها مجروح می کند ... و کانادایی که از حقوق بشر دفاع کرده، ترامپ نمی داند که طرف کدام کشور را بگیرد! در سال 2012، وزارت خارجه به سمر بداوی جایزه زنان شجاع را داده است، اما اکنون وزارت خارجه از دستگیری او انتقاد نخواهد کرد.

البته ترامپ تنها رئیس جمهور آمریکا نیست که به ستمگران در ریاض کمک می کند. روسای جمهور پیشین هم به دلایل آشکار (نفت و دفاع رژیم صهیونیستی) چنین کاری کرده اند. اما ارتباط عربستان سعودی اکنون محکم تر از قبل است. علی رغم نبود روابط رسمی بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، شاهزاده محمد و نتانیاهو در حال حاضر به ترامپ پیوسته اند؛ زیرا همه آنها خواستار جنگ علیه ایران هستند. 

مطمئنا کانادا، علی رغم تهدید شدید از سوی عربستان سعودی و سکوت آمریکا و انگلیس متحدانش زنده خواهد ماند. اما این غرب است که دیگر به عنوان یک نیروی اخلاقی، حتی در سطح کاملا ظاهری، دیده نمی شود. و در عین حال این آینده ماست که این چنین تیره و تار می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.