از عمر پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمتر از دو سال می‌ گذرد و در همین مدت کوتاه این حزب به جای آنکه در انتظار تکرار پیروزی خود در انتخابات میان‌ دوره‌ ای باشد، شاهد حوادثی ناامید کننده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: تنها 90 روز به برگزاری انتخابات میان دوره ای سرنوشت ساز آمریکا باقی مانده است و نتیجه مرحله مقدماتی این انتخابات در برخی از ایالت ها به ویژه انتخابات «اوهایو»، زنگ خطر را برای جمهوری خواهان به عنوان حزب ترامپ به صدا درآورده است.

اوهایو، ایالتی که به‌ طور سنتی قلمروی انتخاباتی جمهوری خواهان به شمار می‌ رود، شاهد نتیجه ای ناامیدکننده برای جمهوری خواهان بود.

نتیجه رقابت در این انتخابات ویژه میان «تروی بالدرسون» جمهوری خواه و «دنی اوکانر» دموکرات در منطقه دوازدهم ایالت اوهایو چنان به هم نزدیک است که هنوز نمی توان با قطعیت برنده نهایی را اعلام کرد. بالدرسون با کمتر از 2 هزار رای از رقیب خود پیش است اما بیش از 8 هزار رای مشروط و غیابی هنوز شمارش نشده است که این ممکن است بازشماری آرا را اجباری کند.

 

Ohio_Live_Results.0

 

این در حالی است که جمهوری خواهان برای کسب بهترین نتیجه در اوهایو، به عنوان ایالتی سرنوشت ساز و جایی که اکثر ساکنانش محافظه کار هستند، میلیون‌ ها دلار صرف تبلیغات تلویزیونی تاثیرگذار کرده بودند، و ترامپ نیز شخصا برای تبلیغ به نفع وی به این ایالت سفر و در گردهمایی تبلیغاتی او سخنرانی کرده بود، اما نتیجه کار پیروزی بسیار ضعیف بالدرسونِ جمهوری خواه در مقابل اوکانرِ دموکرات بود.

این نتیجه نشان داد حزب دموکرات بخت خوبی برای پیروزی در انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان در نوامبر دارد.

ترامپ پس از اعلام نتیجه انتخابات اوهایو اذعان کرد که بالدرسون در رقابت مقدماتی بد عمل کرد اما در روز انتخابات به مراتب بهتر ظاهر خواهد شد.

ترامپ که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در ایالت اوهایو پیروز شده بود، در رقابت اخیر میان بالدرسون و اوکانر با تمام قوا به نفع وی تبلیغ کرد. اما نتیجه سه‌شنبه شب به هیچ عنوان برای وی رضایت بخش نبود؛ هرچند که این دو رقیب سه ماه دیگر و در روز انتخابات میان دوره‌ ای باز هم به مصاف هم خواهند رفت.

به عقیده تحلیلگران، یکی از دلایل افزایش محبوبیت اوکانر در اوهایو مخالفت او با «نانسی پلوسی» سخنگوی سابق مجلس نمایندگان آمریکا است و حالا که او توانسته 49.3 درصد آرا را در مرحله مقدماتی کسب کند و عملکرد مطلوبی داشته باشد، ممکن است بحث‌ ها بر سر هزینه‌ ای که دموکرات‌ ها در قبال حمایت از نانسی پلوسی متحمل خواهند شد، مجددا داغ شود یا حتی شانس آنها برای کسب اکثریت به خطر بیفتد. اوکانر ممکن است در آخرین مرحله رقابت‌ های میان‌ دوره‌ ای با نرم‌ تر کردن مواضع خود در قبال پلوسی، یک هدیه عالی به رقیب جمهوری خواه خود بدهد.

علاوه بر ایالت اوهایو که اکنون به کابوس جمهوری خواهان تبدیل شده، 4 ایالت دیگر نیز شاهد برگزاری انتخابات مقدماتی بود و از دیترویت گرفته تا سیاتل، دموکرات ها در مناطقی که از دیرباز در اختیار حزب جمهوری خواه قرار داشت، کاندیداهای سرسختی را تعیین کرده است.

 

08_06_Midterm.0

 

در ایالت میشیگان که به مدت بیش از یک دهه جزو قلمرو انتخاباتی جمهوری خواهان محسوب می شد و در انتخابات 2016 به ترامپ رای داد، روز سه‌ شنبه خانم «گرچن وایتمر»، رهبر سابق دموکرات در سنای محلی میشیگان، در انتخابات مقدماتی فرمانداری ها پیشتاز شد. این یک آزمون حیاتی برای دموکرات‌های «غرب میانه» و قشر کارگر در ماه نوامبر است.

 

GettyImages_974429728

 

در ماه نوامبر وایتمر باید با «بیل شوت» دادستان کل این ایالت رقابت کند و از آنجا که کرسی فرمانداری یک امتیاز عالی برای دموکرات‌ ها محسوب می‌ شود، بعید نیست که جمهوری خواهان در انتخابات ماه نوامبر برای نخستین بار پس از یک دهه در این ایالت نیز شکست بخورند.

در ایالت واشنگتن که کاندیداها از تمامی احزاب به طور غیرحزبی در انتخابات مقدماتی رقابت می کنند، کاندیداهای جمهور خواه نتایج ضعیفی را در سه منطقه - از جمله در حومه سیاتل و شرق واشنگتن - به نمایش گذاشتند.

و با توجه به نشانه ها در خصوص اینکه مقامات جمهوری خواه برای زیان های قابل توجهی آماده می شوند، آنها در نظر دارند به اولویت بندی سیاسی بپردازند و تعیین کنند که به آرای کدام منطقه نمی توان دل بست تا در آنجا پول کمتری هزینه کنند.

در میان کرسی هایی که جمهوری خواهان می بینند که از دسترس آنها خارج می شوند، می توان به کرسی های «رود بلوم» از ایالت آیووا و «جیسون لوئیس» از مینه سوتا و همچنین بیش از نیمی از کرسی های باز اشاره کرد که در حال حاضر در اختیار جمهوری خواهان در نیوجرسی، فلوریدا، پنسیلوانیا و آریزونا قرار دارد.

در ایالت‌ های جورجیا، تگزاس و داکوتای جنوبی نیز شرایط چندان مطلوب جمهوری خواهان نیست. هرچند که هنوز هیچ آمار و ارقامی از نتیجه مرحله مقدماتی انتخابات این ایالت‌ ها رسانه‌ ای نشده است و در روزهای آینده معادلات و پیش‌ بینی‌ ها دقیق تر خواهد بود.

جمهوری خواهان می گویند که آنها می توانند با استفاده از قانونگذاران حاکم در مناطق قرمز رنگ (قرمز رنگ حزب جمهوری خواه و آبی رنگ حزب دموکرات است) و برند سازی از دموکرات ها به عنوان مخالف چپ گرا، بتوانند دست کم در مجلس نمایندگان جایگاه ضعیف خود را حفظ کنند. اما استراتژیست های حزب ارشد به این نتیجه رسیده اند که بیش از 12 منطقه ای که قبلا کنترل آن در اختیار جمهوری خواهان بود، ممکن است غیر قابل پیروزی باشد؛ به ویژه در مناطق شهری که ترامپ آدر آنجا به میانه روها بی اعتنایی کرده و مقاومتی تند و تیز در برابر چپ ها داشته است.

«کارلوس کوربلو» یک نماینده جمهوری خواه از ایالت فلوریدا که توسط دموکرات ها هدف قرار گرفته است، گفت: «هر منطقه سفید و حومه ای در این کشور در انتخابات نوامبر سرنوشت ساز است.»

دموکرات‌ ها برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان به 23 کرسی و برای مجلس سنا به دو کرسی احتیاج دارند. بنابراین جمهوری خواهان مجازند به طور کلی تنها 22 کرسی خود را در مجلس نمایندگان و یک کرسی را در مجلس سنا از دست بدهند. این باعث می شود که آنها در سه ماه باقی مانده از تبلیغات، فرصت کمی برای خطا داشته باشند.

قانونگذاران کهنه کار جمهوری خواه به طور فزاینده چشم انداز ناخوشایندی را برای خود در مجلس نمایندگان پیش بینی می کنند و برخی نیز از این می ترسند که دموکرات ها بتوانند با اختلافی فاحش، کنترل مجلس را در اختیار بگیرند.

سناتور «لیندسی گراهام» از کارولینای جنوبی می گوید: «احتمال واقعی وجود دارد که آنها نه تنها در مجلس نمایندگان به پیروزی برسند، بلکه 10 یا 12 کرسی بیشتر از آنکه نیاز دارند، به دست آورند. او علنا مطلبی را اعلام کرده است که بسیاری از مقامات جمهوری خواه تابستان امسال در خفا به آن اذعان کرده بودند.

گراهام گفت که پیروزی دموکرات ها در انتخابات قطعی نیست، همانطور که در دوره ریاست جمهور ترامپ هیچ کاری قطعیت ندارد و هر چیزی ظرف 24 ساعت می تواند به سمت خوب یا بد تغییر کند. اما او گفت که هر جمهوری خواهی در یک ناحیه کاملا رقابتی، می تواند با یک انتخاب عمومی دشوار مواجه شود.

در انتخابات فرمانداری ها در روز گذشته در کانزاس، جمهوری خواهان نه تنها در مورد کاندیدای خود برای فرماندار با مشکل مواجه شدند بلکه این سوال برای آنها ایجاد که اصلا آیا می توانند دموکرات ها را در این ایالت در انتخابات نوامبر شکست دهند یا خیر. در صورتی که این حزب در نهایت «کریس کوباچ» نامزد راست افراطی خود را برای فرمانداری کاندید کند، می تواند سطح محبوبیت حزب جمهوری خواه را هم در انتخابات کنگره پایین آورد.

 

0

 

نتایج اولیه نشان می دهد کوباچ تنها با 191 رای بیشتر توانسته از «جف کولیر» رقیب خود پیشی بگیرد. در چند روز آینده احتمال تغییر این رقم هم وجود دارد.

رویکرد تهاجمی ای که حزب جمهوری خواه برای تقویت موضع کاندیداهای خود در مناطق محافظه کار اتخاذ کرده این است که بودجه هنگفتی را به حمله تبلیغاتی علیه کاندیداهای دموکرات در سه ایالت کانزاس، کنتاکی و نیویورک اختصاص داده است. ترامپ در سال 2016 در هر سه منطقه رای آورد، اما دموکرات ها هم تمامی آنها را به دقت دنبال می کنند.

استراتژیست‌ های حزب دموکرات بر این باورند که اگر میزان مشارکت در انتخابات را به سود خود افزایش دهند و حدود 4 میلیون دموکراتی را که دو سال قبل حاضر نشدند به «هیلاری کلینتون» رای دهند، مجاب به انداختن رای آبی به صندوق کنند، قادر خواهند بود در همه ایالت‌ ها جمهوری خواهان را شکست دهند.

مجموع این اتفاق‌ ها نشان می‌ دهد که بعید نیست کابوس ترامپ و جمهوری خواهان در مورد از دست دادن اکثریت در کنگره، در پاییز امسال رقم بخورد.

یکی از دلایل کاهش گرایش مردم آمریکا به جمهوری خواهان شخص ترامپ است. او در حدود 2 سال اخیر با اتخاذ سیاست خارجی افراطی، دور شدن از متحدان سنتی به ویژه اتحادیه اروپا، خروج از پیمان‌ های بین‌المللی، برخوردهای نژادپرستانه با مهاجران و از همه مهم تر رسوایی‌ هایی که در پرونده تبانی احتمالی تیم انتخاباتی و حلقه نزدیکانش با روسیه در انتخابات 2016 داشته، دچار کاهش محبوبیت شده و این مساله جمهوری خواهان را هم متضرر کرده است.

به ویژه اینکه برخی از جمهوری خواهان مشهور از جمله «جان مک کین» هم آشکارا از ترامپ انتقاد می‌ کنند.

شبکه سی بی اس گزارش داده است: انتخابات های میان دوره ای معمولا صدای اعتراض و یا تایید آمریکایی ها به عملکرد رئیس جمهورهایشان است. اما این چالش برای ترامپ عمیق تر است. 54 درصد از آمریکایی ها این هفته در نظرسنجی گالوپ نارضایتی خود را از عملکرد او بیان کردند.

نظرسنجی ای که در سایت FiveThirtyEight.com منتشر شده نیز نشان می دهد رای دهندگان با اختلاف 8 درصدی دموکرات ها را به جمهوری خواهان ترجیح می دهند. در این نظرسنجی 47.7 درصد اعلام کردند که به دموکرات ها 39.9 دیگر به جمهوری خواهان رای می دهند.

تاریخ نشان می دهد زمانی که نظرسنجی ها چنین اختلافی را نشان می دهند، با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات، شانس پیروزی آنها بیشتر هم افزایش می یابد.

 آخرین انتخابات میان‌ دوره ای که در آن تا این درجه مخالفت عمومی با رئیس‌ جمهور وقت وجود داشت، به سال 2006 بازمی‌ گردد. در آن سال بر اثر جهت‌ گیری جامعه آمریکا علیه جنگ عراق و نیز در پی شکست‌ خوردن حزب جمهوری‌ خواه در اتخاذ سیاست خصوصی‌ سازی‌ کردن امنیت اجتماعی، دموکرات‌ ها توانستند در زمان ریاست‌ جمهوری «جورج بوش» 31 کرسی از مجلس نمایندگان را تصاحب کنند.

تنها برگ برنده ترامپ و جمهوری خواهان در انتخابات میان‌ دوره‌ ای، دستاوردهای اقتصادی کاخ سفید است که البته فاکتور قابل توجهی است و می‌ تواند، آراء قشر کارگر و طبقه متوسط جامعه آمریکا را به سمت جمهوری خواهان سوق دهد.

البته این دستاورد اقتصادی هم با اقدامات تعرفه ای ترامپ آسیب دیده است. اطلاعات دولتی نشان می دهد این سیاست ها به بسیاری آسیب زده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.