اکنون مشکل روسیه و ترکیه در این بخش از سوریه گروه های تروریستی هستند به ویژه گروه هایی که در نتیجه فروپاشی جبهه النصره تشکیل شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «زاؤور کارییف» در نشریه اسفوبو دنایا پریسا به تمهیدات جاری برای آزادی استان ادلب و تشکیل ارتشی از افراد مسلح در این استان توسط ترکیه پرداخت و نوشت: قبل از آن که دمشق گسیل نیروهای اصلی را به نزدیکی مناطق شمالی سوریه که در اشغال افراد مسلح است را آغاز کند ترکیه تقویت مواضعش در ادلب را آغاز کرد و برخی از مراکز در برخی شهرک ها را نیز بازسازی کرده است.

پر واضح است که این اقدامات ترکیه تبدیل مشکلی می شود که به شیوه ای نیاز به حل دارد که هیچ کدام از طرف ها به استثنای ترورییست ها بازنده نباشند. بر اساس گزارش های رسانه های خارجی فرایند راه حل در عمل آغاز شده است. آغاز گر این راه حل نیز مسکو است. گمان می رود که روسیه یک ماه به ترکیه مهلت داده است که اوضاع در ادلب را حل کند و اگر آنکارا در این مدت تعیین شده نتوانست کاری بکند آن وقت همه ادلب تبدیل به هدفی برای ارتش عربی سوریه و همپیمانان روس اش می شود. در عین حال، ترک ها خودشان نیز در حال متحد کردن نیروهای محلی به قاعده ارتش عربی سوریه هستند. بر اساس ارزیابی های مختلف متحد کردن گروه های مسلح ممکن است منجر به تشکیل ارتشی متشکل از هفتاد هزار نفر  شود.

در همین زمینه«کرم یلدریم» کارشناس ترک می گوید که ترکیه و روسیه نمی توانند به خودشان اجازه دهند که تناقض های خطرناکی میان شان رخ دهد و گرنه توافق های آستانه از هم می پاشد. این توافق ها برای همه به عنوان جایگزین فرایند ژنو که معنایش را از دست داد مهم است.آن چه برای آن در استانبول برنامه ریزی شده  نشست سران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه در هفتم سپتامبر است که می توان آن را ادامه و گسترش فرایند آستانه دانست.

چگونه این نشست می تواند بر اوضاع ادلب تأثیر گذار شود؟

اکنون مشکل روسیه و ترکیه در این بخش از سوریه گروه های تروریستی هستند به ویژه گروه هایی که در نتیجه فروپاشی جبهه النصره تشکیل شدند. چه بسا در این ماه روسیه و ترکیه به طور مشترک در زمینه از بین بردن نفوذ این تروریست ها در برخی مناطق ادلب موفق شوند اما درباره گروه ارتش آزاد سوریه نیز باید گفت که برخی از اعضای آن نزدیکی به دولت سوریه را تأیید می کنند. به احتمال زیاد مخالفان و دولت سوریه در ادلب به تفاهم هایی برسند. همچنین نیاز به میانجی گری ترکیه و همکاری اش با روسیه در این زمینه وجود دارد که باور بر این است که پس از نشست سران در استانبول اعلام می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.