در راند دوم جنگ تجاری آمریکا، دفتر نمایندگی تجاری این کشور در بیانیه‌ ای فهرستی از 16 میلیارد دلار محصولات مشمول تعرفه وارداتی از چین را منتشر کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت خبری آمریکایی «بیزنس اینسایدر» در گزارشی نوشت: «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد: واشنگتن ساعاتی پیش طرح اعمال تعرفه وارداتی بر 16 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی را نهایی کرده است.

مطابق این بیانیه و در دور دوم جنگ تعرفه ها، محصولات اعلام‌ شده مشمول 25 درصد تعرفه بیشتر خواهند شد و اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا از روز 23 اوت (اول شهریور) تعرفه‌ های گمرگی جدید را روی آنها اجرا خواهد کرد.

279 قلم کالایی که در اواخر اوت تحت تاثیر تعرفه ها قرار خواهند گرفت، اکثرا کالاهای صنعتی نظیر تراکتورها، لوله های پلاستیکی، و تجهیزاتی مانند سرعت سنج هستند.

این دومین بسته از کالاهای چینی است که مشمول تعرفه‌ های آمریکا می‌ شود و آخرین نمود گسترده ترین جنگ تجاری میان چین و آمریکا محسوب می شود. دولت ترامپ ماه ژوئیه روی 34 میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه 25 درصدی اعمال کرد. پکن هم در یک اقدام تلافی‌جویانه روی همین میزان کالای وارداتی از آمریکا تعرفه اعلام کرد. 

واشنگتن، این اقدامات را پاسخ آمریکا به روش‌ های غیرمنصفانه چین در زمینه سرقت مالکیت معنوی آثار آمریکایی، و انتقال غیرقانونی فناوری های آمریکایی به شرکت های چینی تعبیر کرده است. 

جنگ تجاری میان آمریکا و چین از چند ماه پیش زمانی آغاز شد که دولت آمریکا روی واردات آلومینیوم و فولاد تعرفه‌های 10 و 25 درصدی بست.

ترامپ تهدید کرده است تعرفه 25 درصدی را بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش 200 میلیارد دلار اعمال کند - اقدامی که اختلافات بین کشورها را با تنشی آشکار مواجه کرد.

اقدام ترامپ انتقاد کشور‌های دیگر از جمله هم‌ پیمانان اروپایی‌ اش را در پی داشت که بر سر همین موضوع شکایتی را علیه آمریکا در نهادهای بین‌ المللی از جمله سازمان تجارت جهانی تنظیم کردند. آنها می‌ گویند اقدام آمریکا برخلاف قوانین بین‌ المللی و قواعد سازمان تجارت جهانی است که آمریکا عضوی از آن محسوب می شود.

انتظار می رود پکن هم در واکنش به آمریکا، 16 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را هدف تعرفه ها قرار دهد.

اقتصاددانان هشدار داده اند که جنگ تجاری درگرفته میان چین و آمریکا هزینه های بیشتری بر دوش مصرف کنندگان آمریکایی قرار خواهد داد و به تجارت های آمریکایی آسیب خواهد زد. اما با توجه به عدم گفت و گوی طرفین و اهداف نامشخص ترامپ، چشم اندازی برای پایان جنگ تجاری در کوتاه مدت دیده نمی شود.

 

تایم لاین جنگ تجاری تا به امروز

1 مارس: ترامپ بر تمامی واردات فولاد و آلومینیوم از جمله فلزات از چین تعرفه وضع کرد.

22 مارس: ترامپ اعلام کرد که بر 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه 25 درصدی ببندد. چین هم تعرفه تلافی جویانه بر فولاد و آلومینیوم را اعلام کرد و وعده داد به این اقدام آمریکا پاسخ دهد.

3 آوریل: نماینده تجاری آمریکا فهرستی  از کالاهای چینی در آستانه اعمال تعرفه را اعلام کرد. مهلت 60 روزه ای برای صنایع تعیین شد تا در صورت تمایل، درخواست معاف شدن از تعرفه ها را اعلام کنند.

4 آوریل: چین فهرستی از بیش از 100 قلم کالای آمریکایی به ارزش حدود 50 میلیارد دلار را که در آستانه اعمال تعرفه های تلافی جویانه قرار داشتند، منتشر کرد.

19 مه: دو کشور پس از دیدارهایی از احتمال توافق تجاری برای جلوگیری از اعمال تعرفه ها خبر دادند.

29 مه: کاخ سفید اعلام کرد تعرفه ها بر کالاهایی به ارزش 50 میلیارد دلار از چین اجرایی خواهد شد و همچنین فهرست نهایی کالاها در 15 ژوئن اعلام خواهد شد. این اقدام آمریکا، نقض توافق تجاری 10 روز پیش محسوب می شد.

15 ژوئن: ترامپ فهرست نهایی کالاها برای اعمال تعرفه های جدید را ارائه کرد. بر اساس این اطلاعیه، قرار شد کالاهای چینی به ارزش 34 میلیارد دلار در معرض تعرفه های جدید 25 درصدی قرار بگیرند، و 16 میلیارد دلار کالای وارداتی دیگر نیز در تاریخی بعدی مشمول این تعرفه شوند. چین در اقدامی تلافی جویانه، به همان میزان تعرفه بر کالاهای آمریکایی اعمال کرد.

18 ژوئن: ترامپ تهدید به اعمال تعرفه 10 درصدی بر 200 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی کرد.

6 ژوئیه: دور اول تعرفه ها بر 34 میلیار دلار از کالاهای چینی اجرایی شد و چین هم به همان شکل پاسخ داد.

10 ژوئیه: آمریکا فهرست اولیه کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار را که قرار بود در معرض تعرفه 10 درصدی قرار بگیرند، منتشر کرد.

1 اوت: واشنگتن ارزش تعرفه ها را دو برابر کرد و بر اعمال تعرفه 25 درصدی به جاری 10 درصدی بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی خبر داد.

3 اوت: چین تهدید کرد این کشور تعرفه هایی در درصدهای مختلف بر 60 میلیارد دلار دیگر از کالاهای آمریکایی اعمال خواهد کرد اگر که ترامپ آخرین تهدیدش را عملی کند.

7 اوت: آمریکا اعلام کرد دور دوم تعرفه ها که 16 میلیارد دلار از کالاهای چینی را تحت الشعاع قرار می دهد، در 23 اوت اجرایی خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.