اقدام این گروه تازه تأسیس شده نشان دهنده دوری و تضاد میان ترکیه و روسیه در زمینه پرداختن به پرونده ادلب است و ضربه بدی به تلاش های روسیه طی یک ماه برای ایجاد روابط و برقراری تماس با بزرگان در استان ادلب و حماه به منظور بستر سازی برای آشتی ها در منطقه است که بر اساس آنها ارتش سوریه در این مناطق مستقر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، گروه«جبهه آزادیبخش ملی» که ترکیه اخیرا با مشارکت گروه های مسلح در شمال سوریه تشکیل داد اولین ماموریت خود را انجام داد و دست به بازداشت های گسترده ای در استان های «حماه» و «ادلب» زد.شخصیت هایی که توسط این گروه مورد حمایت ترکیه بازداشت شدند با دولت سوریه و مرکز آشتی روسیه در سوریه در ارتباط اند و اعضای «کمیته های آشتی» نیز جزو این بازداشت شده ها هستند.این اقدام بزرگترین اقدام در نوع خود در حماه و ادلب است.

اقدام این گروه تازه تأسیس شده نشان دهنده دوری و تضاد میان ترکیه و روسیه در زمینه پرداختن به پرونده ادلب است و ضربه بدی به تلاش های روسیه طی یک ماه برای ایجاد روابط و برقراری تماس با بزرگان در استان ادلب و حماه به منظور بستر سازی برای آشتی ها در منطقه است که بر اساس آنها ارتش سوریه در این مناطق مستقر شود.

بر اساس اعلام جبهه آزادایبخش ملی این جبهه 45 نفر از دعوت کنندگان به آشتی یا کسانی که خود را برای انتخابات شوراهای شهر به نیابت از روستاها و شهرهای شان به نفع دولت سوریه کاندید کرده اند، بازداشت شدند. قرار است که انتخابات شوراهای شهر بر اساس دستور ریاست جمهوری سوریه در 16 سپتامبر آینده برای نخستین بار از هفت سال پیش تا کنون برگزار شود.

این جبهه اعلام کرد:« پس از آن که روسیه و دولت سوریه موفق شدند به لحاظ نظامی وارد ریف حماه شوند دولت سوریه و همپیمان روس اش تلاش کردند که منطقه را از طریق آشتی ها به دست آورند به طوری که روسیه تلاش کرد که مناطقی از ریف حماه را در ماه مارس بکند زمانی که تهدید کرد به منطقه «قلعه المضیق» حمله می کند و با کمیته های آشتی متشکل از اهالی منطقه مذاکره کرد اما هیچ گونه پیشرفتی حاصل نکرد.

در تحولی دیگر، گروه «هیأت تحریر الشام» یا همان جبهه النصره سابق نیز در ماه جولای در شهر «خان شیخون» و شهرک«مدایا» در ریف جنوبی ادلب دست به بازداشت های گسترده ای زد و 15 نفر از کسانی که با کمیته های آشتی ها و مرکز آشتی روسیه در «حمیمیم» در ارتباط هستند را بازداشت کرد.

گروه جبهه و هیأت تحریر الشام به شکل جداگانه اعلام کردند که قصد دارند به بازداشت های گسترده خود ادامه دهند تا هر کسی به فکر آشتی با دولت سوریه یا روسیه است را حذف کنند.

این اقدام گروه تازه تأسیس هوادار ترکیه ضربه بدی به همه تلاش های آشتی در ادلب و ریف آن و ریف حماه به شمار می رود و باعث می شود که گزینه نظامی برای تعیین سرنوشت مناطق خارج از کنترل دولت سوریه برای رویارویی با همه گروه های شمال و نه فقط هیأت تحریر الشام به مرحله اجرا در بیاید.

این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش ها از شمال سوریه ، یگان هایی از ارتش و نیروهای مسلح جمهوری عربی سوریه استحکامات گروه های تروریستی را در دورترین حومه شمالی حماه نابود و تعدادی از راه های امدادرسانی آنها را به سمت حومه جنوبی ادلب قطع کردند.

خبرنگار خبرگزاری سانای سوریه در حماه تأکید کرد: نیروهای ارتش سوریه  استحکامات و محورهای امدادرسانی تروریست ها در روستای «لحایا» و شهرک «لطامنه» واقع حدود 35 کیلومتر در شمال شهر حماه، را با توپخانه به شدت گلوله باران کرد.

این خبرنگار افزود: این گلوله باران منجر به انهدام استحکامات و نقاط وجود گروه های تروریستی، شد.

خبرنگار سانا در ادامه گفت: همچنین، این گلوله باران موجب کشته شدن و زخمی شدن شماری زیادی از تروریست ها و انهدام تسلیحات آنها، شد.

یک منبع نظامی سوری در ارتش سوریه نیز گفت که نیروهای ارتش حمله افراد مسلح به نقاط ارتش در شمال منطقه«الربیعه» در شمال شرق استان «لاذقیه» را دفع کردند.

این منبع افزود که افراد مسلح تلاش کردند که به سمت روستای«الحیاه» حمله کنند اما یگان های ارتش سوریه این حمله را ناکام کرده و تلفات مادی و انسانی سنگینی به مهاجمان وارد کردند.

از جهتی دیگر دمشق خود را برای استقبال از آوارگان استان ادلب آماده می کند.

«عبدالرحمن الخطیب» مدیر مرکز اسکان در «الحرجله» در جنوب دمشق گفت که این مرکز در حال آماده سازی و ترمیم برای استقبال از آوارگان استان ادلب است.

الخطیب شب گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که مرکز برای  5هزار نفر جا دارد اما در گذشته نزدیک به 20 هزار آواره را نیز در خود جای داده است و اکنون نیاز به ترمیم و تعمیر دارد.

وی افزود که طرف روسیه بارها به این مرکز کمک های انسانی از جمله فرش، پتو و دیگر مستلزمات ارائه کرده است.

مدیر این مرکز که در سال 2014 در یک مجتمع ورزشی سابق برای جا دادن آوارگان از «دیرالزور»،«درعا» و دیگر مناطق ساخته شد افزود که این مرکز در سال 2015 آوارگانی از منطقه «الغوطه» شرقی دمشق را در خود جای داده است لیکن این آوارگان پس از آزادی مناطق شان از گروه های تروریستی به خانه های خود بازگشتند و این مرکز در حال حاضر خالی است و منتظر آوارگان جدید است.

در حال حاضر در مرکز الحرجله 724 واحد مسکونی برای آوارگان در حال تأسیس است که هر کدام از این واحدها شامل یک اتاق،یک آشپزخانه و دستشویی و حمام می شود.

این مرکز شبیه یک شهرک کوچک است و دارای یک انبار برای مواد غذایی و لوازم شخصی،مدرسه، مرکز پزشکی مجهز به دارو و تجهیزات پزشکی برای درمان موارد معمولی است و موارد خطرناک نیز به دمشق منتقل می شوند.

گفتنی است که نظامیان روس با همکاری ارتش سوریه گذرگاه انسانی در مرزهای منطقه کاهش تنش در ادلب ایجاد کردند تا غیرنظامیان بتوانند مناطق تحت اشغال گروه های مسلح در این استان را ترک کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.