کارشناسان معتقدند نویسنده این توییت جرات به خرج داده و ضوابط انسانی را به روابط نفروخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عربستان سعودی سفیر کانادا در ریاض را اخراج کرد، سفیر خود در اوتاوا پایتخت کانادا را فراخواند، تمامی معاملات تجاری‌ اش را به حال تعلیق درآورد و تصمیم به خارج کردن حدود 15 هزار دانشجوی بورسیه، که در دانشگاه‌ های کانادا ادامه تحصیل می‌ دهند به‌ ویژه در دانشکده‌ های پزشکی و علوم، گرفت. عربستان همه این اقدامات را پشت سر هم و در اعتراض به یک انتقاد توییتری از نقض حقوق بشر در این کشور پادشاهی و بازداشت فعالان زن سعودی که خواهان آزادی‌ های بیشتر برای زنان شده‌ اند، اتخاذ کرده است.

 

chrystia-freeland

 

کارشناسان معتقدند نویسنده این توییت جرات به خرج داده و ضوابط انسانی را به روابط نفروخته است.

نویسنده این توییت زنی به نام «کریستیا فریلند»، نویسنده، روزنامه نگار و سیاستمدار کانادایی است که اکنون وزیر خارجه کانادا است.

این زن جسور را بیشتر بشناسیم:

زندگینامه

فریلند در شهر «پیس ریور» در استان «آلبرتا» در کانادا متولد شد. پدر او، «دونالد فریلند» کشاورز و وکیل و عضو حزب لیبرال کانادا بود و مادرش، «هالینا» (2007-1946) نیز یک وکیل بود که به نمایندگی از حزب دموکرات جدید در انتخابات در ادمونتون استراتکونا در انتخابات فدرال 1988 کاندید شد.

 

gal3-with-sister-and-parents

sister-and-horse

 

«ویلبر فریلند» جد پدری اش هم یک کشاورز و وکیل بود. هلن مادربزرگ پدری اش، عروس جنگ جهانی دوم از گلاسکو بود.

 

Michael-Chomiak-and-family

 

مادرش در یک اردوگاه آوارگان در آلمان از یک والدین کاتولیک اوکراینی متولد شد. بنابراین مادرش «عضو برجسته جامعه کانادایی - اوکراینی» بود.

فریلند در کالج آدریاتیک متحده در ایتالیا تحصیل کرد و مدرک کارشناسی هنر در تاریخ و ادبیات روسیه خود از دانشگاه هاروارد و مدرک کارشناسی ارشد مطالعات اسلوونی خود را از کالج سنت آنتونی، آکسفورد در سال 1993 دریافت کرد.

 

chrystia-freeland-1

 

حرفه روزنامه نگاری

فریلند حرفه روزنامه نگاری خود را به عنوان یک گزارشگر پاره وقت برای فایننشال تایمز، واشنگتن پست و اکونومیست در حالی که در اوکراین کار می کرد، آغاز کرد. فریلند بعدا برای فایننشال تایمز در لندن به عنوان معاون سردبیر و سپس به عنوان سردبیر برای نسخه آخر هفته آن، FT.com و اخبار انگلیس کار کرد. فریلند همچنین به عنوان رئیس دفتر مسکو و خبرنگار شرق اروپا برای فایننشال تایمز خدمت کرده است.

 

DXzZK6xWsAEXvnL

104113_0001

 

از سال 1999 تا 2001 فریلند به عنوان معاون سردبیر روزنامه «گلوب اند میل» کانادا خدمت کرد. بعد او به عنوان مدیر عامل و سردبیر اخبار مصرف کننده در تامسون رویترز مشغول به کار شد. او همچنین ستون نویس هفتگی گلوب اند میل بود. او پیش از آن سردبیر تامسون رویترز دیجیتال بود، سمتی که او از آوریل 2011 در اختیار داشت. پیش از این، او از روز اول مارس 2010، سردبیر ارشد خبرگزاری رویترز، و پیشتر در فایننشال تایمز مستقر در نیویورک تایمز، سرویراستار بود.

 

187789159-612x612

 

او نویسنده کتاب «فروش قرن» (سال 2000) است که به سفر روسیه از کمونیسم به سرمایه داری می پردازد.  کتاب دیگر او تحت عنوان «پلوتوکرات ها: ظهور فوق العاده غنی های جدید جهانی و سقوط همه افراد دیگر» (سال 2012) یکی از پرفروش های نیویورک تایمز و برنده جایزه لیونل ژلبرگ سال 2013 است. این کتاب همچنین در سال 2013 جایزه کتاب کسب و کار ملی را به دست آورد.

 

18843136

 

زندگی سیاسی

فریلند در تاریخ 26 ژوئیه 2013، حرفه روزنامه نگاری را ترک کرد تا به عنوان کاندید حزب لیبرال در مرکز تورنتو وارد سیاست کانادا شود. در 15 سپتامبر 2013 کاندیداتوری وی پذیرفته شد و وی فرصتی برای جایگزینی «باب رائه» نماینده مجلس در انتخابات 25 نوامبر 2013 را یافت. در طول مبارزات انتخاباتی او به دلیل خرید یک خانه 1.3 میلیون دلاری با انتقاداتی مواجه شد، گرچه این قیمت با قیمت خانه های تورنتو همخوانی داشت. در نهایت فریلند 49 درصد آراء را به دست آورد و برنده شد.

 

freeland-rae-wynne-trudeau

 

فریلند به عنوان یک منتقد تجاری حزب لیبرال کانادا، با «لری سامرز» یک اقتصاددان در یک رویداد رسمی در کنفرانس حزب لیبرال 2014 دیدار کرد و مصاحبه داد که این مصاحبه در یوتیوب و وب سایت حزب در دسترس است. فریلند همچنین در مطلبی در نیویورک تایمز نوشت که او با ظهور پلوتوکرات ها مخالف است.

بعدا، در آغاز ماه مارس، فریلند از طرف حزب لیبرال از اوکراین بازدید کرد و پیشرفت اش را در دیدار با رهبران جامعه و اعضای دولت در کیف توییت کرد.

 

ukraine-protest-1991

اعتراضات اوکراین

 

فریلند یکی از 13 کانادایی بود که در ماه مارس 2014 به دلیل تحریم های تلافی جویانه ای که توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعمال شده بود، از سفر به روسیه منع شد.

 

وزیر تجارت بین الملل

در 4 نوامبر 2015، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا فریلند را به عنوان وزیر تجارت بین المللی انتخاب کرد.

 

images

 

فریلند در مذاکراتی که منجر به توافق جامع اقتصادی و تجاری (CETA)، بین کانادا و اتحادیه اروپا، به عنوان «پروژه میراث» استفان هارپر نخست وزیر پیشین بود، درگیر بود. CETA بزرگترین معامله تجاری کانادا از زمان «نفتا» است. پس از اینکه این توافق در 30 اکتبر 2016 امضا شد، فریلند درباره «ساخت پل ها و نه ساخت دیوارها» اظهارنظر کرد.

 

وزیر خارجه

در تاریخ 10 ژانویه 2017 فریلند در تغییر کابینه به عنوان وزیر خارجه کانادا منصوب شد و جایگزین «استفان دیون» شد. در 6 مارس سال 2017 فریلند همراه با «هارجیت سجان» وزیر دفاع اعلام کرد که ماموریت آموزش نظامی کانادا در اوکراین تا مارس 2019 ادامه خواهد یافت و 200 سربازی که قبلا توسط دولت هارپر اعزام شده بودند، باقی خواهند ماند.

 

JAN11_SOLOMON_FREELAND_POST01

 

جنگ تجاری با آمریکا و سیاست چشم در برابر چشم

فریلند یکی از حامیان و سردمداران جنگ تجاری اس در ماه ژوئن میان این کشور با آمریکا در گرفت

در این اقدام، کانادا در اقدامی تلافی جویانه علیه جنگ تجاری آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، کالاهای وارداتی از این کشور به ارزش میلیاردها دلار را  در تاریخ 30 ژوئن (9 تیر) شامل تعرفه کرد.

این کالاها شامل برخی محصولات صادراتی آمریکا به کانادا به ارزش 13 میلیارد دلار می شد.

فریلند در حمایت از این اقدام در آن زمان گفت: «رویکرد ما این است که به تنش‌ ها دامن نزنیم ولی به همان اندازه هم کوتاه نیاییم.»

فریلند گفت تعرفه‌ های آمریکا «چاره دیگری برای کانادا باقی نگذاشت» جز این‌ که تلافی کند. این یک اقدام کاملا متقابل است. این سیاست چشم در برابر چشم است.»

فریلند گفت: «در پاسخ به اقدامات کانادا، هیچ جایی برای تعرفه های بیشتر از سوی آمریکا وجود ندارد. هر گونه اقدام تجاری در هر دو سوی مرز سبب بروز مشکل می شود.»

اتاوا به سازمان جهانی تجارت و کمیته توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) هم در این خصوص شکایت کرد.

در نهایت با تهدیدات و فشارهای اروپا و کانادا، ترامپ از جنگ تجاری اش علیه این کشورها عقب نشینی کرد.

 

جنجال توییت ضد سعودی

جنجالی که بعد از یک پیام توییتری فریلند میان این کشور و عربستان سعودی ایجاد شده، هر روز وارد مرحله تازه ای می شود. تا حالا، عربستان سعودی ارتباط تجاری با کانادا را قطع کرده، سفیر کانادا را اخراج کرده، پروازها به این کشور را  متوقف کرده و تمامی برنامه های آموزشی و پزشکی سعودی ها در کانادا را مسدود کرده است.

این بحران پس از یک پیام توییتری کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا در روز پنجشنبه گذشته (2 اوت - 11 مرداد) بروز کرد. او در این پیام نوشته بود که کانادا به صورت جدی به دلیل دستگیری فعالان جامعه مدنی و فعالان حقوق زن در عربستان سعودی به خصوص وضعیت «سمر بدوی» نگران است.

 

3

 

وزیر خارجه کانادا تاکید کرده بود: «ما از دولت عربستان سعودی جدا خواهش می کنیم که او (سمر بدوی) و همه فعالان صلح آمیز حقوق بشر را فوری از زندان آزاد کنند.»

 

2

 

گفته می شود تنها دو کلمه در میان توییت وزیر خارجه کانادا است که عربستان را به خشم آورده است: «آزادی» و «فوری». 

سمر، خواهر «رائف بدوی» وبلاگ نویس مشهور است که در سال 2012 بازداشت و به 10 سال حبس و 1000 ضربه شلاق محکوم شد. همسر این وبلاگ‌ نویس همراه سه فرزندش به کانادا پناهنده شد و چند ماه پیش نیز تابعیت این کشور را دریافت کردند.

 

44962671_401

 

وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که اظهارات همتای کانادایی اش یک مداخله نامطلوب در امور داخلی کشورش و بیانگر تخطی از همه قواعد و موازین بین المللی است.

علاوه بر این، عربستان یک قرارداد تجاری را که به تازگی با کانادا بسته بود و همچنین همه سرمایه گذاری های جدید را متوقف کرد.

فریلند از اخراج سفیر کشورش از عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده، اما همزمان تاکید کرد که کانادا «همیشه از حفظ حقوق بشر به خصوص حقوق زنان و آزادی عقیده و بیان در سطح جهانی حمایت می کند.»

 

سابقه اقدام ضد سعودی

 

o_CANADA_SAUDI_ARABIA_facebook

 

در اوت 2017 هم فریلند به وزارت متبوع و مقاماتش دستور داده بود به دقت گزارش های مربوط به استفاده از خودروهای نظامی ساخت کانادا را که علیه شهروندان شیعه  در «العوامیه» در عربستان به کار گرفته شده، بررسی کنند.

 

زندگی شخصی

فریلند با «گراهام باولی» نویسنده انگلیسی و خبرنگار نیویورک تایمز ازدواج کرده است. آنها سه فرزند به نام های «ناتالکا»، «هینا» و «ایوان» دارند. او از تابستان 2013 که برای شرکت در انتخابات به کشور بازگشت، در تورنتو زندگی کرده است. 

 

gal5-freeland-wedding

DZul8tYV4AAwfVI

 

او با فرزندانش در خانه به زبان اوکراینی صحبت می کند. 

 

freeland

freeland_camping-368x0-c-default

 

او همچنین به صورت شراکتی با خواهرش مالک آپارتمانی در میدان اصلی کی یف  پایتخت اوکراین است.

علاوه بر انگلیسی، او به زبان های ایتالیایی و روسی هم صحبت می کند و در فرانسه هم تبحر دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.