پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه دولتی چین در سرمقاله اش نوشت:

سیاست چماق و هویج آمریکا محکوم به شکست است

آمریکا از سیاست چماق و هویج برای زورگویی به چین بهره گرفته، اما چین در مقابل آمریکا تسلیم نخواهد شد و جنگ تجاری را هم نادیده نخواهد گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه چینی «پیپلز دیلی» در سرمقاله خود نوشت: واشنگتن به تاکتیک های فریبکارانه ای در جنگ تجاری کنونی روی آورده است. این دولت از یک سو تهدید کرد که تعرفه 25 درصدی بر کالاهای وارداتی چین پس از تعرفه های 10 درصدی اعمال می کند، و از سوی دیگر از طرق مختلف سیگنال هایی در خصوص تمایل اش برای گفت و گو با چین ارسال کرد.

بازی تعرفه ای واشنگتن از 50 تا 200 میلیارد و سپس پیشنهاد 500 میلیارد دلاری، از 10 تا 25 درصدی متوجه چین شد. اما در حقیقت این کشور تاکتیک جدیدی را برای تشدید جنگ تجاری راه اندازی کرد، در حالی که از تمایل اش برای گفت و گو سخن می گفت. از نگاه رسانه های جریان اصلی، آمریکا از سیاست چماق و هویج برای زورگویی به چین بهره گرفته، در حالی که برخی دیگر معتقدند برخی افراطیون در کاخ سفید شماری دیگر را که خواستار گفت و گو هستند، سرکوب می کنند.

با این حال هر دو گروه یک هدف را دنبال می کنند: شکست چین. مهم نیست که آنها جنگ تجاری را ترجیح می دهند یا مذاکره را. اما هیچ راهی وجود ندارد که آنها را خشنود کند.

آمریکا با خط و نشان کشیدن برای چین و سپس درخواست از آن برای گفت و گو، در حقیقت تنش اقتصادی با چین را تشدید، و تجارت بین المللی را به یک بازی «مجموع-صفر» تبدیل کرده است. آما اقتصادی ای که اخیرا منتشر شده، اعتماد به نفس واشنگتن را افزایش داده و «عمو سام» را از این مسئله غافل کرده که او قبل از جنگ با چین در واقع چه بوده است.

از آن جایی که هیچ یک از طرفین به بن بست استراتژیک نرسیده اند، امکان تشدید جنگ تجاری بسیار زیاد است. تحلیلگران می گویند چین در مرحله نخست این جنگ با آسیب های بیشتری مواجه شده و بنابراین بازنده است. اما چین در نهایت شرارت تجاری آمریکا را در هم خواهد شکست چرا که وادار کردن چین برای سرخم کردن مقابل قدرت آمریکا، غیرممکن است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با دقت در یک نمایش فریبکارانه و برنامه ریزی شده ایفای نقش می کند. اداره یک کشور مانند تجارت نیست. اقدامات ترامپ اعتبار ملی آمریکا را به خطر انداخته است.

 اگر واشنگتن تعرفه ها را بر کالاهای چینی وارداتی به ارزش 200 میلیارد دلار اعمال کند، شمار زیادی از مصرف کنندگان عادی در آمریکا به قربانیان جنگ تجاری تبدیل خواهند شد.

بخش قابل توجهی از اسامی این کالا ها در فهرست پیشنهادی کالاهای مصرفی هستند، که این بدان معناست که تعرفه های بیشتری بر مخارج زندگی شهروندان اعمال خواهد شد و کیفیت زندگی انها را پایین خواهد آورد. 

چین به حل مناقشات از دریچه گفت و گو اعتقاد دارد اما مردم چین با توجه به تجارب گذشته، دیگر حسن نیت واشنگتن در گفت و گوها را باور ندارند.

آمریکا با عقب نشینی دوباره و دوباره از تعهدات خود، به چین و جهان پاسخ می دهد. تنها تعامل متقابل و تحقق وعده ها منجر به گفت و گو خواهد شد. اگر آمریکا با حسن نیت عمل کند، چین با تدابیر شدیدتری مقابله نخواهد کرد.

جنگ تجاری برای چین آسان نیست، زیرا چالش اصلی باعث تلفات می شود. چین جنگ تجاری را انتخاب نکرد اما مجبور شد آن را بپذیرد. چین در مقابل آمریکا تسلیم نخواهد شد و جنگ تجاری را هم نادیده نخواهد گرفت. تنها راه مقابل او، این است که با آن روبرو شود و البته پیروز شود.

توسعه چین در گروی موفقیت آن در درک امکانات و فرصت ها در میان بازی ها و مسابقات است، و در این زمان، در جنگ تجاری نیز به همان شیوه برنده خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.