وزیر خارجه آمریکا بامداد امروز دوشنبه و در آستانه اجرایی شدن اولین بسته تحریم‌ های یکجانبه آمریکا علیه ایران پس از خروج این کشور از برجام، بار دیگر به تکرار ادعاها علیه تهران پرداخت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد در آستانه اجرایی شدن اولین بسته تحریم‌ های یکجانبه آمریکا علیه ایران پس از خروج این کشور از برجام، «مایک پومپئو» وزیر خارجه این کشور بار دیگر به تکرار ادعاهای خود علیه ایران و توافق هسته ای پرداخت و گفت: «آمریکا دور جدید تحریم ها علیه ایران را اجرا خواهد کرد.»

پومپئو اعلام کرد، جزئیات اعمال مجدد مرحله نخست تحریم های ایران امروز دوشنبه به وسیله کاخ سفید اعلام خواهد شد.

پومپئو در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تهران قادر خواهد بود تحریم‌ ها را دور بزند گفت: «ایالات متحده قصد دارد تحریم‌ ها را اجرایی کند. این تحریم ها یکی از ستون‌ های مهم سیاست آمریکا در قبال ایران خواهند بود.»

او در مسیر بازگشت به آمریکا از سفر آسیایی اش در هواپیما به خبرنگاران گفت: «این تحریم ها به صورت دقیق اجرا خواهند شد اما دولت دونالد ترامپ، که در ماه مه از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 خارج شد، حاضر است از مرحله تحریم ها بگذرد اما این کار، نیازمند «تغییرات شگرف» از طرف ایران است. آنها باید مانند یک کشور عادی رفتار کنند. این درخواست ماست و موضوع خیلی ساده است.»

او افزود: «خوشحال می شویم مذاکره کنیم، اگر شرایط مناسبی فراهم شود که به نتیجه خوبی بیانجامد و به پیشبرد امور با ایران بیانجامد، شاید این مسیری باشد که آنها حاضر باشند در آن گام بردارند اما امروز شواهدی از تغییر در رفتار آنها دیده نمی شود.»

مایک پومپئو همچنین در اظهاراتی مداخله جویانه بار دیگر به برخی ناآرامی های اخیر در ایران پرداخت.

دور نخست تحریم ها که شامل فلزات گرانبها، صنعت خودروسازی و بیمه کشتیرانی است از ساعت چهار صبح سه شنبه به وقت گرینویچ به اجرا گذاشته می شود. این تحریم ها همچنین بانک ها را از فروش دلار به ایران منع می کند و صدور فرش ایران را هم هدف می گیرد.

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد تحریم های به اصطلاح «خودکار» آمریکا در ساعت 00:01 دقیقه بامداد روز سه شنبه به وقت شرق آمریکا مجددا علیه ایران اعمال خواهد شد.

به رغم مخالفت های اروپا، ترامپ در ماه مه به طور یکجانبه از برجام خارج شد و از بازگشت تحریم ها خبر داد. تاریخ اجرایی شدن اولین بسته این تحریم‌ ها 6 اوت (15 مردادماه) اعلام شده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.