ولیعهد عربستان گمان می کند که می تواند یک اصلاحگر اقتصادی باشد اما در عین حال راه های سرکوبگرانه پادشاهی در مورد حقوق بشر را ادامه دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: پادشاه عربستان سعودی در سایه ستایش بین المللی برای دادن مجوز به زنان برای رانندگی کردن، روز 27 ژوئن به صورت رسمی اعلام کرد که شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان این کشور، می خواهد طرح «چشم انداز 2030» خود را دنبال کند. در این بیانیه مطبوعاتی آمده بود که «پیشرفت نقش زنان یک عنصر مهم» از این طرح است. با این حال، به نظر می رسد که اجازه دادن به زنان برای ابراز نظرات خود بخشی از این طرح نیست و در عوض، ولیعهد آنها را به زندان می اندازد.

قربانیان تازه این اقدام ولیعهد، دو فعال حقوق زنان به نام های «ثمر بداوی» و «نسیمه السادات» هستند که هر دو ظاهرا برای دفاع از سخنانشان بازداشت شده اند. خانم بداوی دریافت کننده جایزه بین المللی زنان شجاع از وزارت خارجه در سال 2012 بود. استناد او به عنوان «صدای قدرتمند» در حمایت از حق رای زنان و مقابله با سیستم سرپرستی در عربستان بود که در آن زنان نمی توانند بدون اجازه سرپرست مردشان ازدواج کنند، کار کنند و یا حتی سفر کنند. در یکی از موارد برجسته، بداوی اولین زنی بود که از پدرش به دلیل سوء استفاده از سیستم سرپرستی و جلوگیری از ازدواج با خواستگارش شکایت کرد. او همچنین اولین زنی است که از دولت به دادگاه شکایت کرد و خواستار اعطای حق رای به زنان شد و کارزار آنلاینی را برای تشویق سایر زنان به طرح شکایت های مشابه راه اندازی کرد. تلاش های فعالانی مانند بداوی کمک کرد تا یک حکم سلطنتی صادر شود تا به زنان اجازه دهد که رای دهند و در انتخابات آینده شهرداری ها هم کاندید شوند.

خانم بداوی خواهر «ریف بداوی» یک وبلاگ نویس است که یک وبسایت به نام «لیبرال های آزاد سعودی» را تاسیس کرد؛ جایی که وی تشکیلات مذهبی این کشور را به چالش کشاند، حقوق زنان را ارتقا داد و خواستار یک جامعه سازگارتر شد. او در ماه مه 2014 دستگیر و به 10 سال زندان، 1000 ضربه شلاق و 10 سال محرومیت از سفر و حضور مطبوعاتی پس از آزادی محکوم شد. بداوی در ماه ژانویه 2015، در مقابل یک مسجد در «جده» 50 ضربه شلاق خورد. از آن زمان مجازات وحشیانه متوقف شده است، اما با وجود اعتراض های بین المللی نسبت به رفتار بی رحمانه دولت عربستان علیه یک وبلاگ نویس، او هنوز در زندان است.

در بیانیه مطبوعاتی اخیر عربستان سعودی آمده است که حق رانندگی تنها «یک نمونه» از «دستور کار گام به گام و پیشرفت گرایانه» در «چشم انداز 2030» است. اما آیا این برنامه واقعا برای افرادی که اولین بار برای کسب حق رانندگی مبارزه کردند و به همین دلیل بازداشت شده اند هم پیشرفت محسوب می شود؟ در ماه مه، ولیعهد دستکم 7 نفر - 5 زن و 2 مرد - که طرفدار حقوق زنان بودند را بازداشت کرد.علاوه بر این، در ماه های اخیر شاهد موج بازداشت نویسندگان و روشنفکرانی بوده ایم که جرات کرده بودند حرف بزنند و نارضایتی خود را از حکومت بیان کنند. سازمان دیده بان حقوق بشر گزارش داده است که شمار افرادی که به مدت بیش از شش ماه بدون ارجاع به دادگاه ها بازداشت شده اند، به سرعت افزایش یافته است.

به نظر می رسد ولیعهد دست به ریسک بزرگی زده است که می گوید می تواند به عنوان یک اصلاحگر اقتصادی موفق شود و از وابستگی به نفت جلوگیری کند و در عین حال راه های سرکوبگرانه پادشاهی در مورد حقوق بشر را ادامه دهد. این یک اشتباه است زیرا در نهایت، مدرنیزاسیون به معنی آزادی ذهن در کنار آزادی رانندگی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.