وزرای خارجه آمریکا و کره شمالی در سنگاپور در حالی که لبخند می‌ زدند، با هم دست دادند ولی مشخص است که تنش بین این دو کشور همچنان بالا است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در مطلبی نوشت: دیپلمات ها از آمریکا و کره شمالی از جمله وزرای خارجه این دو کشور بار دیگر با یکدیگر دست دادند، اما مواجهه این دو در نشست آسه‌ آن خیلی کوتاه و محدود به همین دست‌ دادن بود.

وزرای خارجه دو کشور در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌ آن) در سنگاپور در حالی که لبخند می‌ زدند، با هم دست دادند ولی مشخص است که تنش بین این دو کشور همچنان بالا است.

با سر برآوردن دوباره تنش‌ ها بین آمریکا و کره شمالی، مقام‌ های دو کشور باز هم به انتقاد علنی از یکدیگر روی آورده‌ اند.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا از کشورهای دیگر خواسته است فشار تحریم‌ ها علیه پیونگ‌ یانگ را حفظ کنند و به مسکو هشدار داده است که به تحریم های سازمان ملل که خودش به آن رای مثبت داده، متعهد باقی بماند.

وی در حاشیه نشست آسه‌ آن گفت مهم است که فشار دیپلماتیک و اقتصادی بر کره شمالی حفظ شود تا بتوان به خلع سلاح هسته‌ ای نهایی و کاملا قابل‌ راستی‌ آزمایی رسید.

در روزهای گذشته گزارش‌ هایی منتشر شده درباره این‌ که روسیه با راه‌ دادن هزاران کارگر از کره شمالی، به‌ طور بالقوه تحریم‌ های پیونگ‌ یانگ را نقض کرده است. روسیه این گزارش‌ ها را رد کرده است.

هنوز پومپئو از سنگاپور به اندونزی نرسیده بود که «ری یونگ‌ هو» وزیر خارجه کره شمالی، از این اظهارات همتای آمریکایی‌ اش انتقاد کرد و آن را «هشدار دهنده» خواند.

او گفت که کشورش اقداماتی عملی انجام داده اما سخنان وزیر خارجه  آمریکا «نشان‌ دهنده بازگشت آمریکا به گذشته و دور شدن از نیت‌ های رهبرش ترامپ» است. او از کاخ سفید به دلیل اصرارش بر حفظ تحریم ها تا زمان تکمیل خلع سلاح هسته ای انتقاد کرد و خواستار اجرای اقدامات اعتمادساز در این مسیر شد.

این دعواهای لفظی تلاش های پیشین دو کشور برای دستیابی به یک نقطه عطف مشترک را تضعیف می کند و نشان می دهد این مذاکرات اگر سال ها به طول نینجامد، دستکم به ماه ها زمان نیاز خواهد داشت.

رهبران آمریکا و کره شمالی کمتر از دو ماه پیش در سنگاپور با هم دیدار کردند و از قصدشان برای کاهش تنش‌ ها بین دو کشور گفتند.

با این حال هنوز جزئیات توافق‌ های دونالد ترامپ و «کیم جونگ اون» مشخص نیست و به‌ تازگی سازمان ملل متحد گزارش داده که کره شمالی برنامه هسته‌ ای‌ اش را ادامه داده است.

در حال حاضر پیونگ‌ یانگ همچنان بابت برنامه هسته‌ ای‌ اش و همین‌ طور آزمایش‌ های موشکی‌ اش تحت تحریم است.

در همین حال روز شنبه در اجلاس آسه‌ آن هیات شرکت‌ کننده آمریکایی یک نامه از دونالد ترامپ برای کیم جونگ اون به هیات شرکت‌ کننده کره شمالی تحویل داد. محتوای این نامه هنوز معلوم نیست.

در روزهای گذشته رئیس‌جمهور آمریکا از احتمال دیدار بعدی با رهبر کره شمالی حرف زده است.

کره شمالی و آمریکا از پایه و اساس با یکدیگر اختلاف نظر دارند. پومپئو اصرار دارد که آمریکا انتظار خلع سلاح کامل را دارد و تا تمام نشدن این فرآیند، تحریم ها پابرجا خواهند ماند. اما کره شمالی خواستار رویکرد مرحله به مرحله، و کاهش تحریم ها به صورت گام به گام برای نشان دادن حسن نیت طرف مقابل شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.