هرچه جنگ تجاری میان آمریکا و چین شدیدتر می شود، پرسش های بیشتری در مورد برنده و بازنده این جنگ در ابعاد مختلف مطرح می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان بی سی در گزارشی نوشت: تنش های تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان (چین و آمریکا) طی هفته های گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است و فشارها از دو سمت ایالات متحده و چین را به حد اعلای خود رسانده است. اما کدام طرف نخست شکست خواهد خورد؟

آمریکا در حال حاضر تعرفه هایی را به ارزش 34 میلیارد دلار بر واردات کالاهای چینی اعمال کرده است. پس از آنکه رئیس جمهور دونالد ترامپ دستور داد به «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری آمریکا دستور داد که تعرفه های پیشنهادی بر 200 میلیارد دلار کالاهای چینی را از 10 درصد به 25 درصد افزایش دهد، وزارت بازرگانی چین روز پنج شنبه با تهدید متقابل پاسخ داد.

حرکت های بازار - به خصوص شاخص بورس شانگهای - نشان می دهد که چین ممکن است اولین طرفی باشد که در جنگ تجاری غرق شود. با این حال استراتژیست ها می گویند که این مسئله فراتر از اینهاست.

«جان روتلج»  یکی از استراتژیست ها به سی ان بی سی گفت: «این مسئله قطعا در بازار سهام درست است، زیرا بازارهای چینی به شدت تحت تاثیر جریان سرمایه خارجی و سرمایه ای که از چین خارج شده، قرار دارند.»

وی افزود: «اما در چین دو زاویه دیگر وجود دارد که مهم است: یکی اقتصاد، و دیگری سیاست است.»

روتلج گفت: «هنگامی که بحث سیاست به میان می آید، ترامپ می تواند اولین کسی باشد که در برابر فشار هم حزبی های خود کمر خم می کند. از کشاورزان ایالاتی که به ترامپ بیشترین رای را داده اند تا شرکت های آمریکایی فعال در چین، فشار را احساس خواهند کرد و فشار در حقیقت در همین جاست.»

​او گفت: «یک سوم ارزش افزوده صادرات چینی از شرکت های آمریکایی است.»

روتلج این گونه استدلال کرد که «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین چنین فشار مشابهی را در داخل کشور تحمل نمی کند.

«ورونیکا د رگی» یک کارشناس حقوقی در مرکز تحقیقات «مرکاتوس» هم با این مسئله موافق است.

او به سی ان بی سی گفت: «چین یک دولت معتبر است و من معتقد هستم که فشار قانونی وجود ندارد. من فکر می کنم خوش بینی دولت ترامپ در مورد شکست دولت چین، اغراق آمیز است.»

«متیه دوپلر» از اتحادیه ملی مالیات دهندگان هم موافق است که جریان سیاسی بر سر تعرفه ها فشار زیادی بر ترامپ وارد می کند. با این حال، اگر تنش ها با دیگر شرکای تجاری مانند اتحادیه اروپا کاهش یابد، می تواند فشار بیشتری بر چین وارد شود.

در سایه تشدید جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن، چین از طرح خود برای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای آمریکایی به ارزش 60 میلیارد دلار خبر داد.

واشنگتن چند روز پیش از طرح خود بر اعمال تعرفه 200 میلیارد دلاری بر کالاهای چینی خبر داده بود.

آمریکا مدعی است که این تعرفه را با هدف پایان دادن به نابرابری تجاری میان واشنگتن و پکن اعمال می‌ کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.