از سه روز پیش توپخانه ارتش و موشک اندازهایش درهم کوبیدن مواضع جبهه النصره در شهر جسر الشغور در ریف غربی ادلب را از کوه«الاکراد» در ریف شمال شرقی لاذقیه آغاز کرده است و انتظار می رود طی ساعت های آینده حمله به شهر جسر الشغور و «اریحا» برای آزاد کردن شان آغاز شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: سخن گفتن یک منبع دیپلماتیک شرکت کننده در مذاکرات سوچی درباره بحران سوریه در زمینه نبود فرصت برای توافق بر سر سرنوشت ادلب طی این نشست چیزی جز بازتاب اختلاف کنونی میان طرف های تأثیر گذار درباره شکل پایانی این پرونده نیست. هماهنگی آمریکا و روسیه بر سر پایان هر گونه حضور افراد مسلح خارجی در استان سایه سنگینی بر پیشنهادهای آنکارا انداخته است؛ آنکارا تلاش  می کند با این پیشنهادها در چارچوب کنفرانس اختصاص یافته برای سرنوشت ادلب طرف های شرکت کننده را برای مشارکت و شنیدن ایده های ترکیه درباره سرنوشت پایانی ادلب قانع کند به طوری که آنکارا اعلام کرده است که اجازه نمی دهد سرنوشت ادلب به مانند دیگر مناطق سوریه شود. آنکارا چندین نشست با فرماندهان گروه های شمال سوریه برگزار کرد و وبسایت های نزدیک به دولت ترکیه گفتند که این نشست ها شامل تشکیل اتاق عملیات مشترک با حمایت مستقیم ترکیه برای مقابله با حمله نظامی ارتش سوریه می شود اما یک منبع در میان مخالفان سوریه در گفت و گو با روزنامه رأی الیوم این گونه اخبار را تکذیب کرد و تأکید کرد  که آنکارا فقط چندین پیشنهاد برای سازماندهی اوضاع نظامی در استان ادلب ارائه کرد و آنها را به عنوان تنها جایگزین حمله نظامی ارتش سوریه به این استان ارائه کرد.

سخنان «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در چند روز پیش درباره قصد ارتش سوریه برای بازپس گیری کامل ادلب و تبدیل شدن آزادی ادلب به اولویت امروز، سخنانی جدی است و نشان دهنده اقدامات نظامی برای تشکیل اتاق عملیات ادلب و ترسیم طرح های نظامی برای آزادی این استان و ارزیابی های نظامی برای موفقیت آمیز شدن ماموریت است. به ویژه آن که توافقنامه کاهش تنش در ادلب که در آستانه قزاقستان بر سر آن توافق شد در اوایل ماه آگوست به پایان می رسد و آن وقت پس از آن هر گونه سناریویی برای ادلب ممکن است.

تمرکز نظامی بر اساس رصد تحولات میدانی طی ساعت های گذشته در راستای آماده کردن صحنه میدان پیش از آغاز«مادر جنگ ها» در ادلب است که طبق آن ارتش سوریه در ابتدا به ریف«لاذقیه» که با ادلب از طریق منطقه «جسر الشغور» مرتبط است و در اشغال گروه جبهه النصره است، می رود و از طریق روند نبردهایی که ارتش در عمل برای آزادی جسرالشغور در ریف غربی ادلب و تأمین امنیت لاذقیه  آغاز کرده است می تواند محوری برای حمله در آینده به ادلب ایجاد کند و از هر گونه حمله گروه های مسلح به لاذقیه از جسرالشغور در صورت فشار به آنها، اجتناب شود.

از سه روز پیش توپخانه ارتش و موشک اندازهایش درهم کوبیدن مواضع جبهه النصره در شهر جسر الشغور در ریف غربی ادلب را از کوه«الاکراد» در ریف شمال شرقی لاذقیه آغاز کرده است و انتظار می رود طی ساعت های آینده حمله به شهر جسر الشغور و «اریحا» برای آزاد کردن شان آغاز شود.

برخی منابع میدانی گفتند که یگان های ارتش سوریه که در ریف شمالی لاذقیه متمرکز هستند ظهر دو روز پیش گلوله باران توپخانه ای و موشکی مواضع گروه های مسلح در شهرک های«بداما» و «الناجیه» در ریف غربی ادلب را آغاز کردند و این گلوله باران گسترش پیدا کرد تا شهرک«خان شیخون» در ریف جنوبی ادلب را نیز شامل شود. این منابع گفتند که گلوله باران ارتش و موشک هایش محل های تجمع و مقرهای افراد مسلح و مراکز فرماندهی و انبارهای مهمات گروه های مسلح را شامل شده است. در پی این حملات شمار زیادی از مردم از شهر جسر الشغور به سمت شهر ادلب فرار کردند. جسر الشغور نزدیک به 60 هزار نفر جمعیت دارد.

این منابع تأکید کردند که شهرهای بداما و الناجیه مراکز پرواز پهپادهایی است که ساحل سوریه را از چند ماه تا کنون هدف قرار می دهند و پدافند هوایی روسیه در پایگاه نظامی«الحمیمیم ده ها پهپاد از آنها را اخیر سرنگون کرده است.

به گفته برخی منابع محلی گروه های نظامی در ادلب نیز به نوبه خود خودشان را برای جنگ زمینی آماده می کنند و عناصر گروه های مسلح در محورهای «التفاحیه، الخضر، کبینه و الحداده» متمرکز شده اند. برخی منابع رسانه ای نزدیک به گروه های مسلح در شمال سوریه نیز می گویند که نبرد ریف غربی ادلب تبدیل به یک امر واقعی شده است و شکست آنها به معنای این است که ارتش سوریه نخستین دروازه های ادلب را می کوبد.

بر اساس برخی ارزیابی ها،  ارتش سوریه طی عملیات نظامی اش به شهر جسر الشغور بسنده نمی کند بلکه پیشروی خود را به سمت شهرهایی مانند«محمبل»و اریحا به منظور مرتبط کردن ریف شمال شرقی استان لاذقیه به منطقه «سهل الغاب» در ریف غربی «حماه» ادامه می دهد و این باعث می شود که ارتش سوریه محور نبرد گسترده ای را به سمت شهر ادلب باز کند و این گامی اساسی در مسیر محاصره آن به شمار می رود.

بنابر این گزارش، گروه تروریستی جبهه النصره منطقه جسر الشغور را در آوریل سال 2015 از طریق گروه تروریستی «حزب الترکستانی الاسلامی»وابسته به گروه القاعده که یکی از گروه های «جیش الفتح» به رهبری جبهه النصره بود به اشغال خود در آورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.