وزیر خارجه ترکیه در سخنانی تأکید کرد که «کشورش روابط تجاری خود با ایران را به نفع هیچ کس قطع نمی کند».وی افزود:« ما با آمریکا در تحقق ثبات و صلح همراهی می کنیم اما ملزم به این نیستیم که به همه حرفهایش گوش دهیم.»

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به تنش میان آمریکا و ترکیه پرداخت و نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه عاشق بحران هاست به ویژه عاشق بحران با ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی است که در برابر پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا موانع زیادی وضع کردند به همین دلیل چندان عجیب نیست که روابط ترکیه و آمریکا روی بستر خرید موشک های«اس400» پیشرفته روسی توسط اردوغان به عنوان جایگزین موشک های «پاتریوت» که آمریکا حاضر نشد  آنها را به آنکارا بفروشد، متشنج شود.

جدیدترین بخش از سریال بحران ترکیه با آمریکا شامل صدور لایحه توسط کنگره برای نفروختن هواپیماهای«اف35»  به ترکیه است که جدیدترین هواپیمایی است که صنایع هوایی آمریکا آن را ساخته است و این کار را در اعتراض به قرارداد موشک های اس400 روسیه و ترکیه انجام داد.

اردوغان به دلیل این تصمیم آمریکا احساس نارضایتی می کند و نیز از تهدیدهای  وقیحانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعمال تحریم ها علیه کشورش در صورت ادامه بازداشت« اندرو روبنسون» کشیش آمریکایی متهم به ارائه حمایت به دو سازمان تروریستی یعنی«پ.ک.ک» و «خدمت»به رهبری «فتح الله گولن»به شدت عصبانی است.

روزنامه واشنگتن پست چند روز پیش از قردادی خبر داد که به مقتضای آن روبنسون کشیش در مقابل آزادی «ابرو اوزکان» فعال ترک  توسط اسرائیل که متهم به انتقال پول به جنبش حماس فلسطین است، آزاد می شود.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه وجود چنین  قراردادی را رد کرد و این منطقی است زیرا وی قرارداد تبادل سنگین تر دیگری را می خواهد یعنی آزادی روبنسون کشیش در مقابل تحویل دادن فتح الله گولن توسط آمریکاست که اکنون در پنسیلوانیا اقامت دارد و متهم به دست داشتن در کودتای نظامی نافرجام در دو سال پیش در ترکیه است. اتهامی که آن را به شدت رد می کند.

کنگره تصمیم به ممنوعیت فروش هواپیماهای اف35 آمریکا به ترکیه را در پاسخ به فشارهای لابی اسرائیلی اتخاذ کرد که نمی خواهد چنین هواپیماهایی از این نوع به آنکارا فروخته شود زیرا روابط میان ترکیه و رژیم اسرائیل در پی به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل  توسط آمریکا و انتقال سفارتش به قدس اشغالی متشنج شده است.

تنش در ورابط آمریکا و ترکیه در ماه های آینده رو به صعود است و زمانی که دولت ترامپ اعمال تحریم ها علیه ایران از جمله توقف واردات هر گونه تولیدات نفتی از این کشور را آغاز می کند و انتظار دارد ترکیه به این محاصره به دلیل همپیمانی با آمریکا و عضو پیمان ناتو ملزم شود، بیشتر می شود.

تا زمان نوشتن این سطرها ترکیه توقف واردات نفت ایران و قطع روابط تجاری با تهران را رد کرده است؛ روابطی که اردوغان و «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران تعهد دادند که روابط تجاری میان دو کشور از ده میلیارد دلار در سال در حال حاضر به 30 میلیارد دلار در سال های آینده برسد.

آقای«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در سخنانی تأکید کرد که «کشورش روابط تجاری خود با ایران را به نفع هیچ کس قطع نمی کند».وی افزود:« ما با آمریکا در تحقق ثبات و صلح همراهی می کنیم اما ملزم به این نیستیم که به همه حرفهایش گوش دهیم.»

اردوغان و ترامپ در یک مساله مهم یکی هستند و آن افزایش تهدیدها به بالاترین حد خود و تا جایی که ممکن است تا طرف مقابل به پای میز مذاکره بیاید و امتیاز دهد و از برخی شروط چشم پوشی کند و بعید نمی دانیم که این رویارویی میان دو طرف ادامه پیدا می کند تا این میز مذاکره مهیا شود و رهبران ترکیه و آمریکا در کنفرانس سرانی به مانند نشست سران سنگاپور (رهبران کره شمالی و آمریکا) برای حفظ ائتلاف 50 ساله دیدار کنند.

چیزی که باعث می شود به این نتیجه برسیم این است که ترکیه مذاکره با هیأت آمریکایی دیدار کننده از آنکارا درباره شروط قرارداد موشک های پاتریوت را آغاز کرده است؛ این یعنی پایبندی اش به خرید موشک های اس400 روسیه نهایی نیست اما از طرف آمریکایی نیز «جیم ماتیس» وزیر دفاع آمریکا هشدار داد که نفروختن هواپیماهای اف35 به ترکیه منجر  به زیان بزرگی به صنایع هواپیمایی نظامی آمریکا از جمله توقف تولید این نوع هواپیماها به شکل نهایی است.

این بحران چند شاخه در روابط آمریکا و ترکیه و قرارداد هواپیماهای اف35 قله کوه یخی است و این بحران به قوت خود باقی می ماند تا آن که موضع ترکیه در دو مساله مهم مشخص شود: اولی روابط تجاری با ایران و دومی قرارداد موشک های اس400.ما چاره ای جز پیگیری و انتظار نداریم و انتظاری که در همه احوال سه ماه بیشتر طول نمی کشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.