در حالی که گفته می شد با دیدار ترامپ و یونکر آتش های ناشی از یک جنگ تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا خاموش شد، شواهد چیز دیگری می گوید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری شین هوا گزارش داد پس از دیدار «ژان کلود یونکر» و «دونالد ترامپ» در واشنگتن می توان گفت آتش های ناشی از یک جنگ تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا خاموش شد. دو رهبر توافق کردند که مذاکرات برای کاهش تعرفه های تجاری و حتی حذف آنها ادامه پیدا کند. هر دوی آنها در آغاز این دیدار از تمایل خود برای کاهش تعرفه‌ ها و کاهش تنش‌ ها در موضوع تجارت فراآتلانتیک خبر دادند.

دونالد ترامپ اعلام کرد: «اگر هیچ تعرفه، هیچ مانع و هیچ یارانه‌ ای وجود نداشته باشد، آمریکا بسیار خوشحال خواهد شد. بسیاری از کشورها موانع و تعرفه‌ های زیادی وضع کرده‌‌ اند که ما باید از این مقررات پیروی کنیم. می‌ توانید این کار آنها را تلافی بنامید اما من بیشتر ترجیح می‌ دهم که آن را رفتار متقابل بنامم. اما چه با کشورهای اتحادیه اروپا و چه دیگر کشورها، این تقابل باید در حداقل باشد.»

اما حالا «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دو روز پس از این توافق اولیه اعلام کرده است کشورش با مذاکرات جدید برای کسب تعرفه های تجاری جدید و گسترده بین اتحادیه اروپا و آمریکا مخالف است.

رئیس جمهور فرانسه پس از دیدار با «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا در «مادرید» در سخنانی درباره مذاکرات ترامپ و یونکر‌ به پرسش‌ ها و نگرانی‌ های فرانسه در این زمینه اشاره کرد و گفت: اروپا و فرانسه هیچ گاه خواستار یک جنگ اقتصادی نیستند، بنابراین مذاکرات یونکر و ترامپ از این جهت که زمینه به عقب راندن تمام تنش‌های بی فایده و برقراری آرامش را فراهم می کند، از نظر من مفید است.

ماکرون ادامه داد: اما یک مذاکره اقتصادی خوب فقط در صورتی انجام می‌ شود که بر پایه‌ های متوازن، دو جانبه و بدون هیچ تهدیدی استوار باشد. من موافق آغاز مذاکرات با هدف یک توافق گسترده تجاری نیستم، به شیوه «پیمان تجاری و سرمایه‌ گذاری ترانس-آتلانتیک». زیرا شرایط، اجازه چنین مذاکراتی را نمی دهد.

رئیس جمهور فرانسه گفت: من موافق نیستم که کشاورزی وارد این مذاکرات شود و معتقدم که هیچ استاندارد اروپایی در زمینه مسائل محیط زیستی، بهداشتی یا غذایی نباید حذف شود یا کاهش پیدا کند. همچنین باید شاهد رفتار مشخص آمریکا بود؛ نشانه‌ هایی برای کاهش تنش در زمینه فولاد و آلومینیوم که عوارض گمرکی غیرقانونی بر آنها وضع شده است.

ماکرون تاکید کرد: معتقدم این، شرط اولیه برای هرگونه پیشرفت ملموس است؛ با حد و حدودی که دقیقا یادآوری کردم.

به گفته رئیس جمهور فرانسه شرایط فعلی اجازه حذف تعرفه های تجاری به صورت گسترده را نمی دهد. رئیس جمهوری فرانسه می گوید ابتدا آمریکا باید نرخ بی سابقه تعرفه های تجاری محصولات وارداتی اروپایی صنعت فولاد و آلومینیوم را کاهش دهد پس از آن می توان با دولت این کشور برای تعرفه های جدید و یا حذف کامل آنها بحث و گفتگو کرد.

نخست وزیر اسپانیا نیز اعلام کرد هیچ توافقی لازم الاجرا نیست مگر آنکه به تصویب پارلمان اروپا برسد و همه اعضا موافقت خود را با ان اعلام کنند. بنابراین توافق روز چهارشنبه ترامپ و یونکر هیچ تاثیری بر جنگ تجاری ندارد.

این اظهارات رهبران فرانسه و اسپانیا در حالی است که ترامپ و یونکر از یک مجموعه تصمیمات در حوزه‌ های کشاورزی، صنعت و انرژی خبر دادند که هنوز جزئیات آن تایید نشده است.

در حالی که قرار بود آمریکا وضع تعرفه ای بالغ بر 25 درصد را بر واردات خودرو از اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار دهد، ترامپ در پی نشست با ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا چرخشی 180 درجه ای در این زمینه نشان داد. دلیل این امر شاید به نگرانی کاخ سفید از مقابله به مثل تعرفه ای اروپا مرتبط باشد؛ چرا که کمیسیون اتحادیه اروپا خود را برای اعمال تعرفه گمرکی برای 20 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی آماده می کرد.

به دنبال این توافق، جنگ تجاری آمریکا علیه اروپا فروکش کرد و متعاقب آن ترامپ توافق کرد از وضع تعرفه بر خودرو خودداری کند تا آمریکا و اروپا مذاکراتی را برای برداشتن سایر موانع تجاری آغاز کنند. ترامپ همچنین گفت که اروپا قبول کرده است خرید گاز مایع آمریکا را افزایش دهد و موانع تجاری پیش روی صادرات دانه سویای آمریکا را کاهش دهد.

اگرچه تعرفه‌های 25 درصدی آمریکا بر وارات فولاد و 10 درصدی بر واردات آلومینیوم، همچنان در طول مذاکرات طرفین پا برجا هستند، اما این اولین باری است که آمریکایی ها توافق کرده‌ اند در مورد اقداماتی که در مورد فولاد و آلومینیوم کرده‌ اند، تجدید نظر کنند.

دولت آمریکا در ماه ژوئن تعرفه 25 درصدی برای واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی برای واردات آلومینیوم وضع کرده بود و این موضوع با واکنش تند مقام های اتحادیه اروپا روبرو شد. در اقدام مشابهی در تقابل با تعدادی از محصولات آمریکایی، اتحادیه اروپا تعرفه های جدید وضع کرد.

در جریان جنگ لفظی میان آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه‌ های اخیر بر سر افزایش تعرفه کالاهای وارداتی، بارها موضوع صادرات خودروهای اروپایی به آمریکا مطرح شده بود. اتحادیه اروپا حتی تهدید کرد که در پاسخ به افزایش تعرفه آهن و فولاد و خوردوهای اروپایی به آمریکا، عوارض واردات موتورسیکلت آمریکایی هارلی دیویدسون را افزایش می‌ دهد. این تهدید بی‌ درنگ به بار نشست و هارلی دیویدسون مجبور شد بخشی از خط تولید خود را به خارج از کشور منتقل کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.