بیش از 35 هزار نظامی آمریکایی طی جنگ کره در شبه جزیره کره در اوایل دهه پنجاه قرن گذشته کشته شدند؛ جنگی که با آتش بس و نه معاهده صلح به پایان رسید.از این تعداد همچنان 7هزار و 700 تن در شمار مفقودان به شمار می روند که به گفته پنتاگون 5هزار و 300 تن از آنها در کره شمالی هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره شمالی بازگرداندن اجساد سربازان آمریکایی که طی جنگ کره کشته شدند را آغاز کرد. پیونگ یانگ در نشست تاریخی میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی تعهد داد که اجساد نظامیان آمریکایی را به واشنگتن تحویل می دهد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که یک هواپیمای وابسته به نیروی هوایی آمریکا که حامل اجساد این سربازان است «وونسان» در کره شمالی را ترک کرده است.

کاخ سفید تأکید کرد که هواپیما اجساد سربازان آمریکایی را به پایگاه هوایی «اوسان» در کره جنوبی منتقل کرد و پس از آن مراسمی در اول ماه آگوست به منظور بازگرداندنشان به آمریکا برگزار می شود.

برخی گزارش های خبری طی روزهای اخیر خبر از بازگرداندن 50 تا 55 جسد سربازان آمریکایی داده بود.

کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد که کیم رهبر کره شمالی بخشی از تعهدات خود در دیدار با ترامپ برای بازگرداندن اجساد نظامیان آمریکایی که در جنگ کره کشته شده بودند را عملی کرد.

به گفته واشنگتن این اقدام برای بازگرداندن اجساد نظامیان آمریکایی به منظور پیدا کردن اجساد نزدیک به 5هزار و 300 آمریکایی که به دیارشان بازنگشتند مرتبط می شود.

بیش از 35 هزار نظامی آمریکایی طی جنگ کره در شبه جزیره کره در اوایل دهه پنجاه قرن گذشته کشته شدند؛ جنگی که با آتش بس و نه معاهده صلح به پایان رسید.از این تعداد همچنان 7هزار و 700 تن در شمار مفقودان به شمار می روند که به گفته پنتاگون 5هزار و 300 تن از آنها در کره شمالی هستند.

پیش از این کره شمالی و آمریکایی توافقی امضا کردند که به موجب آن واشنگتن بین سال های 1990 تا 2005 اجساد 229 سرباز آمریکایی را بازگرداند اما اجرای بندهای این توافقنامه در پی تنش میان دو کشور متوقف شد.

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به آغاز روند انتقال اجساد سربازان آمریکایی از کیم جونگ اون تشکر کرد. دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: «اجساد سربازان آمریکایی به زودی از کره شمالی خارج می شود و به سوی آمریکا حرکت خواهد کرد. بعد از سالها این لحظه‌ای بزرگ برای خانواده های بسیاری خواهد بود. کیم جونگ اون متشکرم!»

در همین حال، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد که دو کره بر سر برگزاری مذاکرات نظامی در روز سه شنبه آینده به منظور پایین آوردن فتیله تنش در سایه بهبود روابط دو کشور به توافق رسیدند.

یونهاپ به نقل از وزارت دفاع سئول گزارش داد که مذاکرات در سطح ژنرال ها در روستای مرزی «پانمونجوم»برگزار می شود. این روستا در منطقه عاری از سلاح واقع شده است که دو کشور را از هم جدا می کند.

هنوز دستورالعمل این مذاکرات اعلام نشده است.

آخرین مذاکرات نظامی میان دو کشور در اواخر ماه ژوئن گذشته برگزار شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.