هیأتی از «شورای دموکراتیک سوریه» شاخه سیاسی گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» شب گذشته وارد دمشق تا مذاکرات با دولت سوریه را آغاز کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرنگار روسیا الیوم در سوریه گزارش داد که هیأتی از «شورای دموکراتیک سوریه» شاخه سیاسی گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» شب گذشته وارد دمشق تا مذاکرات با دولت سوریه را آغاز کند.

این خبرنگار افزود که هدایت این هیأت را «الهام احمد» رئیس شورای دموکراتیک سوریه به عهده دارد و «ابراهیم القفطان» رئیس  حزب«سوریه مستقل» و سه مسئول دیگر وی را همراهی می کنند.

الهام احمد به خبرنگار روسیا الیوم گفت که برای رایزنی با دولت سوریه درباره مسائل سیاسی و نظامی به دمشق آمده است.

این دیدار در حالی صورت می گیرد که اخیرا نشانه هایی بروز کرده است مبنی بر اینکه نزدیکی چشمگیری میان نیروهای دموکراتیک سوریه که ستون فقرات نظامی آن را «یگان های حمایت مردمی» شکل می دهد و مورد حمایت واشنگتن است  با دولت سوریه رخ داده است به رغم آن که در گذشته دو طرف به دلیل اصرار کردها بر ایجاد منطقه خودمختار در مناطقی که در سوریه در کنترل خود دارند و وقوع درگیری میان دو طرف در برخی مناطق، سخنان و اظهارات تندی علیه یکدیگر ابراز کردند.

همزمان با این گزارش ها که برخی از آنها می گوید کردها آماده تحویل مناطق تحت سیطره شان به دولت هستند، شورای دموکراتیک سوریه 19 جولای آمادگی خود برای دیدار از دمشق به منظور رایزنی با دولت مسئولان سوری و گشایش دفترهایی در بیشتر شهرهای سوریه از جمله پایتخت اعلام کرد.

این شورا همچنین دیدار هیأت هایی از دمشق از شمال سوریه را در گذشته فاش کرد و تأکید کرد که این دیدارها مثبت بوده است.

خبرگزاری رویترز نیز در این زمینه گزارش داد که «ریاض درار» رئیس مشترک شورای دمواکرتیک سوریه گفت که این شورا با مسئولان و دولت سوریه در دمشق با مشارکت نمایندگانی از نیروهای دموکراتیک سوریه مذاکرات خود را آغاز کرده است.

این نخستین دیداری است که مسئولانی از شورای دموکراتیک مورد حمایت کردها از دمشق انجام می دهند.

درار در گفت و گویی تلفنی از وین امروز جمعه گفت که هیأت مذاکره کننده را الهام احمد رئیس اجرایی شورای دموکراتیک سوریه هدایت می کند.

وی افزود که در ابتدا انتظار می رفت که مذاکرات بر مسائلی مانند ارائه خدمات تمرکز کند اما اکنون انتظار دارد که مذاکره سطح گسترده تری پیدا کند.

درار در ادامه گفت که بخشی از مذاکرات امنیتی و بخشی نیز سیاسی خواهد بود.

 

آمریکا دعوت روسیه برای مشارکت در نشست سوچی را نپذیرفت

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا در نشست سوچی درباره سوریه مشارکت نمی کند اما آمادگی همکاری با روسیه برای حل بحران سوریه را در فرایندی با نظارت سازمان ملل دارد.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به خبرگزای نووستی روسیه گفت که ایالات متحده ۀمریکا در نشست سوچی چه به عنوان ناظر چه با هر عنوان رسمی دیگر مشارکت نمی کند.

این مسئول آمریکایی افزود: همکاری با سازمان ملل یا طرف های دیگر از جمله روسیه را به منظور تشویق همه تلاش های ممکن کنونی برای هل دادن راه حل سیاسی به جلو بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در دانانگ، ادامه می دهیم.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا از طرف های فرایند سیاسی آستانه خواست که تلاش های خود را به سمت فرایند ژنو بکشانند و حمایت کامل خود را  از «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه ارائه کنند.

پیش از این وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که از نمایندگان آمریکا برای مشارکت در نشست آینده سوچی برای حل بحران سوریه به عنوان ناظر دعوت کرده است.

این نشست قرار است روزهای 30 و 31 ژوئن در چارچوب توافقات آستانه و با مشارکت نمایندگانی از وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه به عنوان کشورهای تضمین کننده فرایند آستانه برای حل بحران سوریه و دو هیأت مذاکره کننده دولت و مخالفان سوری و ناظرانی از سازمان ملل و اردن برگزار شود.

انتظار می رود که نشست سوچی بر اوضاع انسانی در سوریه و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تمرکز کند.

 

تحولات میدانی

تلویزیون رسمی سوریه اعلام کرد که ارتش سوریه شهر«سحم الجولان» را در ریف شمال غرب «درعا»آزاد کرد.

این تلویزیون نأکید کرد که ارتش سوریه روستای«حیط» در ریف شمال غربی درعا را نیز پس از درگیری با گروه تروریستی داعش آزاد کرد.

همچنین در پی خروج گروه های مسلح از گذرگاه «القنیطره»که بلندی های جولان اشغالی را از استان القنیطره جدا می کند، ارتش سوریه بار دیگر این گذرگاه را بازپس گرفت و پرچم سوریه را در آن به اهتزاز در آورد.

عناصر گروه تروریستی جبهه النصره پیش از خروج از این گذرگاه  و رفتن به استان «ادلب» در شمال سوریه آن را به آتش کشیده بودند.

یک منبع میدانی گفت که ارتش سوریه پرچم ملی این کشور را بر میدان«العلم» و داخل شهر القنیطره که نیروهایش در آن در چارچوب توافقنامه آتش بس مستقر شدندبه اهتزاز در آورد.

این منبع میدانی تأکید کرد که ارتش سوریه یک بیمارستان میدانی را در گذرگاه القنیطره پیدا کرد که دارای مقادیر زیادی داروست که برخی از آن ها ساخت اسرائیل است. تروریست های جبهه النصره این بیمارستان را به حال خود ترک کرده بودند.

منبع میدانی در ادامه گفت که ارتش سوریه پرچم این کشور را در مرکز روستای«الحمیدیه»که در فاصله 3کیلومتری شهر القنیطره واقع شده است نیز به اهتزاز درآورد.

 

فرستاده ویژه چین در دمشق

«شی شیاو»فرستاده ویژه چین  در کنفرانس مطبوعاتی در هتل شیراتون در دمشق گفتگوهای خود با معاون  «ولید العلم»وزیر خارجه سوریه و معاون وی «فیصل المقداد» به عنوان گفتگوهای بسیار خوب را توصیف کرد، و گفت که با آنها درباره تحولات سریع سوریه را رایزنی کرده است.

آقای شیاو گفت: ما به توافق بزرگ در زمینه مسائل مورد بحث دست یافتیم.

فرستاده ویژه چین بر تعهد کشور خود نسبت به اصل عدم دخالت در امور داخلی سوریه تأکید کرد و بر حق ملت سوریه در تعیین سرنوشت خود و روند سیاسی مناسب تاکید کرد. وی گفت که هیچ قدرت خارجی حق دخالت در امور داخلی سوریه و یا تحمیل پروژه خود بر ملت سوریه ندارد.

شی شیاو اشاره کرد که کشورش همیشه به احترام به حاکمیت و استقلال و تمامیت اراضی سوریه دعوت کرده است و هرگونه تلاش برای تقسیم آن را رد کرده و رد می کند.وی همچنین بر تعهد چین برای حل بحران از طریق فرآیند سیاسی تاکید کرد.

 

موضع گیری بریکس درباره بحران سوریه

رهبران کشورهای گروه بریکس ( برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی) بار دیگر از تعهد خود نسبت به حل بحران در سوریه از طریق فرآیند سیاسی فراگیر توسط خود سوری ها برای تضمین حاکمیت و استقلال و تمامیت اراضی سوریه بر اساس قطعنامه شماره 2254 و با توجه به نتایج از کنفرانس سوچی تأکید کردند.

رهبران بریکس در یک بیانیه مشترک در نشست ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی حمایت خود از فرآیند های آستانه و ژنو برای حل بحران در سوریه ابراز کردند، و بر اهمیت وحدت برای مبارزه با تروریسم در سوریه تاکید کردند.

بیانیه مشترک نشست بریکس جامعه بین الملل برای تشکیل ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.