کارشناسان می گویند که ترامپ در حال پیگیری استراتژی کاملا نامنسجم و متناقضی در قبال ایران است؛ این در حالی است که خروجش از برجام آمریکا را منزوی کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی هافینگتن پست در گزارشی نوشت: کارشناسان می گویند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال پیگیری استراتژی کاملا نامنسجم و متناقضی در قبال ایران است اما ساز اقدامات او برای گوش های تندروهای بخش سیاست خارجی مانند «جان بولتون» و «لیندزی گراهام» گوش نواز است.

هنگامی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیمه شب یکشنبه ایران را تهدید کرد، در حقیقت همان چرخه آشنا از اظهارات تهاجمی قانونگذاران جمهوری خواه و دیگر افراد در دولتش را دنبال کرد. با این حال، در پس اشتیاق ترامپ و رهبران جمهوری خواه برای راه انداختن بحث های قدیمی درباره جنگ با جمهوری اسلامی، نشانه های کمی وجود دارد که دولت ترامپ در مورد ایران به استراتژیِ خاصی دست یافته باشد.

تحلیلگران امور خارجی می گویند سیاست آمریکا نسبت به ایران در واقع یک آشفتگی نامطلوب و نابسامان است.

در ماه مه، ترامپ کشور آمریکا را از توافق هسته ای با ایران خارج کرد - توافق چندجانبه ای در ازای کاهش تحریم ها، ایران را بر آن می داشت که برنامه هسته ای اش را محدود کند و برنامه جامع اقدام مشترک نام داشت. ترامپ، برجام را «بدترین معامله» نامید و بارها ادعا کرد که می تواند معامله ای بهتر را انجام دهد.

به گفته ناظران متخصص، اما دولت ترامپ پیشرفت کمی در جهت اتخاذ یک سیاست جدید در قبال ایران انجام داده است. به نظر می رسد که مقامات دولت ترامپ وقت بیشتری به تلاش برای تغییر نظام صرف کرده باشند تا دستیابی به یک استراتژی منسجم. این سردرگمی، ناشی از عدم درک در مورد جنبه های کلیدی دولت ایران و از سوی دیگر از دست دادن حمایت بسیاری از متحدان در خارج از آمریکا است.

«علی واعظ» مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران گفت: «هیچ هدف مشخص و جدول زمانی مشخصی در قبال ایران وجود ندارد. آنها تنها امیدوارند که فشارهای زیاد ایران را در معرض فروپاشی اقتصادی قرار دهد و در آن مرحله آنها از موضع خود عقب نشینی کنند.»

واعظ افزود: «این تفکر، تنها یک آرزو است، زیرا اقتصاد ایران شکننده است اما به هیچ وجه در حال فروپاشی نیست.»

استراتژی ترامپ به نظر می رسد مشابه گام های اولیه ای باشد که در برابر کره شمالی برداشت: اتخاذ موضع تهدید شدید به ایجاد هرج و مرج و جنگ قبل از پیشنهاد به مذاکره. اما ایران، کره شمالی نیست و در برابر خواسته های آمریکا سر تعظیم فرود نمی آورد.

«جارت بلانش» عضو ارشد بنیاد کارنگی و یک مقام سابق دولت اوباما گفت: «گزینه های موجود برای ایران بدتر هستند.»

در واقع، تصمیم ترامپ برای خروج از توافق کنونی با ایران، تغییرات سیاسی در ایران را تشدید کرده که هر گونه تلاشی برای دستیابی به توافق دیگر در آینده را پیچیده تر می کند - به ویژه توافقی که در آن ترامپ از امتیازات بیشتری برخوردار باشد. 

ترامپ با خروج آمریکا از توافق با ایران، بین آمریکا و متحدان اروپایی اش - که بر حفظ توافق اصرار داشتند - شکاف ایجاد کرد و آمریکا را منزوی کرد.

بلانش گفت: «ما (آمریکا) در جایگاهی نیستیم که بتوانیم در مذاکرات با ایران چانه زنی کنیم. ما در حال حاضر مذاکره کننده قابل اعتمادی نیستیم.»

علاوه بر این، ترامپ به نظر می رسد که روسیه را تحت فشار قرار داده تا ایران را به خروج از سوریه متقاعد کند؛ سناریویی که تحلیلگران و دیپلمات ها از آن به عنوان یک «وهم و خیال» یاد می کنند.

تندروهای بخش سیاست خارجی، از جمله سناتور لیندسی گراهام و جان بولتون مشاور امنیت ملی اکنون مدام در گوش ترامپ می خوانند که دورنمای اقدام علیه ایران بار دیگر برجسته شده است. بلانش می گوید: «یک حزب جنگ در خود حزب جمهوری خواه وجود دارد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.