رئیس جمهور آمریکا لغو مجوز امنیتی منتقدان دولت خود که در دوران باراک اوباما سر کار بودند را بررسی می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: زمانی که خبرنگار نیوزمکس از «سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید خواست تا به درخواست «رند پال» برای لغو مجوز امنیتی «جان برنان» مدیر سابق سی آی ای پاسخ بدهد، او آمادگی اش را داشت.

سندرز در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود علاوه بر برنان، از پنج مدیر سابق دستگاه های امنیتی، مجری قانون یا امنیت ملی نام برد.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید گفت که این افراد با طرح «ادعاهای بی پایه» در مواردی اقدام به سیاسی کردن یا پول درآوردن از سابقه کار دولتی کرده اند.

یک خبرنگار دیگر از سندرز پرسید آیا دولت ترامپ می خواهد مقام های سابق را به خاطر استفاده از حق آزادی بیان تنبیه کند که او به آن پاسخ منفی داد.

او گفت: ترامپ از این مساله راضی نیست که بعضی افراد در حال سیاسی کردن سازمان ها و دپارتمان های دولتی که هدفشان مشخصا کار غیرسیاسی است هستند و می خواهند از مجوز امنیتی خود پول در بیاورند.

او گفت که مجوز امنیتی مشروعیتی نامناسب در اختیار این افراد می گذارد تا بدون داشتن هیچ گونه شواهدی، اتهام بزنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا لغو مجوز امنیتی جان برنان مدیر سابق سی آی ای و سایر منتقدان دولت خود که در دوران باراک اوباما سر کار بودند را بررسی می کند.

کاخ سفید از شش مدیر سابق دستگاه های امنیتی، مجری قانون یا امنیت ملی که مجوز امنیتی آنها ممکن است لغو شود نام برده است:

«جیمز کلاپر» مدیر سابق اطلاعات ملی

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی باراک اوباما

«مایکل هیدن» مدیر سابق سازمان امنیت ملی

«اندرو مک کیب» معاون سابق مدیر اف بی آی 

«جیمز کومی» مدیر سابق اف بی آی

همگی آنها تا حدی منتقد دولت ترامپ بوده اند.

کلاپر و هیدن به این اقدام واکنش نشان دادند. کلاپر به شبکه سی ان ان گفت که این طرح کار «بسیار بسیار بچگانه» است. هیدن هم در توییتی نوشت که حتی اگر رئیس جمهور تصمیم به لغو مجوز امنیتی او بگیرد، هیچ تاثیری بر گفته ها یا نوشته های او نخواهد داشت.

یک سخنگوی مک کیب که اخیرا چند روز پیش از بازنشستگی از معاونت اف بی آی برکنار شد گفت که مجوز امنیتی او پیشتر بر اساس سیاست اف بی آی لغو شده است.

پیشتر در روز دوشنبه رند پال سناتور جمهوری خواه از ایالت «کنتاکی» در توییتی نوشت که به  ترامپ توصیه کرده است مجوز امنیتی برنان و سایر افراد جناحی را لغو کند.

برنان مدیر سی آی ای در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما هفته پیش سخنان ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در هلسینکی را چیزی «نه کمتر از خیانت» توصیف کرد.

جیمز کامی هم که خودش جمهوری خواه است، هفته پیش و بعد از اجلاس هلسینکی، گفت کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان درباره رفتار ترامپ بی تفاوت است. او مردم را به رای دادن به حزب دموکرات دعوت کرد.

او در مورد انتخابات میان دوره ای که در نوامبر امسال برگزار خواهد شد، نوشت: «همه کسانی که به ارزش های این کشور اعتقاد دارند باید به دموکرات ها رای بدهند.»

ترامپ در آن کنفرانس خبری در هلسینکی برخلاف نتیجه گیری قطعی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا گفته بود که این حرف ولادیمیر پوتین را باور می کند که دلیلی ندارد مسکو در انتخابات 2016 آمریکا به نفع او دخالت کرده باشد. این اظهارات او انتقادات بسیاری در واشنگتن در پی داشت.

ممکن است مصوبه هایی در خصوص لغو مجوز امنیتی صادر شود. اما برخی مقامات امنیتی سابق هنوز در انجمن های مشاوره دولت کار می کنند و ادامه حضور آنها منوط به دارا بودن مجوز امنیتی خاص است. بعید به نظر می رسد ترامپ بتواند به هدف نهایی خود برای پایان دادن انتقادات این افراد دست یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.