به رغم اینکه تحلیلگران پیش بینی کرده بودند پیشرفت در روند خلع سلاح هسته ای کره شمالی رخ دهد، این اتفاق نیافتاد و این روند رئیس جمهور آمریکا را به شدت سرخورده کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ زمانی که ماه گذشته از نشست خود با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بازگشت، پیروزمندانه اعلام کرد که کره دیگر تهدیدی هسته ای محسوب نمی شود و اینکه یکی از دشوارترین بحران های ژئوپلیتیکی جهان به خوبی حل شده است.

اما روزها و هفته ها از دیدار سنگاپور می گذرد، و مذاکره کنندگان آمریکایی با مقاومت جدی تیم مذاکره کننده کره شمالی که در هنر به تاخیر انداختن و ایجاد ابهام مهارت دارند، مواجه شده اند. 

دیپلمات ها می گویند مقامات کره شمالی دیدارهای بعدی را لغو کرده، خواستار دریافت پول بیشتر شده و نتوانسته اند ارتباطات اولیه را حفظ کنند؛ این در حالی است که تعامل این رژیم که زمانی منزوی بود، با چین و کره جنوبی شکوفا شده است.

این در حالی است که یک تاسیسات آزمایش موتور موشک که ترامپ گفته بود تخریب خواهد شد، همچنان دست نخورده باقی مانده و مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند پیونگ یانگ در تلاش برای مخفی کردن بخش های کلیدی برنامه هسته ای خود است. 

به رغم اینکه بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند پیشرفت در روند خلع سلاح هسته ای کره شمالی رخ دهد، این اتفاق نیافتاد و این روند رئیس جمهور آمریکا را به شدت مایوس کرد. ترامپ در حالی که در دیدار خصوصی با مشاورانش از روند مذاکرات با کره شمالی ابراز نگرانی و خشم می کند، در جمع از موفقیت هایی که در مذاکرات حاصل شده سخن می گوید.

ترامپ اخیرا به خبرنگاران گفته است: «مذاکرات با کره شمالی در جریان است و بسیار خوب پیش می رود.»

نگرانی و خشم در دولت ترامپ از طریق مکالمه با 6 تن از مقامات کاخ سفید، وزارت خارجه و دیپلمات هایی به دست آمده که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده اند.

مقامات می گویند ترامپ توسط مذاکرات هسته ای محاصره شده و از کارکنان خود خواسته تا به صورت روزانه ماهیت مذاکرات را به روز رسانی کنند. سرخوردگی ترامپ از عدم پیشرفت در مذاکرات با خشم وی از رسانه ها به دلیل پوشش خبری بیانیه مشترکی که وی در 12 ژوئن در سنگاپور امضا کرد، همراه شده است. در این بیانیه هیچ جدول زمانی و یا مشخصاتی در مورد خلع سلاح هسته ای اعلام نشده اما تنش های میان دو کشور را کاهش داده است.

«دویه اون کیم» کارشناس مسائل کره در مرکز امنیتی «نیو امریکن» گفت: «ترامپ با واقعیت نحوه مذاکره با کره شمالی که همواره پذیرش آن برای آمریکا سخت بوده، مواجه شده است.

علاقه ترامپ به این مسئله، «مایک پومپئو» وزیر خارجه را کانون توجه قرار داده؛ فردی که در تلاش است به زور از «کیم یونگ چول» همتای خود در کره شمالی امتیاز بگیرد.

چشم انداز تاریک این مذاکرات در طول سومین سفر پومپئو به پیونگ یانگ در تاریخ 6 ژوئیه مشخص شد زمانی که پومپئو تلاش کرد توافق ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور بر سر تحویل اجساد سربازان آمریکایی که طی جنگ کره کشته شده بودند را به مرحله اجرا درآورد. اما کره شمالی تاکید کرد که آنها هنوز برای اجرای این طرح ها آمادگی ندارند.

این تاخیر آمریکایی ها را به خشم آورد. و این خشم زمانی تشدید شد که کیم جونگ اون در طول این سفر آن گونه که برنامه ریزی شده بود با پومپئو دیدار نکرد. 

پومپئو که در این سفر دستاوردی نداشت، دیدار میان مقامات کره شمالی و همتایان آنها را در پنتاگون برای 12 ژوئیه برنامه ریزی کرد. اما به گفته دیپلمات های آمریکایی، کره شمالی سه ساعت مقامات دفاعی آمریکا را معطل کرد و در نهایت از لغو این دیدار خبر داد. کره شمالی سپس خواستار برگزاری جلسه ای با مقامات بلندپایه نظامی شد.

«بروس کلینگنر» یک پژوهشگر کره شمالی در بنیاد هریتیج گفت: «این مسئله نشان می دهد پیونگ یانگ به تاکتیک های مذاکره دست بالای خود بازگشته است.»

گرچه کره شمالی خواسته های آمریکا برای خلع سلاح هسته ای این کشور را «گانگستر مانند» و یکجانبه خوانده، اما دولت ترامپ در یک نمایش عمومی قدرتمند از مذاکرات حمایت می کند.

یک شخص نزدیک به مذاکرات می گوید ترامپ و تیم ارشد او «به طور کامل» از خلع سلاح هسته ای کامل کره شمالی ناامید نشده اند، اما آنها نگران هستند.

روش های مذاکره کیم یونگ چول به حدی آمریکا را ناامید کرده که مقامات ابراز امیدواری کرده اند که او توسط «ری یونگ هو» وزیر مطلوب تر امور خارجه کره شمالی جایگزین شود. این جابجایی امکان پذیر است زیرا در بیانیه مشترک در سنگاپور از پومپئو به عنوان مذاکره کننده ارشد آمریکا نام برده شده اما به همتای او، تنها با عنوان «مقام معتبر عالی رتبه کره شمالی» اشاره شده است.

دویه اون کیم کارشناس مسائل کره می گوید: نگرانی هایی در این خصوص وجود دارد که طولانی شدن مذاکرات و پیچیدگی های آن که در تعامل با کره شمالی امری عادی است، موجب شود صبر ترامپ به سر آید و وی از توافق خارج شود و بار دیگر به طور جدی به گزینه نظامی بیندیشد. دستیابی به توافقی هسته ای به زمان زیادی نیاز دارد و اجرای آن دشوارتر خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.