نخستین نشست اقتصادی پس از آغاز جنگ تجاری آمریکا علیه چین و متحدان اروپایی اش در پایتخت آرژانتین در سایه تنش های ناشی از این تحول در حال برگزاری است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: اجلاس وزرای اقتصاد گروه 20 که در آرژانتین در حال برگزاری است، زیر سایه وضع تعرفه‌ ها از سوی دولت آمریکا قرار گرفته است و رهبران اقتصادی جهان از آن به عنوان تریبونی برای انتقاد از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و اقدامات او علیه تجارت و ارزهای جهانی بهره می برند.

مقاماتی از آلمان گرفته تا ژاپن و آفریقای جنوبی در اجلاس وزرای اقتصاد و دارایی گروه 20 در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین، موضع گیری یکجانبه ترامپ را محکوم کردند، در حالی که بر روی دستیابی به اجماع نظر بر روی بیانیه پایانی ای هستند که برای واشنگتن ناراحت کننده نباشد. اگر چه بسیاری از کشورهای عضو گروه 20 از تعرفه های گمرکی بالای مد نظر ترامپ آسیب می بینند، اما هیچ موضع هماهنگی درباره اقدامات متقابل مشترک در برابر آمریکا اتخاذ نشده است.

اعضای گروه 20 معمولا نشست های خود را با بیانیه ای به اتمام می رسانند که خلاصه ای از توصیه های سیاسی کلیدی است.

در این اجلاس، «برونو لو میر» وزیر اقتصاد فرانسه ضمن انتقاد شدید از تصمیم دونالد ترامپ برای وضع تعرفه‌ها علیه واردات فولاد و آلومینیوم هشدار داد که «جنگ تعرفه‌ ها اکنون به واقعیت تبدیل شده و تبعات آن رشد اقتصادی جهان را تهدید می‌کند.»

وزیر اقتصاد فرانسه در جمع خبرنگاران گفت شرط آلمان و فرانسه برای آغاز گفت‌ و گوهای تجاری با آمریکا حذف تعرفه‌ های واشنگتن است.

سخنان وزیر اقتصاد فرانسه توسط دیگر وزرای حاضر در اجلاس گروه 20 در آرژانتین تکرار شده است. «ادواردو گوآردیا» وزیر اقتصاد برزیل هم در اظهارات مشابهی از وضع یک طرفه تعرفه‌ ها توسط دولت آمریکا انتقاد کرده است.

معاون بانک مرکزی آفریقای جنوی نیز گفته است لفاظی های رئیس جمهور آمریکا از یک تهدید فراتر رفته و در حال ضربه زدن به اقتصاد جهانی است.

«دانیل ام مینل» در بوئنوس آیرس گفت: «صحبت در مورد این تهدیدات بر اعتماد در بازار تاثیر گذاشته، بی ثباتی ایجاد کرده، و بر رفتارها پیش از آنکه نخستین ضربه زده شود اثرگذار بوده است.

«اولاف شولتز» وزیر دارایی آلمان هم از یک تجارت جهانی آزاد حمایت کرد و با تاکید بر اهمیت این نشست، انتظارات از آن را پایین دانست.

همزمان «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین‌ المللی پول گفته است که شاخص ها نشان می‌دهند که جنگ تعرفه‌ ها و تاثیر روانی آن بر بازار به رشد جهانی اقتصاد ضربه زده و باعث کند شدن شتاب آن شده است.

کریستین لاگارد در اجلاس گروه 20 گفت «بدترین سناریوی ممکن» این است که «محدوده نیم درصدی» تولید ناخالص داخلی در عرصه بین‌ المللی متوقف می‌ شود؛ آن‌ چه به کاهش 430 میلیارد دلاری رشد اقتصادی جهان می‌ انجامد.

لاگارد در جریان سخنرانی خود در بوئنوس آیرس و در جمع وزرای اقتصادی و روسای بانک‌ های مرکزی سخنرانی می‌ کرد. اشاره او به «جنگ اقتصادی»، به اختلافات و تنش‌ های بازرگانی فعلی میان آمریکا، از یک سو، چین، اروپا و برخی دیگر مناطق جهان از سوی دیگر باز می‌ گردد.

اظهارات لاگارد پاسخی به سخنان «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا تلقی شده که روز جمعه گفته بود وضع تعرفه‌ های جدید از سوی آمریکا تاکنون بر اقتصاد جهان تاثیری نگذاشته است.

استیو منوچین همچنین با دفاع از سیاست‌ های اقتصادی دولت ترامپ، به چین و کشورهای اروپایی توصیه کرده بود که با حذف قوانین، درهای بازارهای خود را باز کنند تا زمینه برای یک رقابت منصفانه فراهم شود.

روز شنبه نیز دونالد ترامپ، چین و اتحادیه اروپا را متهم کرد که با پایین نگه داشتنِ مصنوعی ارزش پول خود، در مبادلات تجاری با آمریکا به دنبال سوء استفاده هستند.

از زمانی که دولت ترامپ اعلام کرد دست به افزایش تعرفه‌ های برخی کالاهای وارداتی از چین، اروپا، کانادا و برخی دیگر کشورها خواهد زد، و برخی دولت‌ ها از جمله پکن نیز هشدار دادند این اقدامات را تلافی خواهد کرد، نگرانی‌ ها از بروز جنگ تجاری بالا گرفته‌ است. به جز چین، برخی دیگر کشورهای جهان نیز هشدارهای مشابهی در برابر تهدیدهای آمریکا داده‌ اند. آمریکا و چین، دو اقتصادی بزرگ جهان هستند و در حال حاضر نیز تعرفه‌ های تازه‌ ای بر 34 میلیارد دلار داد و ستد میان خود، وضع کرده‌ اند.

دونالد ترامپ پیشتر نیز هشدار داد بر تمامی 500 میلیارد دلار واردات از چین، تعرفه‌ های تازه‌ ای وضع خواهد کرد.

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفته است آمریکا تلاش خواهد کرد تا در اجلاس گروه 20 ژاپن و اتحادیه اروپا را به موضع گیری خود علیه اقدامات تجاری چین ملحق کند.

اما این تلاش ها تحت الشعاع تنش های ناشی از اقدام آمریکا در اعمال تعرفه های واردات آلومینیوم و فولاد بر اتحادیه اروپا و کانادا قرار می گیرد. هم کانادا و هم اتحادیه اروپا با تعرفه های تلافی جویانه پاسخ آمریکا را داده اند، اقدامی که بازارها را بی ثبات کرده و رشد جهانی را تهدید می کند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.