بزرگ ترین خطرات ناشی از ادامه جنگ تجاری، گسترش بی ثباتی و تنش های ژئوپلیتیکی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: تهدید جنگ تجاری میان آمریکا و شرکای تجاری اصلی آن - نه تنها چین بلکه متحدان سنتی آن - برای اقتصاد جهانی تا چه حد است؟ پاسخ این است که بستگی به این دارد که سیاست های حمایت گرایانه تا چه حد بد شوند و چه نتایجی بدست بیاید. اما نگرانی قابل ملاحظه ای وجود دارد: خطرات بسیار بزرگی در پیش رو هستند.

تا کنون، اقدامات تحریک آمیز و تلافی جویی های پس از آن جزئی بوده است. اگر اقداماتی که بعد از آن اعلام شده طبق برنامه پیش برود، واردات به ویژه از چین تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. تعرفه های در معرض تهدید بر 275 میلیارد دلار از واردات خودرو و بر 400 میلیارد دلار از کالاهای چینی دیگر، کل آنها را به نزدیک به یک سوم از تمام واردات کالاها در آمریکا می رساند. به گفته موسسه «جی پی مورگان»، اگر همه واردات از چین وارد ماجرا شود، به طور متوسط تعرفه آمریکا 6.5 درصد خواهد بود که از رقم 1.5 درصدی قبل از شروع جنگ تجاری بسیار فراتر خواهد رفت. ترامپ  روز جمعه گفت که آماده است تا این کار را انجام دهد.

پس از هفت دهه آزادسازی تجاری، این یک تحول بزرگ است. با این حال به گفته جی پی مورگان، حتی پس از اقدامات تلافی جویانه چین و اروپا، این کار تنها رشد جهانی را به میزان 0.25 درصد کاهش می دهد. بنابراین آیا نگرانی در مورد تبعات یک جنگ تجاری بی مورد است؟ این دیدگاه مضحک است و خطرات بسیاری پیش رو است:

اولین خطر این است که حمایت تجاری به مراتب بیشتر گسترش خواهد یافت. یکی از دلایل این امر این است که دونالد ترامپ یک حمایت گرای متعصب است. او در مراسم تحلیف خود این را روشن ساخت که: «حمایت گرایی به کامیابی و قدرت عظیم منتهی می شود.» اهداف او بازگرداندن زنجیره تامین و از بین بردن کسری تجاری آمریکا به طور کلی بود. از آنجا که دومین هدف با اعمال سیاست های تجاری عادی قابل دستیابی نیست، در حالی که خارجی ها هم بعید به نظر می رسد در برابر خواسته های ترامپ سر تعظیم فرود بیاورند، ممکن است هیچ نتیجه ای در این خصوص به دست نیاید.

خطر دوم این است که حمایت گرایی افزایش خواهد یافت. زمانی که آمریکا تعرفه های وارداتی فولاد و آلومینیوم را اعمال کرد، به کاربران پایین دست آسیب وارد کرد. بنابراین، آنها نیز خواهان قوانین حمایت گرایانه خواهند بود. به همین ترتیب، زمانی که آمریکا واردات از چین را متوقف می کند، آن را به سایر کشورهای با درآمد بالا هدایت می کند. و آن کشور هم ممکن است همین رویه آمریکا را دنبال کند.

سوم اینکه، یک اختلاف تجاری با پایان باز، پیامد های ژئوپولیتیک خواهد داشت. اگر ایالات متحده جنگی علیه واردات انجام دهد، به یک اقدام عمیقا خصومت آمیز تبدیل می شود و پیامدهای گسترده ای برای نظم بین المللی شکننده خواهد داشت. قطع به یقین اقدامات آمریکا (و تلافی جویی هایی که موجب می شود) همه خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی هستند.

در نهایت باید گفت، چنین جنگ تجاری بدون پایانی، به طور قطع باعث ایجاد عدم اطمینان تجاری خواهد شد. این امر سپس، به سرمایه گذاری در سراسر جهان، به ویژه در اقتصادهای باز و وابسته به تجارت در جهان تاثیر می گذارد.

«مارک کارنی» رئیس «بانک آف اینگلند» اخیرا اعلام کرده است که تجارت از سال 2016 به افزایش و تحریک رشد جهانی کمک کرده است. سقوط تجارت جهانی قطعا اثر معکوسی خواهد داشت. جی پی مورگان تاکید می کند که «همزمان با کاهش انگیزه تجاری، برآوردهای مبتنی بر مدل آن موسسه نمی توانند پتانسیل سرمایه گذاری های بزرگ تر را تقویت کنند. نگرانی ها مربوط به افزایش خطر در این خصوص است که افزایش تعرفه ها یک تغییر اساسی بیشتر در سیاست آمریکا را نشان می دهد.»

بنابراین اگر اقدامات تحریک کننده در حال حاضر متوقف شده باشند، اقتصاد جهانی به طور قابل ملاحظه ای از بی ثبات نجات خواهد یافت. اگر ما در ابتدای یک فرایند تخریب قوانین باشیم، اثرات آن به راحتی قابل حدس زدن نیست. عاقلانه است که به چنین نقطه ای نرسیم. اما آیا جهان عاقلانه رفتار خواهد کرد؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.