پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

با امضای توافقنامه تاریخی تجارت آزاد با ژاپن؛

اروپا اقدامات ضددیپلماتیک ترامپ را تلافی کرد

توافقنامه ای تاریخی میان اتحادیه اروپا و ژاپن به امضا رسید که بروکسل آن را پاسخی روشن به سیاست حمایت گرایی رئیس جمهور آمریکا می داند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه تلگراف گزارش داد اتحادیه اروپا به دنبال راهی برای تلافی خصومت های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود. رهبران این اتحادیه تمایلی به تهدیدات نظامی علیه ترامپ نداشتند اما با امضای توافقنامه تاریخی تجارت آزاد با ژاپن اقدامات ضددیپلماتیک واشنگتن را تلافی کردند.

در حقیقت هدف از توافقنامه تاریخی تجارت آزاد را که میان اتحادیه اروپا و ژاپن به امضا رسید، باید تنگ کردن حلقه محاصره ضد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دانست.

توافقنامه ای تاریخی میان اتحادیه اروپا و ژاپن به امضا رسید که بروکسل آن را پاسخی روشن به سیاست حمایت گرایی رئیس جمهور آمریکا می داند.

سران اتحادیه اروپا با ژاپن توافقنامه تجارت آزاد امضا کردند که حدود 50 راه برای مبادلات تجاری در آن مطرح شده که هدف از آن تنگ کردن حلقه محاصره ضد دونالد ترامپ است.

این پیمان بزرگ ترین پیمان تجارت آزاد است که اتحادیه اروپا از زمان تاسیس خود تا به امروز بر سر آن به توافق رسیده است. در همین رابطه «دونالد تاسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا و «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا عازم توکیو شدند تا همراه با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن این توافقنامه را امضا کنند.

اگرچه مذاکره بر سر این پیمان حدود 5 سال ادامه داشته است، اما زمان توافق بر سر آن از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. اهمیت توافق بر سر بزرگ ترین پیمان تجارت آزاد در تاریخ اتحادیه اروپا خود را در رابطه با جنگ تجاری نشان می‌ دهد که از سوی آمریکا علیه اروپا، چین، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر آغاز شده است.

پیمان تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و ژاپن که در رسانه‌ ها از آن به عنوان پیمان «جفتا» یاد می‌ شود، برای ژاپن و همچنین برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا مزایای اقتصادی بسیاری به همراه دارد.

بر اساس این قرارداد بیش از 90 درصد تعرفه های گمرکی برای ورود کالاها بین دو اقتصاد بزرگ جهان لغو می‌ شود.

این پیمان می‌ تواند منجر به افزایش صادرات اتحادیه اروپا به ژاپن شود. این پیمان تجارت آزاد می‌ تواند در سال یک میلیارد یورو از هزینه‌ های گمرکی مربوط به صادرات اتحادیه اروپا به ژاپن بکاهد. در عین حال، افزایش صادرات به ژاپن می‌ تواند باعث افزایش نرخ رشد در اروپا شده و از نرخ بیکاری در بین کشورهای این اتحادیه بکاهد.

اقتصاد ژاپن نیز می‌ تواند از مزایای مشابهی بهره گیرد. کافی است که به حجم مبادلات بازرگانی بین ژاپن و کشورهای عضو اتحادیه اروپا توجه شود، تا اهمیت این پیمان برای اقتصاد کشورهای ذینفع درک شود. تنها در سال 2016 حجم مبادلات بازرگانی اتحادیه اروپا و ژاپن بالغ بر 120 میلیارد یورو بوده است؛ رقمی که می‌ تواند در سال 2019 و به دنبال حذف تعرفه‌ های گمرکی افزایش یابد.

علاوه بر این اتحادیه اروپا و ژاپن بر سر مبادلات اطلاعات نیز به توافق رسیدند. در چارچوب توافق بر سر مبادلات اطلاعاتی، به موازین امنیتی حفظ حریم خصوصی افراد توجه شده است. در این رابطه، ژاپن ملزم به رعایت همان استانداردها و موازینی شده است که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارند.

حدود 18 ماه پیش آمریکا با ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی برای امضای توافقنامه تجارت آزاد ترانس پاسیفیک مذاکره می‌ کرد، اما دونالد ترامپ پس از رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا به عنوان یکی از نخستین اقدامات خود از این مذاکرات خارج شد.

از آن زمان ترامپ در هماهنگی با سیاست «اول، آمریکا» تعرفه‌‎ های وارداتی برای آمریکا وضع کرده است؛ از جمله تعرفه واردات فولاد که اتحادیه اروپا و ژاپن هر دو از صادرکنندگان آن به آمریکا هستند.

در حال حاضر شرکت‌ های اتحادیه اروپا، که بزرگ‌ ترین منطقه آزاد تجاری در جهان به شمار می‌ رود سالیانه به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار کالا و خدمات به ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان صادر می‌ کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.