استقبال ترامپ از پوتین در نشست هلسینکی، در حقیقت رقص پیروزی او بر سنگ قبر اتحاد اروپایی - آمریکایی بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «خود-دیگر کشی غرب» نوشت: بسیار دردناک است که شاهد مرگ روابط آمریکا با اروپا، و پایمال کردن ارزش های دموکراتیک توسط ترامپ هستیم؛ ارزش هایی که اساس روابط طرفین است.

اروپا، قاره مادر آمریکا است. نهادهای بنیادین ما از اروپا به ارث می برند. دانشگاه های ما در آلمان هستند. 

اروپا مسیر به سمت پیشرفت را نشان می داد؛ آمریکا شعار می داد که در این زمینه از اروپا پیش افتاده است. پس از انقلاب، همان گونه که «ژوزف الیس» مورخ آمریکایی نوشته است، آمریکایی ها اطمینان داشتند که نسل جدیدی از شکسپیرها و دانته ها در خاک آمریکایی شمالی ظهور خواهند کرد.

به عنوان یک ملت بالغ جوان، ما آنچه را در اروپا انجام داده بودند، برای اهداف خود دموکراتیزه کردیم. 

سپس به عنوان یک ملت بالغ، ما به شریکی برای والدینمان تبدیل شدیم. پس از جنگ جهانی دوم غرب به رهبری آمریکا، خود را تثبیت کرد. مبارزه ها و رقابت هایی وجود داشت، اما در پس همه اینها، یک آگاهی ناخودآگاه وجود داشت - اینها همگی ما هستند.

این مشارکت در دو سوی اقیانوس اطلس یک پیشرفت تاریخی وسیع بود؛ تلاش هایی مبهم و ناقص برای گسترش دموکراسی، گسترش حقوق، گسترش آزادی و ساختن یک جهان بر مبنای عدالت، و نه تحریم. از سال 1945 این چیزی است که همه ما آن را پذیرفته ایم.

چند روز پیش ترامپ این شراکت را زیر سوال برد و گفت اتحادیه اروپا «دشمن» ما است. در روز دوشنبه، ترامپ اساسا طرف «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، که بزرگ ترین دشمن اخلاقی و سیاسی روابط اروپایی - آمریکایی است، را گرفت. ترامپ اساسا پروژه ای را که فرهنگ و سیاست آمریکا برای قرن ها بر مبنای آن بود، تضعیف کرده است.

اما به یاد داشته باشید، دونالد ترامپ تنها برای قرار دادن یک سنگ قبر بر روی هر روند سمی که پیش از او ایجاد شده بود، حضور دارد. دستان زیادی در کشتن روابط اروپایی - آمریکایی دخیل بوده اند.

سیاستمداران و مفسران راست گر شروع به استفاده از اروپا به عنوان یک موضع گیری برای لیبرال های آمریکایی کردند. اینها سوسیالیست ها هستند.

پیشتازان به تله سمی نژادپرستی افتادند. آنها به شکوه های ارسطو، شکسپیر و موتزارت نگاه کردند و جالب ترین چیزهایی که آنها در مورد این افراد می گفتند این بود که آنها مردان سفید پوستی هستندکه مرده اند. مورخان آینده به این نکته توجه خواهند کرد که افراد پیچیده چگونه خودشان را به نوعی ساده می دانند. «اروپا محوری» به یک کلید واژه برای استعمار، ظلم و ستم و امتیازدهی تبدیل شد.

اروپایی ها هم کمکی نکردند. در پی جنگ سرد، آنها خود را درگیر یک پروژه ناسیونالیستی کرده اند که بیش از حد به پایین و تکنوکراتیک است و اکنون در حال فروپاشی است.

پروژه سیاسی اروپایی - آمریکایی اکنون در حال پایان است. جورج دبلیو بوش با اروپا در خصوص جنگ عراق مخالفت کرد. باراک اوباما از آن فاصله گرفت. و در حال حاضر، همانطور که «رابرت کاگان» در واشنگتن پست می نویسد، ترامپ به دنبال جنگ با اتحاد اقیانوس اطلس است.

ترامپ می توانست هفته گذشته به نشست ناتو برود و تنها از هزینه های نظامی اروپا  انتقاد کند. اما او در عوض اروپایی ها را تحقیر کرد، تهدیدات در مورد جنگ تجاری خود را دوباره تکرار کرد و این موضوع را غیر ممکن ساخت که رهبران اروپایی بتوانند از او حمایت کنند. اینها اعمال مردی است که می خواهد این اتحاد از هم بپاشد.

استقبال او از پوتین در روز دوشنبه، در حقیقت رقص پیروزی او بر سنگ قبر اتحاد اروپا - آمریکا بود.

کاگان می نویسد: «این فقط یک نزاع خانوادگی نیست. اتحاد دموکراتیکی که پایه گذار نظم جهانی لیبرال به رهبری آمریکا شده است، متلاشی شده است. در برخی موارد، و احتمالا زودتر از حد انتظار ما، صلح جهانی که این اتحاد و آن نظم را در بر دارد، نیز از بین خواهد رفت. به رغم میل ما برای در اختیار داشتن بهترین ها، همه چیز خوب نخواهد بود.»

کاگان این مطلب را قبل از کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه میان پوتین و ترامپ نوشته بود، و اکنون بدون شک این دیدگاه او درست از آب درآمده است. اگر فکر می کردید می توانیم طوفان ترامپ را سوار شویم و سپس به حالت عادی بازگردیم، مطمئنا اکنون می توانید دریابید که این دیدگاه اشتباه است. ترتیبات اساسی جهان ما در حال بازسازی و تغییر است.

امروز اروپا و آمریکا با مشکلات مشترک مواجه هستند - از جمله افزایش نیروهای قدرتمندی که می خواهند نظم جهانی را بازسازی کنند. ما برگ برنده ای را که ممکن است ما را قادر به مبارزه با آنها کند، ار دست داده ایم. بدتر از آن، این است که گرگ ها نه تنها در مرغداری، بلکه آنها در عمارت اجرایی هستند.

مراقب باشید که چه اتفاقی می افتد وقتی که شما از مسیر خود دور شوید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.