در اقدامی بی سابقه کیم جونگ اون به انتقاد از کمبودها و مسئولان این کشور پرداخت و سیگنال تازه ای به مردم کشورش و جهان فرستاد؛ این در حالی است که خط ارتباطی نظامی سئول و پیونگ یانگ هم برقرار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد رهبر کره شمالی مسئولان دو طرح دولتی را مورد انتقاد قرار داده و خبر آن هم به شکلی پررنگ در رسانه‌ های خبری آن کشور منعکس شده است. تحلیلگران می گویند این گزارش نشان می دهد پیونگ یانگ به راستی تمایل دارد بر توسعه اقتصادی متمرکز شود.

امروز سه شنبه خبرگزاری دولتی کره شمالی در گزارشی نوشت که اواخر شب گذشته کیم جونگ اون به طور سرزده از مهمانسرای تفریحی «اونفو» در «هامگیونگ شمالی» دیدار کرد. 

همچنین رهبر این کشور از نیروگاه در دست احداث «ارانچون» دیدن کرده است. ساختمان این نیروگاه 70 درصد پیشرفت داشته اما تکمیل آن با تاخیر مواجه شده است. کیم جونگ اون در این بازدید گفت که به قدری از این تاخیر ناراحت شده که قدرت بیان آن را ندارد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد کیم جونگ اون به شدت اعضای ارشد کابینه را سرزنش کرد زیرا اجرای این طرح را به سازمان‌ های محلی سپرده بودند و به آن توجه کافی نداشتند. و در نهایت رهبر کره شماری در پایان این دیدار دستور داد که نیروگاه باید تا اکتبر آینده حتما تکمیل شده باشد.

او همچنین از حمام‌ ها در اونفو بازدید کرد و شرایط بد آنها را متذکر شد و گفت که به خاطر مدیریت بد، حمام و وان‌ های مورد استفاده برای آب‌ درمانی غیرسالم، تاریک و غیربهداشتی است.

این خبرگزاری سپس در تحلیلی در مورد این بازدید می‌ نویسد: اگر یک محل تفریحی که مورد بازدید «کیم ایل سونگ» و «کیم جونگ ایل» رهبران سابق کره شمالی هم قرار گرفته، باعث نارضایی مردم شود، گناهی عظیم سر زده زیرا دستاوردهای این رهبران را کم اهمیت جلوه می‌ دهد، رهبرانی که این حمام‌ ها را قبل از هر چیز دیگری در یک محل خوش منظره و دارای آب گرم معدنی بنا کردند.

کیم جونگ اون سپس از شعبه محلی حزب خواست تا هرچه زودتر وضعیت این حمام را سروسامان بدهد و افزود که انتظار و اعتقاد دارم که کمیته حزبی تغییری اساسی در مبارزه برای تبدیل کشور به مکانی عالی برای زندگی ایجاد خواهد کرد.

مسئولانی که مورد انتقاد قرار گرفته اند نامشخص هستند، اما نحوه و مقیاس خبررسانی در این خصوص در روز سه شنبه بسیار بی سابقه و غیرمعمول است.

بازدید کیم جونگ اون از اماکن مختلف و انعکاس آنها در رسانه‌ های خبری یکی از برنامه‌ های ثابت رسانه‌ های کره شمالی است. این رسانه‌ ها معمولا تصاویری از این بازدیدها را نیز منتشر می‌ کنند که در آنها، رهبر کره شمالی مشغول بازدید است و مقامات ارشد، که معمولا تعدادی افسر عالی رتبه ارتش آنان را همراهی می‌ کنند، با دقت مشغول یادداشت گفته ها و دستورهای او هستند. انتقاد از کمبودها به ندرت در رسانه‌ های خبری دولتی کره شمالی منتشر شده است.

دلیل تغییر در نحوه گزارش‌ دهی بازدید کم جونگ اون مشخص نیست اما گفته شده که احتمال دارد هدف از انتشار این نوع اخبار، تاکید بر توجه رهبر کره شمالی به مسائل اقتصادی و تلاش او برای بهبود شرایط مردم کشورش پس از دیدار سنگاپور باشد. 

در عین حال برخی کارشناسان می‌گویند کیم جونگ اون ممکن است برای بهبود شرایط اقتصادی کشورش با چالش‌ هایی روبرو باشد و تمایل پیدا کند تا پیش از اجرای سیاست‌ های جدید اقتصادی مسئولیت ناکامی‌ های اقتصادی را بر دوش مقام‌ های کره شمالی بیندازد.

پروفسور «یانگ مون جین» از دانشگاه مطالعات کره شمالی می گوید: کیم با این کار خود پیامی را به داخل و خارج در این خصوص صادر کرد که کره شمالی پس از نشست سنگاپور بر اقتصاد کشورش متمرکز شده است.

در آن زمان، کیم موافقت کرد که به سمت خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره حرکت کند، اما این اصطلاح، یک تمایز دیپلماتیک است که به اشکال مختلفی می توان آن را تفسیر کرد.

یانگ گفت: «با اقدام امروزش، کیم به مردم خودش این پیام را فرستاد که به فکر معیشت آنهاست و به جهان خارج، هم این سیگنال را ارسال کرد که او در وعده خود برای خلع سلاح هسته ای جدی است.»

رهبران آمریکا و کره شمالی در ماه ژوئن در سنگاپور دیدار کردند و با صدور یک بیانیه مشترک، بر خلع سلاح هسته ای کره شمالی و همکاری دوجانبه تاکید کردند. بیانیه ای که در همان حد بیانیه ای باقی ماند و اجرایی نشد و اخیرا هم تلاش های وزیر خارجه آمریکا برای مذاکره در خصوص اجرای این بیانیه با شکست مواجه شد.

پیشتر نیز میان رهبران سئول و پیونگ یانگ دیدارهایی صورت گرفته بود. «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی 27 آوریل گذشته در راستای تننش زدایی در روابط دو کشور با حضور در نشستی در روستای «پانمونجوم» در منطقه مرزی دو کره شرکت کردند و در پایان مذاکرات خود با انتشار بیانیه ای مشترک بر اراده خود برای پاکسازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای و برقراری صلح پایدار در این منطقه تاکید کردند

نقطه آغاز این دیدارها پس از حضور نمایندگان کره شمالی در المپیک کره جنوبی در پیونگ چانگ زده شد.

در راستای همین اقدامات دیپلماتیک، وزارت دفاع کره جنوبی امروز سه شنبه اعلام کرد سئول و پیونگ یانگ بار دیگر امروز خط ارتباطی نظامی خود را در غرب شبه جزیره کره برقرار کردند تا به این ترتیب گام مهم دیگری در جهت کاهش تنش در مرزهای دو کشور برداشته شود.

کره شمالی و جنوبی پس از سال ها تنش در روابط دوجانبه به علت آزمایش های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ و همچنین رزمایش های مشترک کره جنوبی و آمریکا، از سال گذشته تلاش های گسترده ای را برای عادی سازی روابط دوجانبه آغاز کرده اند که همچنان ادامه دارد.

تصمیم به برقراری مجدد این خط ارتباطی نظامی که شامل فکس و تلفن است، در جریان مذاکرات نظامی دو کشور که ماه گذشته در سطح ژنرال های ارتش برگزار شد، اتخاذ شده بود. این خط ارتباطی نظامی سال 2016 پس از آن که سئول مجتمع صنعتی مشترک «کائه‌ سونگ» را در کره شمالی بست، قطع شده بود. 

برای برقرارشدن مجدد این خط ارتباطی، کره جنوبی تجهیزات لازم از قبیل کابل های فیبر نوری و دستگاه های فکس مورد نیاز را تامین کرد. 

پیش از این اقدام، کره جنوبی از شورای امنیت سازمان ملل متحد و دولت آمریکا ضمانت های لازم را گرفت و مطمئن شد که این کار ناقض تحریم های سازمان ملل بر ضد کره شمالی نخواهد بود. شورای امنیت نیز موافقت خود را با این کار اعلام کرد و آن را از رژیم تحریم های خود بر ضد کره شمالی مستنثی کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.