سیاستمداران آمریکا از رفتار ترامپ در برابر پوتین سخت برآشفته‌ اند و خواستار استعفای کابینه او شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پی یک کنفرانس خبری مشترک با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه که طی آن از روسیه در مقابل ادعاهای مداخله در انتخابات 2016 آمریکا دفاع کرد، هدف انتقادهای شدید و گسترده داخلی قرار گرفته است.

ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین گفت تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا یک فاجعه برای کشور ما است. من هیچ دلیلی نمی بینم که روسیه بخواهد در (انتخابات در آمریکا) دخالت کند. اگر اطلاعات رسوا کننده یا مجرمانه ای از من در روسیه وجود داشت حتما مدت ها پیش افشا می شد. 

او با این اظهارات خود، نتیجه گیری دستگاه های اطلاعاتی آمریکا را نقض کرد و به دنبال این اظهارات بود که بلافاصله موجی از انتقادات به سوی ترامپ راه افتاد و قانون گذاران آمریکایی رئیس جمهور این کشور را «ضعیف و بزدل» خطاب کردند.

در پی این سخنان ترامپ، سیاستمداران آمریکایی اعم از جمهوری خواه و دموکرات به خصوص در کنگره با تاکید بر پیگیری سیاست های ضد روسی، در توییتر رویکرد ترامپ در قبال پوتین را شدیدا به باد انتقاد گرفته‌ اند؛ تا جایی که رئیس پیشین سازمان سیا، رفتار ترامپ را فرای جنایت خوانده و گفته ‌است که برخورد او «چیزی کمتر از خیانت نبود».

«جف فلیک» سناتور جمهوری خواه در واکنش گفت اینکه ترامپ آمریکا را در مورد عملکرد روسیه سرزنش کرد «اقدامی شرم آور» بود.

«جان مک کین» دیگر سناتور جمهوری خواه آمریکایی نیز گفت: نشست ترامپ با پوتین یک اشتباه هولناک بود و ترامپ نتوانست در این دیدار از آمریکا دفاع کند. نشست ترامپ و پوتین یکی از پَست ترین لحظات تاریخ ریاست جمهوری آمریکا بود.

این سناتور آمریکایی در توییتی نوشت: «کنفرانس خبری روز دوشنبه در هلسینکی یکی از افتضاح ترین عملکردهای یک رئیس جمهور آمریکا تا جایی است که حافظه انسان قد می دهد. پیش از این هیچ رئیس جمهوری در آمریکا خود را تا این حد حقیرانه در برابر یک رهبر مستبد خفیف نکرده بود.»

«لیندسی گراهام» یک سناتور جمهوری خواه دیگر نیز در واکنش به اظهارات رئیس جمهور این کشور گفت: «پاسخ های ترامپ درباره دخالت در انتخابات از سوی روسیه به عنوان نشانه ضعف آمریکا تفسیر می شود و بیشتر از آنکه مشکلی را حل کند، به مشکلات کنونی دامن می زند. امروز روز بدی برای آمریکا بود با این حال این روز می تواند جبران شود و البته باید جبران شود."

«چاک شومر» سناتور ایالت «نیویورک» و رئیس اقلیت دموکرات در سنای آمریکا نیز گفت: »اظهارات ترامپ از روی بی فکری، خطرناک و از موضع ضعف بودند و نشان می دهد که ترامپ، خود را بالاتر از کشور ما می داند.»

شومر افزود: «رابرت مولر بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا باید با ترامپ مصاحبه کند و تیم امنیت ملی که ترامپ را در سفر به هلسینکی همراهی می کرد باید بلافاصله برای ادای شهادت در کنگره حاضر شود. باید تلاش هایی با حضور اعضای هر دو حزب برای تشدید تحریم ها علیه روسیه شکل بگیرد.»

وی در توییتی نوشت: «در کل تاریخ آمریکا مردم این کشور هیچگاه رئیس جمهوری به خود ندیده اند که از یک دشمن آمریکا مانند حمایتی که ترامپ درباره پوتین نشان داد، حمایت کند.»

«آدام شیف» نماینده ارشد دموکرات ها در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «اظهارات ترامپ در نشست مشترک خبری با پوتین، چراغ سبز به پوتین برای دخالت در انتخابات سال 2018 آمریکا است.»

«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «اظهارات رئیس جمهور در دیدار با پوتین باعث می شود آمریکا مثل یک کشور ضعیف به نظر بیاید که می توان بر آن غلبه کرد.»

«پل رایان» ­رهبر جمهوری خواهان کنگره آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «ترامپ باید درک کند روسیه متحد ما نیست. میان آمریکا و روسیه از نظر اخلاقی تعادلی وجود ندارد و روسیه دشمنی خود را با آرمان ها و ارزش های اساسی ما حفظ می کند.»

وی ادامه داد: «تردیدی وجود ندارد که روسیه در انتخابات ما مداخله کرده است. آمریکا باید بر این مسئله متمرکز شود.»

«جو بایدن» معاون باراک اوباما و از اعضای حزب دموکرات هم گفت: «تمجید از دیکتاتورها باعث ارتقاء منافع آمریکا نمی شود بلکه باعث می شود امنیت ما کمتر شود.»

«دن کوتس» رئیس دستگاه اطلاعات ملی آمریکا هم به دنبال اظهارات رئیس جمهور آمریکا از نهادهای اطلاعاتی این کشور حمایت کرد و گفت «ما در ارزیابی های خود درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و تلاش های ادامه دار و گسترده مسکو با هدف تضعیف دموکراسی در آمریکا به صراحت نظر خود را بیان کرده ایم.»

«برنی سندرز» کاندیدای دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 و سناتور ایالت «ورمونت» هم در توییتی  نوشت: «کنفرانس خبری ترامپ با پوتین «یک نمایش خجالت آور» بود. ترامپ به جای اینکه به صراحت بگوید دخالت در انتخابات آمریکا غیرقابل قبول است، انکارهای پوتین را پذیرفت و یافته های جامعه اطلاعاتی آمریکا را در هاله از ابهام قرار داد. این عادی نیست.»

«میچ مک کانل» رئیس اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا هم به خبرنگاران گفت: «من چند بار گفته ام و بار دیگر هم می گویم که روس ها دوستان ما نیستند و من کاملا به ارزیابی ها و برآوردهای جامعه اطلاعاتی آمریکا اعتقاد دارم.»

«مارک وارنر» عضو ارشد دموکرات در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا به دنبال نشست رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور روسیه گفت: «اظهارات ترامپ درباره روسیه، نقض وظایف ترامپ برای دفاع از آمریکا در مقابل دشمنانش بود.»

«جیمز کامی» مدیر سابق اف بی آی که چند ماه بعد از روی کار آمدن ترامپ برکنار شد، در توییت تندی نوشت: «این روزی بود که رئیس جمهور آمریکا در خاک یک کشور خارجی در کنار یک آدم شرور آدم کش و دروغگو ایستاد و پشت کشور خود را خالی کرد.»

«جان برنان» رئیس سابق سیا هم در توییتی نوشت: «نمایش ترامپ در کنفرانس خبری هلسینکی به اندازه یا حتی فراتر از «جرم و بزهکاری» است. این اقدام به هیچ وجه کمتر از خیانتکاری نیست. اظهارات ترامپ نه تنها احمقانه بود بلکه نشان داد وی به طور کامل «نوچه پوتین» است. میهن پرستان جمهوری خواه کجا هستید؟»

وی همچنین از اعضای کابینه ترامپ خواست در اعتراض به کنفرانس خبری ترامپ با پوتین استعفا کنند و این سوال را مطرح کرد که «چطور «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و «جان کلی» مسئول امور کارکنان کاخ سفید می توانند به کار خود ادامه دهند.»

«پَت تومی» سناتور ایالت «پنسیلوانیا» نیز در بیانیه ای گفت: «اگر پوتین به آمریکا در زمینه تعقیب قضایی کسانی که متهم به نفوذ به سامانه های رایانه ای در این کشور هستند کمک نکند، واشنگتن باید تحریم های سخت و تازه ای علیه مسکو وضع کند.»

«نانسی پلوسی» رئیس اقلیت دموکرات در سنا و مجلس نمایندگان حتی تا جایی پیش رفت که اعلام کرد این رفتار ترامپ ممکن است ناشی از آن باشد که پوتین احتمالا اطلاعات رسوا کننده ای از ترامپ در اختیار دارد.

«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا هم در بیانیه ای نوشت که طی چند دهه خدمت در دستگاه های دولتی هرگز سخنانی مثل حرف های ترامپ در هلسینکی نشنیده است.

او نوشت: «مشکل، دیدار با رهبر یک کشور متخاصم نیست. اما نمایش ترامپ ثابت کرد چرا روسیه تصمیم به مداخله گرفته است.»

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد ­دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا امروز سه شنبه با اعضای کنگره دیدار می کند.

این بیانیه کاخ سفید پس از آن منتشر شد که شمار زیادی از نمایندگان کنگره از عملکرد ترامپ در نشست روز دوشنبه با پوتین انتقاد کردند. کاخ سفید اعلام نکرد چه کسانی در این نشست با ترامپ حاضر خواهند بود و موضوع نشست چه خواهد بود. این نشست با این حال تنها نشست در برنامه روز سه شنبه ترامپ است.

واکنش ترامپ به انتقادات بی سابقه

دونالد ترامپ در دو توییت پیاپی که پس از موج انتقادات شدید در پی دیدارش با پوتین نوشت: «گفتگوی سازنده با روسیه نه تنها برای آمریکا و روسیه بلکه برای کل جهان مفید است.»

وی همچنین در توییت دیگری نوشت: «من ترجیح می دهم که در تلاش برای دستیابی به صلح ریسک سیاسی مرتکب شوم تا اینکه صلح را فدای مسائل سیاسی کنم!»

روابط مسکو و واشنگتن در پایین ترین سطح خود پس از دوران جنگ سرد قرار دارد. ترامپ از نشست هلسینکی به عنوان فرصتی برای بهبود روابط دو طرف نام برد.

روابط مسکو و واشنگتن حتی پیش از طرح اتهامات دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به علت نگرانی های مسکو از گسترش ناتو، موضوع الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و حمایت نظامی مسکو از رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی هفت ساله این کشور بسیار پرتنش بود.

اشتیاق ترامپ برای بهبود روابط با روسیه در کنگره با شک و تردیدهایی مواجه شده است و قانون گذاران آمریکایی در سال 2017 به اتفاق آرا تحریم های سختی علیه مسکو وضع کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.