پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در نشست اتحادیه اروپا-چین مطرح شد؛

تشکیل یک جبهه مشترک ضدآمریکایی در پکن

نشست تجاری اتحادیه اروپا و چین در پکن، امسال به مقری برای ایجاد یک جبهه مشترک ضدآمریکایی تبدیل می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: نشست اتحادیه اروپا و چین با موضوع تجارت امروز و فردا (دوشنبه و سه شنبه) در پکن برگزار می‌ شود.

چین امیدوار است در پی اعمال تعرفه‌ های جدید کمرگی از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، این نشست برای ایجاد یک جبهه مشترک با اروپا در برابر آمریکا مناسب باشد.

قرار است در این نشست «لی کچیانگ» نخست وزیر چین با «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا و «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا دیدار کند. لی کچیانگ امیدوار است این دو بلوک اقتصادی بزرگ با یکدیگر متحد شوند. پکن که قصد دارد بیانیه مشترکی را علیه سیاست‌ های تجاری ترامپ منتشر کند، به نشانه حسن نیت پیشنهاد گشایش بیشتر بازار چین را مطرح کرده است. 

مقامات اتحادیه اروپا پس از آنکه بروکسل نپذیرفت با پکن شکایت نامه مشترکی را علیه آمریکا در سازمان جهانی تجارت تنظیم کند، می‌ گویند بیانیه این نشست، بیانیه‌ ای ضعیف خواهد بود که تنها بر تعهد دو طرف در خصوص تجارت چند جانبه تاکید می‌ کند.

آمریکا و چین درگیر یک جنگ تجاری هستند و به نظر نمی‌ رسد قصد داشته باشند مذاکرات خود را از سر بگیرند. آمریکا ابتدا 6 ژوئیه، تعرفه‌ های گمرکی 25 درصدی را بر حدود 818 قلم از محصولات وارداتی از چین به ارزش  34 میلیارد دلار (29 میلیارد یورو) به اجرا گذاشت. چین نیز بلافاصله در اقدامی متقابل، کالا‌های وارداتی از آمریکا به چین را مشمول تعرفه‌ های گمرکی مشابه کرد.

«جیانگ مینگ» سفیر چین در اتحادیه اروپا اعلام کرد: مذاکرات میان اتحادیه اروپا و چین درباره این خواهد بود که چگونه روابط میان دو طرف می‌ تواند به یک استاندارد ثبات در برابر سقوط ناشی از یکجانبه گرایی و سیاست حمایت از تولیدات داخلی تبدیل شود.

همچنین قرار است در این نشست کشور‌های اروپایی و چین تمایل مشترک خود را برای حفظ توافق هسته‌ ای ایران که سال 2015 امضا شد، ابراز کنند.

اتحادیه اروپا هم از ترامپ زخم خورده است. اعمال تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد همراه با تهدید به اعمال تعرفه های جدید بر صنعت خودرو، موجب خشم شرکای تجاری آمریکا در اروپا به ویژه آلمان شده است.

در تازه ترین اظهارنظر، دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ بی‌ اس، از اتحادیه اروپا به عنوان «دشمن» در تجارت نام برده است.

او همچنین روسیه و چین را هم در بین دشمنان آمریکا در تجارت دانسته است.

ترامپ گفته است که کشورهای اروپایی از آمریکا استفاده تجاری می‌ کنند، اما هزینه‌ های ناتو را نمی‌ پردازند.

در واکنش به این اظهارات ترامپ، دونالد تاسک در توییتی گفت که «آمریکا و اتحادیه اروپا بهترین دوستان هم هستند. هر کسی که می‌ گوید ما دشمن هستیم اخبار جعلی پخش می‌ کند.»

با این حال در اتحادیه اروپا تردید‌ها درباره تمایل واقعی پکن برای گشایش بیشتر بازار چین همچنان باقی است. مذاکرات باید به ایجاد یک گروه کاری برای مدرن سازی سازمان جهانی تجارت منجر شود. دو نشست اخیر که در سال‌های 2016 و 2017 برگزار شد، به علت اختلاف نظر‌ها درباره دریای چین جنوبی و تجارت، بدون صدور بیانیه پایانی خاتمه یافت.

چین و اتحادیه اروپا نقش اساسی در اقتصاد جهانی ایفا می کنند. این دو در مجموع بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی جهانی و حدود نیمی از تجارت جهانی را تامین می کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.