دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه در پایتخت فنلاند در برهه حساسی صورت می گیرد و فاقد یک دستور کار مشخص است و دو طرف نمی‌توانند به مطالبات یکدیگر جامه عمل بپوشانند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، اسکای نیوز گزارش داد: هلسینکی اولین بار نیست که میعادگاه دیداری حساس میان غرب و شرق می‌ شود. اما این بار قرار است «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور آمریکا و روسیه به دیدار هم بروند و این شهر خود را آماده این ملاقات حساس در برهه ای حساس می‌ کند.

دیدار میان روسای جمهور آمریکا و روسیه نه تنها هلسینکی، پایتخت فنلاند بلکه رسانه‌ها را نیز به تکاپو واداشته است. این شهر خود را آماده پذیرش 1500 نماینده رسانه‌‌ های مختلف می‌ کند که تا به این لحظه شمار زیادی از آنها وارد این شهر شده اند.

رئیس پلیس فنلاند گفته است مسئولان امنیتی از تمامی کشور تعطیلات را نیمه‌ تمام گذاشته و برای تامین امنیت دیدار ترامپ و پوتین راهی هلسینکی شده‌ اند.

این دیدار قرار است تا ساعاتی دیگر، در هلسینکی به میزبانی رئیس‌ جمهور فنلاند برگزار شود.

در فرودگاه هلسینکی تدابیر امنیتی افزایش یافته است. مسافران فنلاندی از این بابت خشمگین شده‌ اند. مرد جوانی که از سفر هلند بازگشته، می‌ گوید، باید برای اولین بار پاسپورت خود را نشان می‌ داد. او گفت: «من بارها با این هواپیما به سفر رفته‌ ام. اما چنین چیزی را هیچ وقت تجربه نکردم.»

فنلاند موقتا کنترل‌ های مرزی را حتی برای مسافران حوزه شنگن برقرار کرده است. 

پلیس هلسینکی صبح یکشنبه از صدور مجوز برای 16تظاهرات سخن گفت. پلیس برآورد کرده که هزاران نفر در این تجمع ها شرکت کنند. بزرگ‌ ترین تظاهرات ظهر یکشنبه شروع شد. سازمان حقوق بشری «هلسینکی کالینگ» که این تظاهرات را سازماندهی کرده بود، گفت: تظاهرات بیش از آن که این دیدار را هدف قرار دهد علیه نقض حقوق بشر، دموکراسی و آزادی رسانه‌ ها بود.

برعکس، گروه راست‌ گرای پوپولیستی «فنلاندی‌ های حقیقی» می‌ خواهد به نفع رئیس‌جمهور روسیه تظاهرات کند. شهردار هلسینکی با این قضیه با شکیبایی برخورد کرده و می‌ گوید این مسائل همه‌ جا هست.

او می‌ افزاید: به علاوه پلیس از تجربه‌ ای طولانی در این زمینه برخوردار است و می‌ داند چگونه با آنها برخورد کند.

فنلاند واسطه‌ ای میان شرق و غرب

«هلسینگین سانومات» بزرگ‌ ترین روزنامه فنلاندی در ایستگاه‌ های اتوبوس هلسینکی پلاکاردهایی بزرگ، در برخی موارد به زبان روسی نصب کرده و سیاست‌ های هر دو رهبر را به باد انتقاد گرفته است.

در یکی از این شعارها روسیه خطاب قرار گرفته و نوشته شده است: «پوتین دموکراسی را در رژیمی که هر روز سخت‌ گیرتر می‌شود اجرا می‌ کند.»

شعار دیگر نیز ترامپ را هدف قرار داده و می‌ گوید: «ترامپ رسانه‌ ها را دشمن مردم می‌ خواند.»

ساکنان هلسینکی این دیدار را با احساس‌ های متفاوتی می‌ نگرند. یک مرد مسن فنلاندی می‌ گوید فنلاند حالا نقش خود به عنوان واسطه میان شرق و غرب را اثبات می‌ کند.

او می‌ افزاید: «من خوشحالم، چون هر دوی اینها با شعارهای شان می‌ توانند دیگری را بترسانند، اما حالا خوب است که هر دو سرانجام از این شانس برخوردار شده‌ اند که با هم حرف بزنند.»

رابطه تنش‌ آلود میان آمریکا و روسیه

با این حال، دیدار بین دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین تحت‌ الشعاع اعلام جرم وزارت دادگستری آمریکا علیه 12 مامور اطلاعاتی روسیه قرار گرفته است. این 12 نفر متهم شده‌ اند که با حملات سایبری بر انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکا تاثیر گذاشته و در آن دخالت کرده‌ اند.

کرملین این اتهام‌ ها را رد کرده و آن را مانوری پیش از این دیدار می‌ داند.

روابط بین آمریکا و روسیه در حال حاضر بیش از هر زمانی تنش‌ آلود شده است. آخرین دیدار سطح عالی میان این دو کشور در سال 2010 بین «باراک اوباما» و «دمیتری مدودف» روسای جمهور وقت آمریکا و روسیه صورت گرفت.

«مارک کاتز» استاد دانشگاه «جورج میسون» می گوید: «فکر می‌ کنم هیچ گونه دستور کار از پیش تعیین شده‌ ای وجود ندارد، زیرا در حقیقت آنها نمی‌توانند در ارتباط با هیچ موضوعی به توافق برسند. فکر می‌ کنم هر دوی آنها می‌ خواهند از دیگری امتیاز بگیرد، اما هیچ کدام چنین کاری نخواهد کرد. از این رو، فکر می‌ کنم هر دوی آنها در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن این دیدار هستند. این دیداری است که هیچ موضوع مهمی در آن وجود ندارد.

ترامپ و تیم همراهش در هلسینکی نیز انتظارات در رابطه با نشست امروز میان روسای جمهوری آمریکا و روسیه را کم اهمیت جلوه داده‌ اند. ترامپ که برای مدت‌ ها از انتقاد از پوتین خودداری می‌ کرد، در روزهای اخیر وی را نه تنها دیگر «یک دشمن» خطاب نکرده بلکه او را «یک رقیب» دانسته است.

ترامپ در جریان مصاحبه خود با شبکه خبری سی بی اس از اظهارنظر درباره اهدافش از نشست امروز امتناع کرد و گفت: بعد از نشست می‌ فهمید چه چیزی مطرح شده است.

اما رئیس جمهور آمریکا در عین حال به سی‌ بی‌ اس گفته که احتمالا خبرهای خوبی از این نشست به دست بیاید.

ترامپ همچنین گفته که او قصد ندارد مسئله اعلام جرم علیه 12 روس را به دلیل هک کمیته ملی حزب دموکرات در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2016 در آمریکا در نشست مشترک با آقای پوتین مطرح کند. اما در عین حال گفته که درباره درخواست استرداد این افراد از روسیه فکری نکرده است.

پس از آن که 3 روز پیش وزارت دادگستری آمریکا از اعلام جرم علیه 12 مامور امنیتی روسیه خبر داد، مخالفانی در آمریکا خواستار لغو دیدار ترامپ با ولادیمیر پوتین شدند.

روسیه اتهامات وارده در این مورد را رد کرده است.

همزمان وزیر خارجه آلمان به ترامپ در مورد دستیابی به هرگونه توافق یک جانبه‌ای با پوتین هشدار داد و گفت که ناخشنود کردن شرکا، استراتژی عاقلانه‌ ای نیست.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.