خبر اتهام شهروندان روس در آمریکا در حالی اعلام می‌ شود که قرار است دونالد ترامپ تا 2 روز دیگر با همتای روسی خود در پایتخت فنلاند دیدار کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: اگر ترامپ قبلا تلاش می کرد به شیوه های مختلف، روسیه از اتهامات در خصوص دخالت در انتخابات 2016 آمریکا تبرئه کند، اکنون با انتشار کیفرخواست علیه مقامات روسی، این کار دشوارتر شده است.

 «سارا سندرز» سخنگوی کاخ‌ سفید گفته است با وجود اعلام جرم وزارت دادگستری آمریکا علیه 12 افسر اطلاعاتی ارتش روسیه، دیدار روز دوشنبه ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در «هلسینکی» پایتخت فنلاند، بر اساس برنامه ریزی قبلی اعلام شده برگزار می‌ شود. گفته می شود این افراد به سرقت اطلاعات کاربری ایمیل‌ های حزب دموکرات و ارسال بدافزار اقدام کرده‌ اند.

معاون وزیر دادگستری آمریکا گفته است که متهمان، رایانه ها را به طور مخفیانه رصد می‌ کردند و صدها فایل بدافزار را به این رایانه های منتقل کردند و ایمیل‌ ها و اسناد دیگری را دزدیدند و هدف آنها تاثیرگذاری بر انتخابات بوده است.

پیشتر «چاک شومر» رهبر دموکرات‌ ها در سنا خواستار لغو این دیدار شده بود.

ساعاتی قبل از انتشار این گزارش، ترامپ که به انگلیس سفر کرده بود، تحقیقات مولر را ضربه ای بر روابط روسیه و آمریکا عنوان کرد.

همزمان وکیل ترامپ نیز با اشاره به کیفرخواست منتشر شده طی توئیتی گفت که «این خبر خوبی برای همه آمریکایی ها است. هیچ آمریکایی متهم به همدستی با روسیه نشده است و زمان آن رسیده است که مولر پرونده تحقیقات علیه رئیس جمهوری را متوقف کند و بگوید که ترامپ کاملا بی گناه است».

در حالی که شب گذشته «دونالد ترامپ» در محل اقامت ملکه انگلیس با او دیدار می‌ کرد، «راد روزنستاین» معاون دادگستری آمریکا با طرح کیفرخواست 29 صفحه‌ ای، 12 افسر اطلاعاتی ارتش روسیه را متهم کرد که با هک کردن رایانه های حزب دموکرات طی انتخابات سال 2016 تلاش کرده‌ اند با تخریب «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات، بر نتایج انتخابات آمریکا تاثیر بگذارند؛ اقدامی که بسیاری از سیاستمداران آمریکا، آن را «حمله به دموکراسی» کشورشان نامیده‌ اند.

این کیفرخواست علیه افسران اطلاعاتی روسیه که اسامی و محل خدمت آنها نیز ذکر شده، درست 3 روز پیش از دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه منتشر شده است.

این اعلام جرم بر اساس تحقیقات تیم «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده مربوط به دخالت‌ های روسیه در انتخابات 2016 صادر شده است.

کیفرخواست مذکور مشروح ترین اتهامی است که مشخصا علیه روسیه در رابطه با دخالت در انتخابات به نفع کارزار انتخاباتی ترامپ منتشر شده است. روسیه این اتهامات را رد می کند.

بر اساس گزارش وزارت دادگستری آمریکا، افسران آژانس امنیتی نظامی روسیه شبکه های رایانه‌ ای کارزار کمیته کنگره دموکرات ها، کمیته ملی دموکرات ها و کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون را هک کرده و برخی اطلاعات را تحت برخی عناوین در اینترنت منتشر کرده اند.

مولر همچنین در مورد پرونده همکاری احتمالی کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه در جریان انتخابات سال 2016 تحقیق می کند.

در فوریه سال جاری نیز مولر 13 شهروند و 3 شرکت روسی را متهم به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طریق انتشار گسترده اطلاعات غلط و سفر به آمریکا برای جمع آوری اطلاعات کرد.

با این حال کیفرخواست جدید برای اولین بار مستقیما دولت روسیه را متهم به دخالت انتخاباتی کرده است.

آژانس های اطلاعاتی آمریکا اکنون متقاعد شده اند که با دستور پوتین، عاملان روسیه از طریق تبلیغات و هک رایانه‌ ای، در انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری آمریکا مداخله کرده‌ اند.

چاک شومر رهبر دموکرات‌ ها در مجلس سنا رسما از رئیس‌ جمهور خواسته دیدار روز دوشنبه خود با پوتین را در اعتراض به این اقدامات کرملین لغو کند.

همزمان وزارت خارجه روسیه با منسوخ خواندن این اتهامات آنها را رد کرده و گفته مشتاقانه منتظر برگزاری اجلاس سران دو کشور است.

«یوری اوشاکوف» از مشاوران کرملین گفته است که روابط مسکو و واشنگتن در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و ما به دنبال یک شروع تازه و ترمیم آن هستیم.

در جریان این تحقیقات تاکنون علیه 30 نفر، از جمله چند چهره نزدیک به ترامپ اعلام جرم شده است.

آمریکا و روسیه در خصوص مسائلی مانند اوکراین، سوریه و ایران نیز اختلاف نظر دارند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.