آمریکا و چندین کشور غربی از تمایلات اسلامگرایانه اردوغان و حزب عدالت و توسعه به رهبری وی و نیز بلندپروازی هایش برای احیای دولت خلافت عثمانی و پیروزی دوگانه اش در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ناخرسند هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: مصافحه(دست دادن)« گرم» رئیس جمهور ترکیه «رجب طیب اردوغان» و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست سران پیمان ناتو با حضور «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با توجه به طبیعت متشنج روابط دو کشور باعت توجه زیاد رسانه ها و خبرنگاران  شد.

مصافحه در راهروی سالنی که در آن نشست سران ناتو در بروکسل در آن برگزار شد و زمانی صورت گرفت که اردوغان رئیس جمهور ترکیه در راه برگزاری نشست دوجانبه در اتاق مجاور بود و به شکل اتفاقی رئیس جمهور آمریکا در همان گذرگاه داشت با رئیس جمهور آمریکا گرم گپ زدن بود.

ما بر این باور نیستیم که این دیدار تصادفی صورت گرفته است. به نظر می رسد که رخدادهای اتفاقی در بیشتر دیدارهایی در این سطح میان رهبران کشورها از قبل« برنامه ریزی» شده است.امری که ما را به یاد اتفاق مشابهی میان «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران و «باراک اوباما» همتای آمریکایی اش که در راستای کاهش تنش میان دو کشور و امضای توافقنامه هسته ای می اندازد.

دفتر اردوغان چند روز پیش بیانیه ای صادر کرد و تأکید کرد که تماس تلفنی میان ترامپ و همتای ترک اش صورت گرفت که در این تماس تلفنی ترامپ پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری را به وی تبریک گفت و دو رئیس جمهور بر سر بهبود روابط نظامی و امنیتی میان دو کشور به توافق رسیده و قرار گذاشتند که در حاشیه نشست سران ناتو در بروکسل با هم دیدار کنند؛ امری تأکید می کند فقط به همین دیدار کوتاه در یکی از راهروها بسنده شده است.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه با خانم«مرکل» صدر اعظم آلمان به مدت 40 دقیقه در حاشیه نشست سران ناتو دیدار کرد و دو طرف روابط متشنج میان آلمان و ترکیه و چگونگی حل همه اختلاف ها را  بررسی کردند. این دیدار بسیار اهمیت دارد زیرا بسیاری داخل و خارج ترکیه اردوغان را نصحیت کردند که از در آشتی با صدر اعظم آلمان در آید و شدت برخورد با وی را کم کند و از میان اینها شیخ«عبدالفتاح مورو» معاون رئیس حزب «النهضه» تونس است که به شدت رویکرد تنش زایی اردوغان با خانم مرکل را به دلیل اهمیت آلمان به عنوان شریک تجاری ترکیه مورد انتقاد قرار داد؛ حجم تبادل تجاری میان آلمان و ترکیه سالیانه 35 میلیارد دلار است.

با توجه به حجم اختلاف ها میان دو کشور یعنی آمریکا و ترکیه در چندین عرصه از جمله اصرار ترکیه بر گام نهادن در راه خرید سامانه موشکی« اس400» از روسیه و رد درخواست ترکیه برای تحویل«فتح الله گولن» مبلغ مشهور ترکی و متهم اصلی برنامه ریزی برای کودتای نظامی نافرجام در دو سال پیش، نمی توانیم درباره نتایج چنین دست دادنی چیزی بگوییم.

چه بسا این مصافحه بخشی از یخی که بر روابط ترکیه و آمریکا حاکم است را شکسته اما پر واضح است که راه برای از سر گیری روابط به شکل سابق آن طولانی است به ویژه اگر این مساله را مورد توجه قرار دهیم که اردوغان اعلام کرد که به تحریم های اقتصادی دولت آمریکا علیه ایران و در رأس آنها وارد نکردن نفت ایران هرگز پایبند نخواهد شد و به وارد کردن نفت از ایران ادامه می دهد و روابط تجاری با همسایه ایرانی خود را عمیق تر می کند به گونه ای که تبادل تجاری میان دو کشور به نزدیک به 15 میلیارد دلار در سال برسد.

آمریکا و چندین کشور غربی از تمایلات اسلامگرایانه اردوغان و حزب عدالت و توسعه به رهبری وی و نیز بلندپروازی هایش برای احیای دولت خلافت عثمانی و پیروزی دوگانه اش در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ناخرسند هستند...این علاوه بر ناخرسندی آنها از موضع اش در مخالفت با یهودی سازی قدس اشغالی و حمایت از جنبش«حماس» است و چه بسا به همین دلیل بود که فقط «مصافحه» در راهرو رخ داد و دیدار خصوصی و طولانی صورت نگرفت...و الله اعلم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.