سامانه های ضد تانک که توسط ارتش سوریه ضبط شده توسط شرکت فرانسوی «نکستر» که در زمینه تولید سلاح و تجهیزات نظامی فعالیت دارد، ساخته شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روسیا الیوم، ارتش سوریه چندین سامانه ضد تانگ از نوع«آپیلاس» فرانسوی را در استان«درعا» در جنوب سوریه به غنیمت گرفت. نیروهای سوری با کمک همپیمانان خود تا کنون بیش از 70 درصد از استان درعا که در اشغال گروه های مسلح مورد حمایت غرب به ویژه آمریکا و کشورهای عربی بودند را آزاد کرده است و همچنان به پیشوری خود در این استان تا آزادی کامل آن ادامه می دهد.

این خبر را وبسایت« Defense Blog » که در زمینه دفاعی فعالیت دارد به نقل از برخی منابع رسانه ای محلی منتشر کرد.

این وبسایت تأکید کرد که سامانه های ضد تانک که توسط ارتش سوریه ضبط شده توسط شرکت فرانسوی «نکستر» که در زمینه تولید سلاح و تجهیزات نظامی فعالیت دارد، ساخته شده است.

سامانه موشکی ضد تانک آپیلاس به دلیل دقت بالایش در شلیک به سمت هدف از بقیه سلاح ها متمایز است و عیار موشک اش 112 میلی متر و توان نفوذش 720 میلی متر در فولاد و 2هزار میلی متر در بتون است. طول موشک 1.26 متر و وزن آن با مواد منفجره 9 کیلوگرم است و مجهز به دوربین دید در شب با توان بزرگ کردن اهداف تا سه برابر است و برد مؤثر آن نیز تا 600 متر هم می رسد.

ارتش سوریه پیش از این نیز یک زره پوش متعلق به پیمان ناتو را در درعا به غنیمت گرفته بود. این زره پوش در اختیار گروه های مسلح بود و به نظر می رسد که از بلغارستان به دست آنها رسیده است.

 در تحولی دیگر، وزارت دفاع روسیه خبر برخی رسانه ها مبنی بر کشته شدن نیروهای روسیه در درعا  یا  در هر منطقه دیگر سوریه را رد کرد.

به گزارش سایت خبری روسیا الیوم  ، وزارت دفاع روسیه شامگاه سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: اخبار برخی رسانه ها مبنی بر کشته شدن نیروهای روسیه در اراضی جمهوری عربی سوریه از جمله در استان درعا واقعیت ندارد.

در این بیانیه آمده است: این شایعه را تروریست های گروه داعش هدفمندانه منتشر کردند حال آنکه همه نیروهای روسی در سوریه در سلامت هستند و وظایف محوله را مطابق برنامه اجرا می کنند.

برخی رسانه ها سه شنبه مدعی شدند که بر اثر انفجار تروریست انتحاری در جنوب سوریه، 35 سرباز روس و سوری کشته شدند.

 

روسیه آماده دادن سامانه اس300 به سوریه

 وزیر دفاع روسیه تأکید کرد که مسکو آماده مذاکره درباره صادر کردن سامانه موشکی اس300 به سوریه است اما تا کنون درخواستی از دمشق در این زمینه ارائه نشده است.

«سرگئی شویگو»در گفت و گو با روزنامه «ال جورنالی» ایتالیا گفت که سامانه موشکی اس 300 یک سامانه دفاعی است به همین دلیل تهدیدی برای امنیت ملی کسی به شمار نمی رود و تصمیم برای صادر کردن آن و تسلیح ارتش یک کشور خارجی بر اساس درخواست در این زمینه اتخاذ می شود که چنین درخواستی تا کنون از روسیه نشده است.

وی تأکید کرد که روسیه برای رایزنی با سوریه در این زمینه آماده است.

شویگو تصریح کرد که تجاوز آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه نشان داد که چنین سامانه دفاع هوایی مدرن برای سوری ها یک ضرورت است.

شویگو در ادامه تأکید کرد که ایران و ترکیه نقش اساسی را در ثبات اوضاع در سوریه بازی می کنند.

وزیر دفاع روسیه تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا حتی یک سنت برای سوری های الرقه اختصاص نداده است.

 

بمباران شدید مواضع داعش در درعا 

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مناطق تحت اشغال داعش در جنوب سوریه همزمان با درگیری های شدید به شدت توسط جنگنده های روسیه بمباران شد.

با ادامه آتش بس میان نیروهای دولتی سوریه و گروه های مسلح پس از حمله ارتش سوریه از نزدیک به سه هفته پیش و بازپس گیری بیش از 80 درصد از استان درعا بخش عمده ای از این استان شاهد آرامش است.

اما یک گروه به نام«جیش خالد بن الولید» که با داعش بیعت کرده است و در منطقه کوچکی در غرب درعا متمرکز است با پیوستن به توافق آتش بس مخالفت کرده است.

صبح امروز جنگنده های روسی مواضع گروه داعش را در شهرک«سحم الجولان» به شدت بمباران کردند.

رامی عبدالرحمن مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، گفت که روسیه صبح امروز مواضع گروه جیش خالد بن الولید را به شدت بمباران کرد و همزمان با آن مواضع این گروه به شدت گلوله باران شد.

در واکنش به این حملات، داعش به شهرک«حیط» در جنوب درعا که گروه های مسلح بر آن سیطره دارند و به توافق آتش بس ملحق شده حمله کرد.

هنوز از تلفات این درگیری ها گزارشی منتشر نشده است.

عناصر داعش همچنین به شهرک»زیزون» در مجاورت شهرک حیط نیز حمله کردند.

از سوی دیگر، ارتش سوریه با عناصر داعش در مسافت ده کیلومتری خط آرامش با بلندی های جولان اشغالی و در چهار کیلومتری اردن درگیر شد.

در حال حاضر ارتش سوریه بیش از 80 درصد از استان درعا را در کنترل خود دارد و گروه های مسلح همچنان 15 درصد را در کنترل خود دارند و بقیه مساحت این استان در اشغال گروه خالد بن الولید است.

در تحولی دیگر،افراد مسلح در شهر«بصری الشام» بخش دیگری از سلاح های خود را به ارتش جمهوری عربی سوریه تحویل دادند.

خبرنگار سانا در درعا گفت: بر اساس توافق میان ارتش سوریه و افراد مسلح در بصری الشام در ریف شرقی درعا ارتش سوریه یک توپ 57 میلی متری و یک توپ 37 میلی متری و سه موشک تاو ضد زره  را از افراد مسلح تحویل گرفت.

بر اساس توافق به عمل آمده سلاحهای سنگین و نیمه سنگین افراد مسلح ها به ارتش سوریه تحویل داده شد ضمن اینکه آن دسته از عناصر مسلح که تمایل دارند با دست برداشتن از جنگ، از طرح ساماندهی اوضاع افراد مسلح مخالف، استفاده می کنند.

 

آژیرهای خطر در بلندهای جولان اشغالی به صدا در آمد

رسانه های اسرائیلی از به صدا در آمدن آژیرهای خطر در منطقه جولان اشغالی و منطقه «غور اردن» خبر دادند.

این رسانه ها اعلام کردند که یک موشک پاتریوت از منطقه «صفد» به سمت یک پهپاد که از اراضی سوریه به سمت فلسطین اشغالی در پرواز بود شلیک شده است.

 

غنیمت سلاح های آمریکایی

یگان هایی از ارتش عربی سوریه هنگام انجام عملیات تفتیش و بازرسی روستا ها و شهرک های واقع در حومه شرقی درعا تسلیحات سنگین و نیمه سنگین و سبک از جمله سکوی شلیک موشک تاو ساخت آمریکا که از گروه های تروریستی به جا مانده را کشف وضبط کرد.

یک فرمانده میدانی اشاره کرد که یگان های از ارتش داخل انبارها و مخفیگاه های زیرزمنی وابسته به گروه های تروریستی در چند روستا و شهرک واقع در حومه جنوبی وشرقی و شمال شرقی درعا  سکوهای شلیک موشک تاو ساخت آمریکا وخودروهای زرهی ودیگر خودروهای مجهز به تیربار  «14.5» و«57» و«30» به علاوه یک تانک کشف  و ضبط کرده اند.

پیش از این نیز رسانه های سوری اعلام کردند که یگان هایی از ارتش جمهوری عربی سوریه منطقه غرز در جنوب شرق شهر درعا به طور کامل از تروریسم را پاکسازی کرد.

خبرنگار خبرگزاری سانا در درعا تأکید کرد که ارتش عملیات خود علیه تروریست ها در درعا را ادامه داده و توانست امروز منطقه سیلوهای گندم وزندان مرکزی در غرز را آزاد کند و پس از درگیری های شدید  با تروریست ها و هلاکت تعداد زیادی از آنها و زخمی کردن تعداد دیگر و فرار باقی مانده آنها به سمت مناطق همجوار، تمام منطقه را تحت کنترل ارتش در آورد.

این خبرنگار تصریح کرد که ارتش طی پاکسازی منطقه سلاح آمریکایی به جای مانده از تروریست ها از جمله موشک های تاو و مهمات ساخت کشورهای غربی را ضبط کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.