ترامپ از پایبندی اروپایی به توافقنامه هسته ای با ایران که وی از آن خارج شد ناراحت است.وی همچنین از «دشمنی» اروپایی با رژیم اسرائیل عصبانی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عبدالباری عطوان نویسنده مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به اروپا و دیدار احتمالی اش با پوتین همتای روس اش در پایتخت فنلاند پرداخت و نوشت: در این روزنامه «رأی الیوم» برای ما سخت است که با یکی از موضع گیری ها و سیاست هایی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در منطقه ما و جهان اتخاذ می کند یا آن چه در توئیت های متداولش در توئیتر که باعث شد یکی از رهبران جهان شود که بیشترین دنبال کننده را دارد، موافقت کنیم اما بر خود لازم می دانیم که اقرار کنیم آن چه وی در آخرین توئیت هایش درباره دیدار احتمالی اش با « ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست سران در هلسینکی در روز دوشنبه آینده گفت حکایت از آن دارد که دیدارش با پوتین بخش ساده سفر دوره ای اش به اروپاست که شامل حضورش در نشست سران پیمان ناتو در روز چهارشنبه (فردا)در بروکسل و پس از آن سفرش به لندن است.

روابط میان دو همپیمان غربی یعنی ترامپ و پیمان ناتو این روزها متشنج است و در حال حاضر در حالتی از دودستگی بی سابقه به سر می برند که پیمان ناتو را تهدید به تضعیف می کند و راه  را برای تجزیه آن در شکل کنونی اش که 22 کشور عضو آن هستند هموار می کند.

ترامپ با همپیمانان اروپایی که کشورش با آنها در دو جنگ جهانی در قرن گذشته شرکت کرد با تکبر بی سابقه ای رفتار می کند و از آنها به سبکی که دارای تهدید وقیحانه است خواستار افزایش هزینه های دفاعی شان به میزان دو درصد از تولید ناخالص ملی شان است و نیز آنها را به بهره برداری از قدرت آمریکا به شکل مجانی متهم می کند و این رفتار را برای پرداخت کننده مالیات آمریکایی عادلانه نمی داند. در مقابل، «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا به وی و تهدیداهایش در خارج کردن نیروهای آمریکایی از اروپا پاسخ داد و گفت که کشورهای اروپایی چند برابر روسیه و به اندازه هزینه های دفاعی چین هزینه می کند و به رئیس جمهور آمریکا نصیحت کرد که همپیمانانش که به شکل سریعی کم می شوند را حفظ کند.

ترامپ از پایبندی اروپایی به توافقنامه هسته ای با ایران که وی از آن خارج شد ناراحت است.وی همچنین از «دشمنی» اروپایی با رژیم اسرائیل عصبانی است.این یعنی به نظر ما وی جهان را از منظر اسرائیلی ها می بیند و سیاست هایش با کشورها را بر اساس دشمنی یا دوستی با اسرائیل ترسیم می کند و این یک تحول بی سابقه است که هیچ رئیس جمهور آمریکایی قبل از وی چنین کاری نکرده است.

نشست سران ناتو که فردا کار خود را آغاز می کند و دو روز ادامه می یابد میدانی برای برخورد ترامپ و همپیمانان فرضی اش است که وی را منشأ تنش می دانند که جهان را به لبه پرتگاهی فراتر از جنگ می کشاند و ثبات جهان و امنیت آن را تهدید می کند. این همپیمانان شروع به ایجاد سیستم دفاعی مستقل از آمریکا کردند.

ما بر این باور نیستیم که اروپایی ها با تکبر ترامپ و ناسزاگویی هایش به مانند همتاهای عرب خود برخورد می کنند یعنی تسلیم دیکته ها و گروکشی های مالی اش نمی شوند زیرا این کشورها هزاران سال قبل از آمریکا در نقشه جهان وجود داشتند و رهبرانی بر آنها حکومت می کنند که ملت های شان آنها را در انتخاباتی آزاد و شفاف انتخاب کردند و بر سر هر سنار شاهی که خرج می کنند از آنها حساب و کتاب می خواهند.

در حالی که ترامپ در فرودگاه ریاض در اولین سفر خارجی اش به عربستان سعودی فرش قرمز و بیش از پنجاه رهبر عربی و اسلامی را می بیند که مانند دانش آموزان در سالن برای شنیدن تهدیدهایش جمع شده بودند اما وضع در بروکسل قطعا کاملا فرق می کند و تظاهرات اعتراضی گسترده در لندن که پنجشنبه به آن سفر می کند در انتظار خود می بیند که شعارهای آن می گوید:« لندن از رهبران نژادپرست استقبال نمی کند» و نیز رهبر روسی قوی در انتظار خود  در هلسینکی می بیند که نیروهای مسلح خود را بار دیگر مدرن کرده و آنها را در سطح نیروهای مسلح آمریکا رسانده است.

ما یقین داریم که ترامپ رئیس جمهور آمریکا از سفر اروپایی اش با بال های شکسته و غروری جریحه دار و درس هایی در چگونگی احترام به دیگران و غرور ملی شان بر می گردد ...امری که باعث می شود که دل ما خنک شود زیرا ما از تکبر وی رنج می بریم و از قرارداد قرن وی بدترین ها را توقع داریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.