ارتش سوریه موفق شد به طور کامل نوار مرزی این کشور با اردن را آزاد کند و یگان های ارتش سوریه استقرار در جنوب غرب استان«درعا» به ویژه نوار مرزی با اردن را ادامه می دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، ارتش سوریه موفق شد به طور کامل نوار مرزی این کشور با اردن را آزاد کند و یگان های ارتش سوریه استقرار در جنوب غرب استان«درعا» به ویژه نوار مرزی با اردن را ادامه می دهند.

روزنامه الوطن سوریه در این زمینه نوشت که ارتش سوریه نوار مرزی با اردن را به طور کامل بازپس گرفت.

خبرگزاری سانا نیز تأکید کرد که یگان های ارتش سوریه استقرار خود در جنوب غرب درعا را برای تأمین امنیت منطقه به ویژه نوار مرزی با اردن و تثبیت حالت امنیت و ثبات در روستاها و شهرک های مختلف را پس از فروپاشی گروه های مسلح طی عملیات نظامی ارتش و تن دادن افراد مسلح به توافقنامه آشتی در این شهرک ها و روستاها، ادامه می دهد.

خبرنگار المیادین نیز گزارش داد که بازپس گیری گردان دفاع هوایی باعث شد که ارتش سوریه بتواند افراد مسلح را در مناطق جنوبی شهر «درعا» و حومه باقی مانده جنوب آن در منطقه «عرز» و جدا کردن آنها از گروه های مسلح در غرب استان درعا در نزدیکی«طفس» و «مزیریب»را پس از بازپس گیری 27 پاسگاه مرزی با اردن در غرب گذرگاه «نصیب»، به محاصره کامل در بیاورد.

به گفته این خبرنگار، با تکمیل بازپس گیری شرق و جنوب درعا راه برای ارتش سوریه برای ادامه عملیات نظامی اش به سمت نوار مرزی با اراضی اشغالی در جولان باز می شود. در این نوار مرزی  عناصر مسلح جبهه النصره و داعش در شهرک های مزیریب،«نوی» و «تسیل» حضور دارند.

تکمیل عملیات نظامی ارتش سوریه همزمان با آن صورت می گیرد که گروه های مسلح اعلام کردند که پلیس نظامی روسیه برای امضای توافقنامه آشتی وارد شهرک «طفس»شده است. بر اساس این توافقنامه افراد مسلح سلاح های سنگین خود را به ارتش سوریه تحویل می دهند امری که راه را برای پیشروی ارتش از طفس به سمت مزیریب و تسیل هموار می کند.

در شمالی ترین نقطه جنوب سوریه شهر«القنیطره» و شهرک«الحاره»در استان القنیطره مهمترین اهداف عملیات نظامی در محور شمالی نبردها به شمار می روند به طوری که منطقه شاهد مقدمه چینی آتش باری شده است که از خط درگیری ها در «الحمیدیه» در طول مرزها با جولان اشغالی در غرب  شروع می شود و تا «کفر شمس» در شرق امتداد پیدا می کند.

ستاد تبلیغات جنگ نیز اعلام کرد ارتش سوریه منطقه «غرز» واقع در جنوب شرق درعا و گمرک قدیم و «گردان الهجانه» در جنوب غرب شهر درعا را آزاد کرد.

از سوی دیگر، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک فرمانده نظامی در ارتش سوریه گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه حمله گروه های مسلح به شمال استان لاذقیه را دفع کردند.

این فرمانده نظامی سوری گفت که گروه های مسلح حمله بزرگی به شهرک«عطیره» در ریف شمالی لاذقیه انجام دادند و درگیری ها همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد که ارتش سوریه چنین حمله ای را پیش بینی می کرد به همین دلیل برای مقابله با آن در هر زمانی آماده بود و توانست با دقت تمام آن را دفع کند.

در همین حال، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه  در دیدار با دیپلمات های وزارت خارجه این کشور تأکید کرد که بازسازی سوریه در اولویت قرار دارد به گونه ای که بتوان جنگ با تروریسم تا آزادی کامل اراضی سوریه ادامه داد و فرقی نمی کند چه طرفی اراضی سوریه را در اشغال خود داشته باشد.

وی در این دیدار بر تغییر قوانین،مبارزه با فساد و تقویت گفت و گو و بازگشت پناهندگان تأکید کرد.

در تحولی دیگر، خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که شهرک«المطیه» سوریه واقع در جنوبی ترین بخش استان درعا به شهرک هایی ملحق شد که به آشتی ملی ملحق شده اند.

پیش از این بیشتر فرماندهان گروه های مسلح در استان درعا در جنوب سوریه به نیروهای دولتی ملحق شدند و این اتفاق ساعاتی پس از اعلام به توافق رسیدن با این گروه ها بر سر خروج از این استان رخ داده است.

این در حالی است که ارتش روسیه اقدام به انتقال کمک های انسانی به شهرک های جنوبی استان درعا کرده است به طوری که مواد اساسی مورد نیاز میان مردم توزیع شده است.

 

بازگشت بیش از 200هزار آواره سوری به درعا 

پس از پیشروی ارتش سوریه و بازپس گیری بیشتر مناطق استان درعا در جنوب سوریه بیش از 200هزار آواره سوری  از روز دوشنبه به شهرها و روستاهای خود در این استان بازگشتند.

دیده بان حقوق بشر سوریه،وابسته به مخالفان سوری، اعلام کرد که همه استان درعا شاهد آرامش شکننده ای است.

برخی منابع نیز گفتند که تعداد کسانی که پس از آزادی بیشتر مناطق استان درعا توسط دولت سوریه به خانه های خود بازگشتند بیش از 200هزار شهروند است یعنی اکثریت قاطع کسانی که در مرزهای اردن و سوریه آواره بودند.

برخی فعالان نیز گفتند که نیروهای دولتی سوریه بیش از 70 درصد از استان درعا را بازپس گرفتند این در حالی است که مساحت تحت کنترل گروه های مسلح به کمتر از 20 درصد کاهش یافت. همچنین گروه «جیش خالد بن الولید» وابسته به گروه تروریستی داعش بر مساحتی نزدیک به 6 درصد از استان درعا سیطره دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.