کارشناسان معتقدند سیاست‌ های ترامپ موجب افزایش قیمت‌ های نفت و بنزین شده و انتخابات میان دوره ای را در این کشور تحت الشعاع قرار می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نشریه واشنگتن اگزماینر نوشت:­ ترامپ از سازمان اوپک انتقاد می کند، اما کارشناسان می گویند این سیاست های خود اوست که بهای نفت را بالا برده و می تواند تنها چند ماه مانده به انتخابات میان دوره ای، موجب افزایش بهای بنزین شود.

در ماه ژوئن دولت ترامپ اعلام کرد پس از آنکه در ماه مه از توافق هسته ای با ایران خارج شد، رویکرد «مدارای صفر» را برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران اجرا خواهد کرد. کاخ سفید از کشورها خواسته است واردات نفت از ایران را تا نوامبر متوقف کنند، و اگر این اتفاق بیافتد بیشتر افراد پیش بینی می‌ کنند قیمت‌ های نفت و بنزین افزایش یابد.

«ریچارد نفیو» محقق ارشد در مرکز «سیاست انرژی جهان» در دانشگاه کلمبیا که هدایت سیاست‌ های تحریم‌ ها در وزارت خارجه در دولت اوباما را عهده دار بود، گفت: «در اینجا دو سیاست متضاد مطرح است که دولت ترامپ بخواهد 2.4 میلیون بشکه نفت در روز را در بازار کاهش دهد و قیمت ها را ثابت نگاه دارد! من نمی دانم که در بازار ظرفیت نفت اضافی برای جبران این کاهش عرضه وجود دارد یا خیر. اما تنها چیزی که این کار به آن منتهی می شود، افزایش قیمت هاست.»

ایران سومین تولید کننده بزرگ اوپک است و از زمان لغو تحریم‌ ها در سال 2016، حدود 2.4 میلیون بشکه نفت در روز - معادل بیش از دو درصد از عرضه جهانی - می‌ فروشد.

از زمانی که دولت ترامپ در تاریخ 26 ژوئن سیاست مداری صفر را ضد ایران اعلام کرد، قیمت نفت خام برنت از 74 دلار به 77 دلار، و قیمت نفت خام آمریکا هم از 66 دلار به 77 دلار افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند سیاست مدارای صفر کاخ سفید در قبال ایران موجب شده است در بازار‌های نفتی پیش بینی شود که وخیم‌ ترین اوضاع به وجود بیاید و قیمت‌ های نفت مدام افزایش یابد و به افزایش قیمت بنزین هم منتهی شود.

«سارا لادیسلاو» معاون ارشد و مدیر برنامه امنیت انرژی و امنیت ملی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی گفت: «چیزی که در حال افزایش قیمت نفت است، این احساس است که دولت ترامپ می خواهد نفت ایران از بازار خارج شود، که تقریبا همه چیز به نظر می رسد.»

ترامپ خشم خود را متوجه اوپک و عضو اصلی آن یعنی عربستان سعودی کرده است. اعضای این کارتل ماه گذشته پذیرفتند برای جبران نفت از دست رفته در مکان‌ های دیگر، میزان تولید را به میزان 1 میلیون بشکه در روز افزایش دهند. اما ترامپ می‌ گوید اوپک به آن اندازه‌ ای که باید تلاش نکرده و انتظار دارد اوپک برای جبران صادرات نفت ایران تلاش بیشتری داشته باشد.

«جوزف مک مونیگل» رئیس شرکت مشاوره‌ ای «گروه آبراهام» و نیز رئیس کارکنان وزارت انرژی در دولت جرج دبلیو بوش گفت: «ترامپ بر این موضوع متمرکز است که از درآمد نفتی ایران به عنوان یک اهرم استفاده کند که به آن وسیله یا توافق هسته ای را بروز کند یا رفتار آنها را تغییر دهد. او از عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس که حامی این سیاست ضد ایران هستند، انتظار دارد اجازه ندهند به واسطه این سیاست بهای بنزین افزایش پیدا کند. از نظر سیاسی، ترامپ به دنبال یک پوشش است.»

لادیسلاو گفت: «آنچه رئیس جمهور آمریکا سعی دارد انجام دهد این است که در جهانی زندگی کند که در آن اولویت‌ های وی، اولویت‌ های جهانیان باشد، و اولویت‌های ترامپ کاهش میزان نفت ایران در بازار و نیز پیدا کردن راهی است که قیمت‌ های نفت باز هم پایین بمانند.»

یکی از فاکتورها که می تواند فشار را از بازار بردارد؛ افزایش تولید عربستان است.

موضوع دیگر این است که آیا جهانیان واقعا آن طور که ترامپ می‌ خواهد از پذیرش صادرات نفتی ایران خودداری خواهند کرد. تحلیلگران می‌ گویند جدا کردن چین از نفت تولید ایران سخت‌ ترین کار خواهد بود. چین ممکن است پس از آنکه تحریم‌ های آمریکا خریداران دیگر را منصرف کرد درصدد آن باشد که نفت را با تخفیف از تهران خریداری کند.

عامل سوم این است که آیا کشور‌های دیگر می‌ توانند این اختلاف عرضه و تقاضا را جبران کنند. شاید آنگونه که آژانس بین المللی انرژی گفته کشورهای عضو اوپک بتوانند کاری بکنند، اما بعید است آمریکا بتواند خودش به تنهایی کاری انجام دهد. آمریکا در حال تولید میزان بی سابقه‌ ای نفت است، ولی تحلیلگران‌ می‌گویند این میزان نفت به سبب محدودیت‌ های خط لوله در «تگزاس» و «نیو مکزیکو» نمی‌ تواند به نفت خام از دست رفته ایران کمک کند.

نفیو گفت: «نفت شِل آمریکا شاید نتواند کمک زیادی کند. آمریکا مانند سعودی ها نیست که بتواند به تناوب میزان تولید خود را کم یا زیاد کند. افزایش تولید نفت شل نیازمند زمان است که ترامپ احتمالا نمی‌ خواهد در این خصوص صبر کند.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.