برخی منابع از «اداره خودمختار» کرد در شمال سوریه گفتند که یگان های حمایت مردمی کرد و دولت سوریه بر سر اداره تأسیسات نفتی در الحسکه و نیز بر سر اینکه فرایند فروش نفت منحصرا در دست دولت سوریه باشد به توافق رسیدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روزنامه الوطن سوریه، برخی منابع مخالفان سوری گفتند که احتمال توافق میان یگان های حمایت مردمی کرد و دمشق بر سر بازگرداندن تأسیسات نفتی در «الحسکه» و فروش نفت آنها به دولت سوریه وجود دارد.

برخی منابع از «اداره خودمختار» کرد در شمال سوریه گفتند که یگان های حمایت مردمی کرد و دولت سوریه بر سر اداره تأسیسات نفتی در الحسکه و نیز بر سر اینکه فرایند فروش نفت منحصرا در دست دولت سوریه باشد به توافق رسیدند.

طی روزهای اخیر چندین هیأت از مسئولان دولت سوریه به شهرهای«قامشلی، الحسکه، الرقه، الطبقه و الشدادی» سفر کردند و با برخی از فرماندهان یگان های حمایت مردمی کرد که بر شرق فرات سیطره دارد، دیدار کردند.

برخی وبسایت های مخالفان سوری نیز نوشتند که کمیته ای از متخصصان در تعمیر و نگهداری از سدها در دمشق به شهر الطبقه رسید و با کمیته اداره سد این شهر دیدار کردند و قرار است پس از آن به سد«تشرین» در جنوب شرق شهر«منبج» در ریف جنوبی«حلب» با حمایت نیروهای  وابسته به اداره خودمختار برود.

این در حالی است که بیشتر درگیری میان نیروهای دموکراتیک سوریه و داعش بر سر نفت و وسایل حمل و نقل و فروش آن صورت می گیرد.

در عرصه میدانی نیز اخیرا درگیری های شدیدی میان نیروهای دموکراتیک سوریه و گروه داعش در منطقه «الطیانه»در ریف شرقی«دیرالزور» رخ داد.

برخی منابع رسانه ای نیز روز جمعه اعلام کردند که نیروهای دموکراتیک سوریه قصد دارد حمله جدیدی را به داعش در استان دیرالزور آخرین پایگاه داعش در سوریه انجام دهد و نیروهای تقویتی به شرق دیرالزور رسیده است تا حمله به این گروه در شهرک«هجین» و دیگر مناطق در شرق فرات آغاز شود.

در تحولی دیگر، فرمانده عملیات ویژه ائتلاف بین المللی در عراق و سوریه تأکید کرد که نیروهای ائتلاف بین المللی به اصطلاح مبارزه با داعش به رهبری آمریکا تا زمان پایان فرایند سیاسی در این کشور  باقی می مانند.

«جیمز جرارد» به شبکه العربیه گفت که جنگ علیه داعش هنوز به پایان نرسیده است به رغم ن که نیروهای دموکراتیک سوریه مناطق زیادی را در سوریه آزاد کردند اما داعش همچنان به طور کامل از بین نرفته است.

این در حالی است که دولت سوریه حضور و دخالت نیروهای آمریکایی در سوریه را غیرقانونی و نقض حاکمیت اش می داند و بارها از آمریکا خواسته است که نیروهایش را از اراضی سوریه خارج کند.

از سوی دیگر، ۵۵  عشیره و قبیله در استان «حلب» در همایشی حمایت خود را از ارتش عربی سوریه در جنگ علیه تروریسم و مقابله با مداخله‌های خارجی در امور سوریه اعلام کردند.

این عشایر و قبایل در بیانیه‌ای در پایان همایش خود در حلب اعلام کردند که عشایر عرب و کرد در حلب با ارتش عربی  سوریه برای مقابله با تجاوز ترکیه و حامیانش به ویژه آمریکا، فرانسه و دیگر کشورها و تروریست‌ها در یک خندق می‌ایستند.

در بیانیه پایانی این همایش در استان حلب که تحت عنوان «مقابله با مداخله آمریکا، فرانسه و ترکیه در سوریه» برگزار شد، آمده است: ما در یک صف پشت ارتش سوریه در جنگ علیه تروریسم و مقابله با مداخله‌های خارجی در امور سوریه و حاکمیت و تمامیت ارضی آن می‌ایستیم.

در این بیانیه آمده است: ما در کنار ارتش سوریه به رهبری رئیس جمهور بشار اسد در مقابله با تجاوز کشورهای خارجی خواهیم بود و تلاش می‌کنیم تا تنها نیروهای سوریه کل خاک این کشور را در دست داشته‌ باشند.

«نویران محمد» نماینده کردهای حلب و حومه آن گفت: هر گونه تلاش برای مداخله در امور سوریه را رد می‌کنیم و تمام شخصیت‌های ملی کرد مخالف هر گونه اقدام برای تقسیم سوریه هستند.

«محمد خیر دیاب الماشی» شیخ عشیره «البوبنا» نیز مخالفت خود را با انواع خصومت‌ها علیه سوریه اعلام کرد و خاطرنشان کرد: سوری‌ها همانند یک دست در کنار قهرمانان ارتش  عربی سوریه به دفاع از کشور و تلاش‌ها برای مداخله در امور کشورشان می‌پردازند.

«شیخ قدور عبدالرزاق الحسین» رهبر قبیله «البکاره» نیز حضور نیروهای آمریکایی، فرانسوی و ترکیه‌ای در کشورش را محکوم کرد و افزود:‌ عشایر عرب و کرد از سوریه یکپارچه حمایت می‌کنند.

از جهتی دیگر، ارتش سوریه طی عملیات پاک سازی منطقه گذرگاه مرزی «نصیب» با اردن تجهیزات و سلاح های نظامی سنگین گروه های مسلح را پس از فرارشان ضبط کرد.

یگان های ارتش سوریه زره پوش های« بی ام بی»و «بی ار دی ام» را به علاوه انبارهای مهمات گوناگون از جمله مهمات خمپاره، تانک، آر پی جی های مختلف، مهمات متوسط و کوچک و نیز یک بیمارستان میدانی را در یکی از ساختمان های گذرگاه پیدا کرد و داروهایی که در این بیمارستان پیدا کرد نیز منشأ خارجی دارد. ارتش همچنین یک گارکاه ساخت بمب و یک زندان را پیدا کرد که گروه های مسلح در آن افراد ربوده شده را نگه می داشتند.

 

استقبال اردن از حضور ارتش سوریه در مرزها

اردن از استقرار نیروهای ارتش سوریه در مرزهای دو کشور و نیز بازپس گیری گذرگاه مرزی نصیب توسط ارتش سوریه استقبال کرد.

سرتیپ «خالد المساعید» فرمانده منطقه شمالی اردن به روزنامه اردنی«الرأی» گفت که کنترل مرزهای سوریه با اردن توسط ارتش سوریه به لحاظ امنیتی و اقتصادی بر دو کشور بازتاب مثبت خواهد گذاشت به ویژه آن که نیروهای مسلح اردن این ماموریت را طی دوران بحران سوریه را به عهده داشتند.

وی درباره بازگشایی مرزهای دو کشور به شکل رسمی و از سرگیری هماهنگی امنیتی میان کشورش و سوریه نیز گفت که درباره این مساله دولت اردن و مسئولان سیاسی تصمیم می گیرند و اگر چنین تصمیمی اتخاذ شد تمهیدات امنیتی آن اتخاذ می شود.

المساعید  اصرار دولت اردن بر نپذیرفتن آوارگان سوری جدید را مورد تأکید قرار داد و گفت که 90 درصد از آوارگان سوری از مناطق مرزی به خانه های خود بازگشتند و تعداد باقی مانده هزاران نفر است و بازنگشتن آنها بنابر دلایلی است که مرتبط با خودشان و دولت سوریه می شود.

این در حالی است که هماهنگ کننده سازمان ملل در اردن اعلام کرد که بیشتر آوارگان سوری در مرزهای سوریه با اردن به روستاها و خانه های خود بازگشتند و فقط 150 آواره که بیشتر آنها مرد هستند در نزدیکی مرزهای اردن باقی مانده اند.

هماهنگ کننده سازمان ملل در اردن در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سازمان ملل در امان گفت که اردن از زمان آغاز بحران سوریه تا کنون متحمل خسارت های بسیار زیادی شده است.

 

تروریست ها در ادلب به جان هم افتادند

گروه های تروریستی مختلف در استان ادلب در شمال سوریه بار دیگر به جان هم افتادند.

گروه تروریستی داعش طی 24 ساعت گذشته حملات خود به عناصر مسلح گروه جبهه النصره را در چند منطقه در استان«ادلب» افزایش داد به طوری که توانست ده ها عنصر مسلح جبهه النصره از جمله سه ازبک، دو چچنی و یک ترک را بکشد.

برخی منابع محلی به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند که عناصر داعش طی ساعت های گذشته حملات ناگهانی و غافلگیرکننده به یکی از ایست های بازرسی وابسته به جبهه النصره در شرق شهر«سراقب» انجام دادند و توانستند همه عناصر جبهه النصره مستقر در این ایست بازرسی که 12 فرد مسلح از جمله سه ازبک بودند را بکشند.

این منابع افزودند که افراد مسلح وابسته به داعش همچنین یک خودروی حامل تعدادی از افراد مسلح وابسته به گروه «جبهه تحریر سوریا» را با یک بمب در شهرک« الدانا»در شمال ادلب هدف قرار دادند که منجر به کشته و زخمی شدن سرنشینان این خودرو شد.

نخستین درگیری های علنی میان افراد مسلح داعش و جبهه النصره زمانی رخ داد که مجموعه هایی از افراد مسلح ایغور و ازبک که وابسته به جبهه النصره بودند به افراد مسلح عراقی که با خانواده های خود در منطقه مرزی سوریه و ترکیه در غرب ادلب ساکن بودند، حمله کردند.این حمله منجر به از بین رفتن این مجموعه عراقی شد به طوری که هفت نفر از آنها کشته شدند و 23 نفر دیگر نیز دستگیر شدند این در حالی است که سرنوشت خانواده های آنها نیز مشخص نیست.

در پاسخ به این حمله داعش در آن زمان با یک خودروی بمب گذاری شده به یکی از مقرهای جبهه النصره در غرب ادلب حمله کرد که در نتیجه آن 6 فرد مسلح کشته شدند و شماری دیگر زخمی شدند. داعش همچنین 3 فرد مسلح وابسته به جبهه النصره را اعدام کرد.

استان ادلب و مناطق مختلف آن همچنان شاهد ناامنی گسترده به دلیل نزاع میان گروه های مسلح بر سر نفوذ و غنایم و نیز عایدات گذرگاه های زمنیی میان سوریه و ترکیه است و این مساله با گسترش عملیات ترور و انفجارهایی نمایان شده است که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 5هزار فرد مسلح از گروه های مسلح مختلف شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.