مسلمانان روهینگیا همچنان از ایالت«راخین» فرار می کنند و بسیاری از آنها روایت هایی درباره خشونت، فشار، قتل و آتش زدن خانه های شان توسط نیروهای ارتش و بودایی های تندرو ارائه می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل اعلام کرد که مسلمانان میانمار همچنان به دلیل ادامه خشونت ها و فشار زیاد دولت و ارتش این کشور بر آنها از کشورشان فرار می کنند.

شاهزاده«زید بن رعد الحسین» کمیسر عالی سازمان ملل در زمینه حقوق بشر روز چهارشنبه گفت که مسلمانان روهینگیا همچنان از ایالت«راخین» فرار می کنند و بسیاری از آنها روایت هایی درباره خشونت، فشار، قتل و آتش زدن خانه های شان توسط نیروهای ارتش و بودایی های تندرو ارائه می کنند.

وی در سخنانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل پیش از آن مقام خود را در روز 31 آگوست آینده ترک کند در واکنش به اظهارات مسئولان دولت میانماری مبنی بر این که دولت ملزم به دفاع از حقوق همه و نه فقط از یک طایفه معین است،به صراحت ابراز تردید کرد.

شاهزاده زید خطاب به «کیاو مو تون» مسئول وزارت خارجه در میانمار در جریان دو ساعت مناظره گفت:«طی چهار سالی که به عنوان کمیسر سپری کردم ادعاهای غیر منطقی زیادی شنیدم.و این ادعا از همه عجیب تر است.قربان شرم نمی کنید،شرم نمی کنید؟ما ابله نیستیم.»

این مسئول میانماری به سخنان بن رعد پاسخ نداد و پس از پایان نشست نیز امکان تماس با وی نبود.

پیش از این سخنان بن رعد،کیاو طی این نشست گفته بود که گزارش شاهزاده زید حاوی اطلاعات«مشوشی است که در آنها گزافه گویی و بزرگ نمایی شده است»و افراد مسلح که به نیروهای دولتی حمله کرده اند را مسئول خشونت ها دانست.

شاهزاده زید در این نشست گفت که 11 هزار 432 تن از مسلمانان روهینگیا از اوایل سال جاری تا کنون به بنگلادش فرار کردند این در حالی است که در پی حمله خشونت بار و وحشیانه نظامی در ایالت راخین در ماه آگوست گذشته بیش از 700 هزار تن از روهینگیا از دیارشان فرار کردند.

شاهزاده رعد تأکید کرد:« نمی توان این حقایق را توجیه کرد.مردم همچنان به دلیل فشارها در ایالت راخین فرار می کنند و همچنان برای نجات جان خود به دریا می زنند.»

وی افزود که بسیاری از پناهندگان روهینگیا اطلاع دادند که توسط نیروهای میانماری برای پذیرش کارت های شناسایی که روی آن ها این عبارت نوشته شده« نیاز به ارائه درخواست برای دریافت ملیت» تحت فشار قرار گرفته اند.

مساله ملیت یک مساله اساسی در مذاکرات درباره اوضاع مسلمانان روهینگیا است و شاهزاده زید تأکید کرد که این کارت های شناسایی «روهینگیا را در راستای سیاست دولت مبنی بر اینکه آنها خارجی های مقیم در اراضی اش هستند،به عنوان شهروند این کشور به رسمیت نمی شناسد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.