اوضاع در جنوب سوریه بر اساس آخرین گزارش های میدانی صادر شده توسط منابع مستقل هرگز به نفع گروه های مسلح نیست به ویژه پس از آن که همه حامی شان از جمله آمریکایی ها که رسما به گروه های مسلح اطلاع دادند که برای حمایت از آنها دخالت نمی کنند و خودشان باید بر اساس منافع شان با اوضاع کنار بیایند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات سوریه پرداخت و  نوشت: فروپاشی مذاکرات میان فرماندهانی به نمایندگی از گروه ارتش آزاد و گروه های زیر مجموعه«جبهه جنوبی» با همتاهای روس خود که در شهر«بصری الشام» در ریف شرقی «درعا» برای آتش بس «غیرمنتظره» نبود زیرا«شکاف» میان درخواست های دو طرف قابل پر شدن نیست.

گروه های مسلح به گفته«ابوشیماء» سخنگوی اتاق عملیات مرکزی وابسته به گروه ارتش آزاد خواستار ورود پلیس نظامی روسیه  و نه ارتش سوریه به مناطق اش است، این در حالی است که میانجی گران روس بر ضرورت تحویل سلاح عناصر این گروه ها و رسیدگی به اوضاع شان توسط دولت سوریه اصرار دارند.

میانجی گران روس به استراتژی مذاکره ای پایبند هستند که در همه مذاکرات سابق خود در «غوطه شرقی» و پیش از آن در «حلب» و «حمص» به آن پایبندند و بر اساس تسلیم کامل عناصر مسلح و تحویل سلاح های سنگین آنها و ترک منطقه به وسیله اتوبوس های سبز با سلاح سبک شان به سمت شهر«ادلب» قرار دارد به همین دلیل بعید است که این قاعده را بشکنند و بعید است که بپذیرند که گروه های مسلح در مناطق کوچک منزوی و شبه مستقل در جنوب سوریه که در کنترل ارتش عربی سوریه نیست، باقی بمانند.

اوضاع در جنوب سوریه بر اساس آخرین گزارش های میدانی صادر شده توسط منابع مستقل هرگز به نفع گروه های مسلح نیست به ویژه پس از آن که همه حامی شان از جمله آمریکایی ها که رسما به گروه های مسلح اطلاع دادند که برای حمایت از آنها دخالت نمی کنند و خودشان باید بر اساس منافع شان با اوضاع کنار بیایند.

وزارت دفاع روسیه رسما این گزارش ها را مورد تأیید قرار داد زمانی که در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش عربی سوریه به شکل سریعی در جنوب سوریه پیشروی می کند و 30 شهرک و روستا به کنترل دولت درآمد و عناصر مسلح تحت لوای گروه های مسلح تصمیم به رسیدگی به اوضاع شان با دولت در دمشق گرفته اند.

گروه های مسلح وابسته به جبهه جنوبی خودشان را بدون حامی یا تکیه گاه توسط نزدیک ترین همپیمانان شان و در محاصره دیدند؛ اردن مرزهایش را به طور کامل بست و دولت اشغالگر اسرائیلی که از برخی از این گروه ها حمایت می کرد، نیز مرزهای فلسطین اشغالی را بست. اکنون گروه های مسلح گزینه ای جز تسلیم شدن یا جنگ تا مرگ ندارند.

در مقایسه با تجربه های مذاکره های مشابه به ویژه در غوطه شرقی باور بر این است که فروپاشی مذاکرات نهایی نیست زیرا گزینه های گروه های مسلح هیچ است؛ امری که این احتمال قوی را به وجود می آورد که آنها به خروج امن تن داده و با اسلحه خفیف خود به ادلب یا دیگر مناطقی که بر سر آنها توافق حاصل می شود، بروند؛ امری که معنایش بازگشت ارتش عربی سوریه به جنوب و کنترل دوباره گذرگاه ها با اردن و بازگشایی جاده بین المللی میان امان و دمشق پس از گذشت هفت سال از بسته شدن آن است.

درعا به طور کامل طی روزهای آینده به آغوش میهن مادر بر می گردد و پرسشی که مطرح می شود این است که جبهه جدید ارتش سوریه کجاست...شرق فرات یا ادلب؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی سوریه درعا
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.