وزیر کشور آلمان با پس گرفتن استعفای خود، خطر را از هم پاشیدن را از دولت ائتلافی مرکل دور کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد: «هورست زهوفر» وزیر کشور آلمان دوشنبه شب از دستیابی به توافق با «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور در مورد سیاست مهاجرتی دولت ائتلافی خبر داد.

وزیر کشور آلمان که پیش از این از تمایل خود برای کناره گیری از سمتش در دولت ائتلافی آنگلا مرکل سخن گفته بود، اعلام کرد که در سمت وزارت کشور باقی می ماند.

به گفته هورست زهوفر، احزاب محافظه کار سوسیال مسیحی، به رهبری وی و دموکرات مسیحی، به رهبری آنگلا مرکل به «راه حلی مشخص» برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی از مرز اتریش دست یافته اند.

وی تاکید کرد به کارش به عنوان وزیر کشور ادامه خواهد داد.

وزیر کشور آلمان پیشتر تهدید کرده بود اگر تدابیر سختگیرانه‌ تری برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی اتخاذ نشود، استعفا خواهد داد.

صدراعظم آلمان نیز دوشنبه شب اعلام کرد که «مراکز عبور» در این کشور ساخته خواهد شد تا پناهجویان از این مراکز به کشوری که پیش از این در آنجا به سر می بردند منتقل شوند.

آنگلا مرکل تاکید کرد که حزب دموکرات مسیحی به توافقی «خوب» با متحد تاریخی خود، حزب سوسیال مسیحی دست یافته است.

حزب سوسیال مسیحی که از اعضای کلیدی دولت ائتلافی آلمان است، مخالف سیاست های مهاجرتی مرکل است.

مرکل سعی داشت تا اختلافاتش را با زهوفر و حزب او (سوسیال مسیحی) حل و فصل کرده و به آنها اطمینان دهد پیشرفت چشمگیری در تضمین همکاری اروپایی بیشتر برای مقابله با بحران مهاجرتی در نشست اخیر اتحادیه اروپا داشته است؛ در حالی که بسیاری از اعضای اتحادیه سوسیال مسیحی همان ارزیابی مرکل از این نشست را دارند، زهوفر منتقدتر بود و یکشنبه در جلسه حزبی گفت که این نتایج تفاوت چندانی ایجاد نمی‌ کند.

اختلافات میان کشورهای اروپایی یعنی کشورهایی که از سیاست‌ «درهای باز» حمایت می‌ کنند و آنهایی که خواستار اجرای سیاست‌ های سخت‌ گیرانه‌ تر در برابر پناهجویان هستند به اختلافات درون حزبی دولت آلمان هم سرایت کرده است به طوری که سوسیال‌ مسیحی‌ ها طرحی را ارائه دادند که بر طبق آن امکان اخراج پناهجویانی که به مرزهای آلمان رسیده‌ اند اما در دیگر کشورهای اروپایی ثبت‌ نام کرده‌ اند، ایجاد می‌ شود. مرکل با این‌ حال در پی نشست اخیر مقامات اروپایی در بروکسل بر یافتن راهکار اروپایی تاکید کرد.

کناره گیری حزب سوسیال مسیحی از دولت ائتلافی آلمان، جایگاه  مرکل به عنوان رئیس دولت ائتلافی را به خطر می انداخت بنابراین ماندگاری زهوفر در دولت، خطر را از او دور کرد.

حزب سوسیال‌مسیحی زهوفر، حزب برادر دموکرات‌ مسیحی آنگلا مرکل است که فقط در ایالت «بایرن» در جنوب آلمان فعال است. هم‌ اکنون این دو حزب به همراه سوسیال‌ دموکرات‌ ها دولت ائتلافی تشکیل داده‌ اند.

به زودی در ایالت بایرن انتخابات ایالتی برگزار می‌ شود. زهوفر برای حفظ موقعیت حزب خود و از بیم قدرت‌ گیری حزب راست افراطی «جایگزین برای آلمان» موضعی سختگیرانه‌ تر در برابر بحران پناهجویی در پیش گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.