با توجه به مخالفت نخست وزیر انگلیس با در خواست آمریکا مبنی بر افزایش بودجه نظامی، آیا رابطه ویژه آمریکا و انگلیس رو به پایان است؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه اکسپرس انگلیس در گزارشی نوشت: «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا دو هفته پیش در نامه ای خطاب به «گاوین ویلیامسون» همتای انگلیسی خود بر لزوم اقدام فوری «ترزا می» نخست وزیر انگلیس مبنی بر افزایش بودجه نظامی انگلیس به منظور مقابله با «تنش های کنونی جهانی» تاکید کرد.

او در این نامه نوشت: «من نگران آن هستم که توانایی شما در تداوم تامین این بودجه حساس نظامی که اساس موفقیت های دیپلماتیک به شمار می رود، رو به کاهش باشد. در حالی که ما با هم می توانیم به بهبود شرایط در جهان پر تنش کمک کنیم.»

وی افزود: «کشوری مانند انگلیس با منافع و تعهداتی در سراسر جهان، مستلزم دارا بودن سطحی از هزینه های دفاعی فراتر از انتظارات در مقایسه با متحدانی است که تنها به منافع منطقه ای خود فکر می کنند. چرا که در نبود یک ارتش مسلح قدرتمند، صلح و ثبات جهانی در معرض خطرات بیشتری قرار خواهد داشت.»

این نامه در تاریخ 12 ژوئن یعنی سه روز پس از آنکه ماتیس با ویلیامسون در سفر به لندن دیدا کرده بود، ارسال شده است.

ماتیس در این نامه که نسخه ای از آن به دست روزنامه «سان» رسیده، ضمن اشاره به روابط ویژه میان آمریکا و انگلیس گفت در صورت خودداری لندن از افزایش بودجه نظامی اش، روابط دو کشور آسیب خواهد دید. او افزود: در این صورت، آمریکا چاره ای نخواهد داشت جز اینکه به فرانسه به عنوان متحد نزدیک واشنگتن رو کند و این به نفع انگلیس نخواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «فرانسه و آمریکا به عنوان بازیگران جهانی به این نتیجه رسیده اند که اکنون زمان افزایش چشمگیر سرمایه گذاری ها در بخش دفاعی است. و متحدان ما هم باید از این الگو پیروی کنند. این به نفع دو کشور است که انگلیس همچنان شریک ترجیحی آمریکا باقی بماند. به همین منظور، لازم است انگلیس توانایی های نظامی خود را حفظ، و در این بخش سرمایه گذاری کند. من و دونالد ترامپ علاقمند هستیم تا در جریان نشست آتی سران ناتو در بروکسل، جزئیات بیشتری درباره افزایش هزینه های نظامی انگلیس بشنویم.» نشست سران ناتو قرار است طی روزهای 11 و 12 ژوئیه (20 و 21 تیر) برگزار شود.

وزیر دفاع آمریکا همچنین تصریح کرد: «وظیفه من نیست که به شما بگویم چگونه بودجه داخلی خود را اولویت بندی کنید. اما امیدوارم انگلیس به زودی با ما بولتن دفاعی روشن و کاملا بودجه بندی شده ای را به اشتراک بگذارد تا بتوانیم تعاملات دفاعی آینده خود را بر آن اساس برنامه ریزی کنیم.»

گاوین ویلیامسون و برخی ژنرال های انگلیسی پیشتر از ترزا می خواسته بودند تا بودجه نظامی کشور را سالانه تا 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش دهد.

ولی ترزا می همراه با «فیلیپ هاموند» وزیر خزانه داری از این کار سر باز زده بودند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.