سریع ترین تمرد عیله این تحریم ها را مسئولان دولت ترکیه دو روز پیش اعلام کردند و «ابراهیم کالین» سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که کشورش به تهدیدهای آمریکا تن نمی دهد و از قرارداد خرید سامانه موشکی«اس400» روسیه که سال آینده تحویلش می دهد عقب نشینی نمی کند و به تحریم های آمریکا که باعث ممنوعیت وارد کردن نفت از ایران می شود،پایبند نمی شود و بر اساس منافع اقتصادی اش عمل می کند زیرا ایران کشوری همسایه و شریک اقتصادی مهم است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان»نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به جدیدترین تحولات خاورمیانه پرداخت و نوشت:«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چهارم ماه نوامبر آینده را به عنوان زمانی برای آغاز تحمیل تحریم های اقتصادی شدید علیه ایران معین کرد که بارزترین این تحریم ها ممنوعیت واردات نفت از این کشور است لیکن تعداد اندکی از کشورهای اروپایی و آسیایی به چنین ممنوعیتی پایبند می شوند این در حالی است که اکثریت قاطع که در رأس آنها کشورهایی مانند چین، هند و روسیه هستند،با آن مخالف هستند.

سریع ترین تمرد عیله این تحریم ها را مسئولان دولت ترکیه دو روز پیش اعلام کردند و «ابراهیم کالین» سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که کشورش به تهدیدهای آمریکا تن نمی دهد و از قرارداد خرید سامانه موشکی«اس400» روسیه که سال آینده تحویلش می دهد عقب نشینی نمی کند و به تحریم های آمریکا که باعث ممنوعیت وارد کردن نفت از ایران می شود،پایبند نمی شود و بر اساس منافع اقتصادی اش عمل می کند زیرا ایران کشوری همسایه و شریک اقتصادی مهم است.

بعید نیست که شماری از کشورهای آسیاسی و اروپایی جا پای ترکیه بگذارند و به وارد کردن نفت از ایران ادامه دهند که در رأس این کشورها چین است که در صدر وارد کنندگان نفت ایران با روزانه 600هزار بشکه قرار دارد و پس از آن هند با 450 هزار بشکه در روز، کره جنوبی با 250 هزار بشکه در روز وارد می کنند اما ترکیه رتبه چهارم را در اختیار دارد و حجم وارداتش از نفت ایران روزانه 200هزار بشکه است.

جالب این جاست که چهار کشور اروپایی هستند که از ایران نفت وارد می کنند که عبارتند از ایتالیا با 180 هزار بشکه در روز،فرانسه 110 هزار بشکه، یونان 100هزار بشکه و اسپانیا 70 هزار بشکه. این در حالی است که امارات متحده عربی به رغم آن که خودش صادر کننده نفت است و روزانه سه میلیون بشکه تقریبا تولید می کند اما روزانه 100هزار بشکه از ایران نفت وارد می کند.

دولت چین نگرانی خود را از این تهدیدهای آمریکایی بیان زیرا این کشور بیشترین نفت ایران را وارد می کند ولی هنوز مشخص نیست که این کشور به مانند موضع گیری ترکیه موضع گیری چالشی اتخاذ می کند و با تصمیم آمریکا مخالفت می کند یا به تهدیدهای آمریکا به منظور حفظ روابط تجاری گسترده میان دو کشور، تن می دهد؟ هنوز زود است که پاسخ قاطعی در این زمینه داد.

ایالات متحده آمریکا برگه برنده همپیمانان عرب خود و به طور خاص عربستان سعودی را برای جبران هر گونه نقصی در واردات نفت ایران بازی می کند و آقای« خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان از آمادگی کشور در این زمینه به دلیل توان بالای صادرات نفت خبر داد همانطور که قبلا کمبود صادارت نفت عراق را طی محاصره تحمیلی آمریکا علیه بغداد پس از جنگ کویت را جبران کرد و حجم این سهم از صادرات به چهار میلیون بشکه در روز می رسد.

روابط ترکیه و آمریکا به سمت تنش قطعی بیشتر می رود نه فقط به دلیل مخالفت رجب طیب اردوغان و دولتش با تهدیدهای آمریکا در صورت تکمیل قرارداد خرید موشک های اس400 روسی توسط دولتش یا ادامه واردات نفت از ایران بلکه همچنین به دلیل حمایت آمریکا از نیروهای حمایت مردمی کرد و حزب اتحادیه دموکراتیک،شاخه سیاسی کردها در سوریه و حمایت آمریکا از «فتح الله گولن» روحانی ترک مقیم در اراضی اش و مخالفتش با تحویل وی به آنکارا.

ترکیه دیگر زیاد به روابطش با آمریکا و پیمان ناتو تکیه ندارد و به سمت شمال یعنی به سمت روسیه و به سمت شرق یعنی به سمت ایران ، عراق ، چین و هند روی آورده است.ایران شریک تجاری بزرگ برای ترکیه است و حجم تبادل تجاری میان دو کشور  نزدیک به 11 میلیارد دلار در سال است و تهران و آنکارا بر سر افزایش این حجم به 35 میلیارد دلار طی چهار سال آینده توافق کردند و چه بسا این همان چیزی بود که کالین در سخنانش درباره اینکه ایران شریک تجاری مهم کشورش است، می خواست بگوید.

کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه، ایتالیا و آلمان تعهد کردند که به توافقنامه هسته ای با ایران به رغم خروج آمریکا از آن، پایبند می مانند و واردات نفت از ایران را نیز ادامه می دهند و از واحد پولی شان یعنی«یورو» به عنوان جایگزین دلار استفاده می کنند تا بهای نفت وارداتی از ایران را بپردازند لیکن شرکت های غول پیکری نفتی مانند«توتال»فرانسه و خودروسازی«پژو»ی فرانسه برای اجتناب از تحریم های آمریکا اقدام های خروج از بازارهای ایران را آغاز کردند.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ایجاد دشمنان و بی ثباتی همه جهان مهارت دارد و تحریم هایش علیه ایران دلیل دیگری برای اثبات این واقعیت است لیکن پاسخ مثبت به این گروکشی هرگز تضمین شده نیست و چه بسا نتایج کاملا برعکسی بدهد و ترکیه اردوغان  در نشان دادن کارت قرمز به آمریکا و رهبری مسیر تمرد علیه واشنگتن پیشتاز  شده است..و خدا عالم تر است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.