خبرگزاری آسوشیتدپرس در خصوص ناآرامی های روز گذشته در ایران گزارشی منتشر کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: شماری از معترضان به وضعیت اقتصادی، مقابل مجلس ایران تجمع کردند.

این تظاهرات برنامه ریزی نشده، یک روز پس از آن برگزار شد که برخی از مغازه ها در دو مرکز فروش تلفن همراه در تهران تعطیل شد. پیش از آن هم شماری از مغازه های بازار بزرگ تهران تعطیل شده بود.

این اعتراضات نشان دهنده افزایش ناآرامی‌ ها در ایران در پی تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته ای است. 

هنوز مسبب این اعتراضات مشخص نیست،  اما برخی رسانه‌ های داخلی ایران، فارس، ایسنا و تسنیم، اعتراضات بازار بزرگ را خروش ناشی از بالا رفتن قیمت ارز در بازار سیاه علی رغم تلاش دولت برای کنترل نرخ ارز خوانده اند.

تلویزیون ایران بلافاصله اعتراضات در بازار بزرگ تهران را گزارش نداد و تنها خبرگزاری فارس برخی تجمع ها مقابل مجلس را گزارش داد و  آن را اعتراض مغازه داران به افزایش قیمت ها خواند.

خبرگزاری تسنیم نیز اوضاع بازار را آرام خواند. «علی فاضلی» رئیس اتاق اصناف ایران در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار کرد: «بازار اکنون آرام است؛ قصور در بازار به خاطر افزایش نرخ ارز باعث شده است که تعدادی از افراد معترض باشند اما مطالبات آنها توسط اتاق به دولت منتقل می‌شود و این امور توسط ما در حال پیگیری است.»

بازار بزرگ تهران به طور سنتی مرکز محافظه کاران در سیاست ایران است و همچنان علی رغم ساخته شدن مراکز خرید متعدد، یکی از نیروهای اقتصادی در کشور باقیمانده است. بازاریان از طرفداران پروپاقرص انقلاب اسلامی سال 1979 هستند.

ایران در سال گذشته نیز شاهد برخی اعتراضات سراسری بود. تحلیل گران معتقدند تندروها موج اولیه اعتراضات را از مشهد و برای تضعیف دولت میانه روی روحانی آغاز کرده بودند.

دولت روحانی با مشکلات اقتصادی از جمله نرخ بالای بیکاری دست و پنجه نرم می‌ کند. بازار ارز اوضاع نامساعدی را تجربه می کند. روز دوشنبه تلویزیون ایران به نقل از «ولی الله سیف» رئیس بانک مرکزی ایران گفته بود دولت برنامه دارد که هفته آینده بازار موازی ای برای مبارزه با بازار سیاه درست کند. 

در عین حال، برخی تندروها خواستار برگزاری انتخابات جدید یا جایگزینی دولت غیر نظامی روحانی با دولتی نظامی شده اند. خبرگزاری فارس روز دوشنبه مقاله ای را از روزنامه صبح نو منتشر کرد و نوشت دولت در برابر تهدیدات نظامی کمر خم کرده و پای میز مذاکره باز خواهد گشت.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی روز دوشنبه با اشاره به آمریکا گفت در آستانه یک «جنگ اقتصادی» توسط یک تروریست اقتصادی قرار داریم.

به نوشته روزنامه اعتماد، جهانگیری گفت: «شاید شرایط در آینده به‌ مراتب سخت‌ تر خواهد شد. برخی کشورها که در عرصه سیاست بین‌ الملل به عنوان دوست شناخته می‌ شدند و به آنها به عنوان دوست نگاه می‌ کردیم، امروز دیگر شاید نتوانند به ما کمک کنند.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.