مردم آمریکا تا چه حد در جریان واقعیت نتیجه تحقیقات پرونده تبانی روسیه و ترامپ در انتخابات نوامبر 2016 موسوم به «راشا گیت» قرار خواهند گرفت؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد آمریکا یک سال منتظر است تا بشنود که «رابرت مولر» بازپرس ویژه راجع به انتخابات 2016، اینکه روس ها در آن تبانی داشته اند یا خیر و اینکه آیا «دونالد ترامپ» کاری انجام داده یا نه، چه نتیجه گیری ای خواهد داشت. اما اینکه مردم تا چه اندازه در جریان یافته های مولر قرار خواهند گرفت، یک سوال جدی است.

«رود روزنشتاین» معاون دادستان کل، ممکن است همان کاری را که در برابر «جیمز کامی» رئیس سابق اف بی آی انجام داد، برای مقابله با این تنگنا نیز انجام دهد. روزنشتاین که کامی را به دلیل ارائه اطلاعات منفی در مورد «هیلاری کلینتون» مورد انتقاد قرار داده که در نهایت به اخراج وی منتهی شده بود، ممکن است خود را مجبور به برقراری توازن در منافع عمومی کند.

اعلام پایان این تحقیقات که ماه گذشته به سالگرد خود رسیده بود، کار آسان و روشنی نیست. گر چه انتظار می رود که مولر یافته های خود را به روزنشتاین گزارش دهد، نیازی نیست که این نتایج علنی شود. 

«مارتین لدرمن» مقام سابق دفتر مشاور حقوقی وزارت دادگستری آمریکا و استاد حقوق دانشگاه جورج تاون گفت: «سوالات سختی که در پایان تحقیقات مولر پرسیده می شود، عبارتند از اینکه: ماهیت این گزارش چیست و چه بخش هایی از آنها به کنگره و مردم ارائه خواهد شد. برای ما هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چه بخشی از این گزارش را می توان در اختیار عموم قرار داد یا باید آن را علنی کرد.»

تحقیقات در مرحله حیاتی ای قرار گرفته است. تصمیم آتی ترامپ و وکلای او درباره اینکه آیا او با مولر مصاحبه ای داشته باشد یا خیر، می تواند نتیجه تحقیقات مربوط به کاخ سفید را تشدید کند. معلوم نیست که بعدا چه اتفاقی می افتد؛ هرچند مولر از نزدیک با روزنشتاین به عنوان فرد شماره دوی وزارت دادگستری که وی را به عنوان بازپرس ویژه منصوب کرده، ارتباط دارد.

اگر او تصمیم بگیرد که جرمی واقع شده، از لحاظ نظری ممکن است او خواستار برگزاری یک محاکمه بزرگ شود؛ هرچند که نتیجه گیری این چنینی، دیدگاه قانونی وزارت دادگستری را در مورد اتهام زدن به یک رئیس جمهور در قدرت، زیر سوال می برد. وکلای ترامپ می گویند که تیم مولر نشان داده است که قصد دارد این دستورکار را دنبال کند. او همچنین می تواند براساس یافته هایش در یک پرونده علیه متهمان دیگر، ترامپ را به عنوان همدستان آنها معرفی کند؛ گامی پرخاشگرانه که توسط دادستان ویژه ای برداشته شده که رئیس جمهور «ریچارد نیکسون» را هم مورد بررسی قرار داده بود.

قوانین، مولر را ملزم می کند تا دستاوردهای خود را به روزنشتاین گزارش دهد؛ و سپس او تصمیم می گیرد که چگونه آن را در اختیار کنگره قرار دهد. نتیجه هر چه که باشد، قطعا در آن زمان قانونگذاران و مردم خواستار دسترسی به این گزارش خواهند شد. اگر ترامپ مقصر باشد که کنگره روند استیضاح را آغاز خواهد کرد و اگر جرمی ثبت نشده باشد، جمهوری خواهان آن را به عنوان پیروزی ای برای رئیس جمهور خواهند دانست.

سخنگوهای مولر و وزارت دادگستری از اظهار نظر در مورد گزینه های پیش رو پس از پایان تحقیقات سر باز زده اند.

در تازه ترین تحول، اف بی آی به جمهوری‌ خواهان این امکان را داده تا به هزاران سند مربوط به تحقیقات راشا گیت دسترسی داشته باشند. بخشی از این اطلاعات درباره این است که چرا اف بی آی حکم منطبق با قانون نظارت بر اطلاعات خارجی را برای «کارتر پیج» دستیار ترامپ صادر کرده است. این اقدام اف بی آی ماه‌ ها از سوی جمهوری‌ خواهان مورد سوال بود این در حالی است که ارتباطات طولانی مدت پیج با روس‌ ها مورد تائید است. همچنین این پرونده دربرگیرنده اطلاعاتی درباره تحقیقات مربوط به استفاده هیلاری کلینتون از یک سرور ایمیل خصوصی بوده است.

اف بی آی این اطلاعات را  از آن جایی در اختیار نمایندگان کنگره قرار داد که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا و نیز کمیته اطلاعات مجلس و مقامات کاخ سفید، وزارت دادگستری را برای پیروی از قوانین مربوط به درخواست اطلاعات دسته‌ بندی شده تحت فشار قرار دادند. با این حال روز جمعه جمهوری‌ خواهان اعلام کردند وزارت دادگستری این کشور نتوانسته به تمامی درخواست‌ های آنها پاسخ دهد.  با این حال پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد در روزهای آتی اطلاعات بیشتری را ممکن است در این خصوص ارائه دهد.

در حالی که تحقیقات به پایان خود نزدیک می شود، اطلاعات معتبری برای پیش بینی نتیجه آن، در دست نیست.

«بیل جفرس» وکیل آمریکایی می گوید: جذابیت این موضوع برای عموم باعث می شود که مولر نتواند تحقیقاتش را تنها با اظهارنظرهای کوتاه به پایان ببرد. اگر مولر به سادگی اعلام کند که «من تحقیقاتم را متوقف کرده ام و هیچکس دیگری را مورد اتهام قرار نداده ام »، هیچکس با این پاسخ راضی نمی شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.