پس از پایان ممنوعیت رانندگی زنان، از نیمه‌ شب در عربستان سعودی زنان اجازه رانندگی پیدا کردند. تا پیش از این عربستان تنها کشوری در جهان بود که در آن زنان حق رانندگی نداشتند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد: زنان عربستان از ساعت 12 بامداد به وقت محلی و شروع 24 ژوئن (3 تیر) آزادانه پشت فرمان خودروها نشسته و رانندگی کردند. این نخستین بار بعد از ده‌ ها سال ممنوعیت در این کشور محافظه‌ کار است که زنان حق رانندگی می‌ یابند.

شبکه  العربیه گزارش داد که آزادی رانندگی زنان در عربستان سعودی به صورت رسمی به اجرا در آمده است. این شبکه به صورت زنده صحنه‌ هایی از رانندگی یک زن در شهر بندری «دمام» در شرق عربستان را پخش کرد.

عربستان سعودی آخرین کشور در سراسر دنیا بود که در آن زنان حق رانندگی نداشتند. در ماه ژوئن وزارت اطلاع رسانی عربستان از صدور نخستین‌ گواهینامه‌ های رانندگی برای زنان این کشور خبر داد و گفت در هفته‌ های بعد حدود 2 هزار زن گواهینامه دریافت خواهند کرد.

با این همه این واقعه تحت‌ الشعاع حوادثی دیگر قرار گرفته است: درست در این روز تاریخی عده‌ای از فعالان زن که سال‌ هاست برای آزادی رانندگی زنان کوشیده‌ اند و در هفته‌ های اخیر دستگیر شده‌ اند باید همچنان در زندان  به سر برند.

پایان ممنوعیت رانندگی زنان قسمتی از اصلاحاتی است که در مسیر باز کردن فضای این کشور از سوی پادشاهی سعودی جریان یافته است. چند ماه است که کنسرت‌ ها و سینماها نیز آزاد شده است.

دهه هاست که خانواده سلطنتی عربستان - از جمله سلمان پیش از رسیدن به پادشاهی - قوانین ناعادلانه ای را اجرا می کنند و هنجارهای جنسیتی ای را اعمال می کنند که به حقوق زنان لطمه وارد می کند. در سال 1990، این سلمان بود که به عنوان فرماندار وقت ریاض 47 زن را که در اعتراضات بزرگ ممنوعیت رانندگی شرکت داشتند، سخت مجازات کرد.

در تمامی این سال ها نه پادشاه، نه پسرش و نه «محمد بن سلمان» ولیعهد کنونی علیه این سیستم سرکوب سخن نمی گفتند و از زنانی که علیه آن می جنگیدند، حمایت نمی کردند.

بنابراین چه شده که آنها اکنون دم از حمایت از زنان و تساوی حقوق زن و مرد می زنند؟

عربستان یک سلطنت مطلقه است. پادشاه کشور، همان رئیس کشور، رئیس دولت، فرمانده نیروهای مسلح و رئیس شورای مشاوران است. خاندان سلطنتی بر تمامی جنبه های زندگی اقتصادی و سیاسی کشور سلطه دارد.

چنین سیستمی زنان را از حقوقی که اکثر زنان مسلمان در جهان دارند، محروم کرده است. زنان سعودی برای انجام کوچک ترین کاری نیاز به اذن مردان خانواده شان دارند. 

برغم چنین بی عدالتی ای، برخی زنان سعودی سال ها علنا از حقوق زنان حمایت کرده اند. اما اکنون که این ممنوعیت لغو شده، آنها در زندان به سر می برند.

رهبری سعودی دلایل واقع بینانه ای برای دادن مجوز رانندگی به زنان دارد.

اولا، لغو ممنوعیت رانندگی زنان بخشی از طرح توسعه اقتصاد عربستان محسوب می شود. کاهش بهای نفت بودجه دولتی را در تنگنا قرارداده و مقامات باید شغل های دولتی را که بسیاری از سعودی ها از دیرباز به آن وابسته بودند، تقلیل دهد.

اکنون مقامات سعودی تلاش می کنند شهروندان بیشتری را از جمله زنان را، به سمت اشتغال در بخش خصوصی سوق دهند. به نظر می رسد آنها بر این عقیده اند که لغو ممنوعیت رانندگی، زنان بیشتری را با این برنامه در جهت طرح «چشم انداز 2030» همراه خواهد کرد.

این در حالی است که محد بن سلمان همچنین تلاش می کند از مسئله حقوق زنان به عنوان ابزاری برای ورود به قلب و اذهان جوانان سعودی و همچنین متحدان خارجی عربستان بهره برداری کند.

به عبارت دیگر لغو ممنوعیت رانندگی زنان، صرفا چیزی بیش از یک سیاست اقتصادی و خصوصی سازی است. به همین دلیل است که رهبران عربستان تمایلی ندارند فعالان حقوق بشر را وارد این ماجرا کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.