روسیه برای نخستین بار از زمان برقراری آتش بس در جنوب سوریه در یک سال پیش مواضع گروه های مسلح را در ریف شمالی«درعا» به شدت بمباران کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از  خبرگزاری فرانسه، جنگنده های ارتش روسیه برای نخستین بار از زمان موافقتش برای آتش بس در منطقه جنوب سوریه، شب گذشته مواضع گروه های مسلح را در این منطقه بمباران کردند.

دیده بان حقوق بشر، وابسته به مخالفان سوریه،اعلام کرد که روسیه برای نخستین بار از زمان برقراری آتش بس در جنوب سوریه در یک سال پیش مواضع گروه های مسلح را در ریف شمالی«درعا» به شدت بمباران کرد.

این دیده بان تأکید کرد که مواضع گروه های مسلح در چندین شهرک در شمال استان درعا بمباران شد.

دیده بان حقوق بشر سوریه تأکید کرد که بیش از 22 حمله هوایی علیه مواضع گروه های مسلح توسط جنگنده های روسی انجام شد و از تلفات این حملات هنوز اطلاعی در دست نیست.

بخش هایی از استان های درعا،«القنیطره» و «السویداء» در جنوب سوریه یکی از مناطق کاهش تنش در سوریه به شمار می رود که در نتیجه مذاکرات آستانه قزاقستان به آن دست یافته شد.ماه جولای گذشته نیز روسیه،ایالات متحده آمریکا و اردن بر سر آتش بس در این منطقه به توافق رسیدند.

در تحولی دیگر، واشنگتن به ارسال نامه ای به فرماندهان گروه های مسلح سوری اصلی به آنها اطلاع داده است که توقع نداشته باشند که برای مواجهه با حمله گسترده و فراگیر نیروهای ارتش سوریه برای بازپس گیری مناطق جنوب سوریه و مناطق همجوار با اردن و همجوار با بلندی های جولان اشغالی، از آنها حمایت نظامی کند.

در نسخه ای از نامه ارسال شده واشنگتن به فرماندهان گروه های مسلح وابسته به گروه ارتش آزاد سوریه که خبرگزاری رویترز به دست آورده آمده است که دولت آمریکا می خواهد توضیح دهد که «ضرورت دارد که تصمیم های خود را بر اساس این گمان یا توقع که آمریکا دخالت نظامی کند، پایه ریزی نکنید.»

در این نامه آمده است که آمریکا به گروه های مسلح گفته است که خودشان به تنهایی باید تصمیم درست و مناسب را درباره چگونگی مواجهه با حمله نظامی گسترده ارتش سوریه اتخاذ کنند.

در این نامه آمده است: « ما در دولت آمریکا شرایط سختی که شما با آن رو به رو هستید را درک می کنیم و همچنان روس ها و دولت سوریه را برای انجام ندادن اقدام نظامی که نقض منطقه کاهش تنش باشد، نصیحت می کنیم.»

واشنگتن طی هفت سال جنگ در سوریه به گروه ارتش آزاد سلاح و حقوق ماهیانه داده است و این کار را بر اساس برنامه کمک های انجام داده است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مدیریت می کرد.

لیکن تحلیلگران بر این باورند که این کمک ها پس از تصمیم ترامپ برای توقف چنین برنامه ای کاهش پیدا کرده است.

از سوی دیگر، امید مخالفان مسلح پس از هشدار واشنگتن به «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و همپیمانان روس اش درباره نقض آتش بس در این منطقه و تهدید آمریکایی ها به اینکه این کار«عواقب وخیمی دارد» و نیز پس از آن که تعهد کرد که «تدابیر قاطع و مناسب» اتخاذ می کند، بیشتر شده بود.اما امید گروه های مسلح سوری با این نامه بر باد رفت.

خبرنگار المیادین نیز تأکید کرد که ارتش سوریه با توپخانه اتاق عملیات گروه های مسلح در «النعیمه» را در چارچوب عملیات نظامی در درعا هدف قرار داد.

این خبرنگار تصریح کرد که در پی اعلام موضع آمریکا در حمایت نکردن از گروه های مسلح در جنوب سوریه حالتی از سردرگمی و آشفتگی این گروه ها را فرا گرفته است.

 از جهتی دیگر، خبرگزاری سانا گزارش داد که واحد هایی از ارتش عربی سوریه در ادامه عملیات خود علیه تروریسم ضربات سهمگینی به مخفیگاه های گروه های تروریستی در منطقه اللجاه واقع در مرزهای اداری استان های درعا و السویداء وارد کردند.

خبرنگار سانا اعلام کرد: واحدهای ارتش طی چند ساعت گذشته با تروریست ها در محور روستاهای «الشومره، ، المدوره و العلالی» در منطقه «اللجاه» در ریف شرقی درعا درگیر شدند.

این خبرنگار افزود: واحدهای ارتش با از پا در آوردن تعداد زیادی از تروریست ها و از بین بردن مهمات آنان پیشروی جدیدی در این محور را محقق کرده اند.

وی تاکید کرد: درپی ضربات سهمگین ارتش به استحکامات و مواضع تروریست ها، گروه های تروریستی دچار حالتی از فروپاشی شده اند.

واحد هایی از ارتش دیروز نیز  روستای «دیر داما و مزرعه البستان» واقع در مرکز اللجاه در دورترین نقطه ریف شمالی غربی استان السویداء را آزاد کرده بودند.

در همین حال، بخش جدیدی ار خانواده های آواره سوری به روستای های و شهرک های خود در حومه «حلب وادلب» که توسط ارتش عربی سوریه از لوث تروریسم پاکسازی شده از طریق گذرگاه «ابوضهور» واقع در ریف جنوبی شرقی ادلب را بارگشتند.

خبرنگار سانا در حلب گزارش داد که گذرگاه ابو ضهور شاهد بازگشت گسترده اهالی به منازلشان در روستاهای حومه حلب وادلب که به توسط ارتش عربی سوریه امن وثبات برقرار شده؛ بود.

این در حالی است که نهادهای دولتی مربوطه خدمات بهداشتی و کمک های امدادی به اهالی بازگشت شدگان ارائه دادند و عبور آن ها به روستاها وشهرک های خود برای آن که به زندگی طبیعی وروال خود بازگردند تسهیل کردند.

 

پیوستن افراد مسلح 11 شهرک در جنوب سوریه به ارتش

گروه های مسلح وابسته به گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه که 11 شهرک را در منطقه کاهش تنش جنوب را در کنترل خود داشتند اعلام کردند که به ارتش سوریه ملحق شدند.

مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد: طی روز گذشته و پس از مقابله ارتش سوریه با حمله گسترده «جبهه النصره»،گروه های وابسته به ارتش آزاد سوریه که 11 شهرک را در کنترل خود داشتند اعلام کردند که به نیروهای دولتی ملحق شدند.

این مرکز افزود که با پیوستن این گروه ها به نیروهای دولتی، روستاها و شهرک های«خبب، خربه المسب، الجفری، اسیم، شیخ جبریا، شیخ شرق، الشومریه، خربه الزبابیر، دیر داما، الشیاح و الجدل»به کنترل دوباره دولت درآمد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.