آمریکا، انگلیس و فرانسه با ابراز نگرانی از تهدیدهای انساندوستانه در یمن، ریاکاری می کنند و برای قربانیان جنگ اشک تمساح می ریزند؛ در حالی که برای تشدید این جنگ تسلیحات صادر می کنند و مشاوره ارائه می دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «پاتریک کاکبرن» روزنامه نگار ایندیپندنت در گزارشی نوشت: دولت ترامپ در مورد بسیاری از اقدامات بی رحمانه عمدی، از جمله جدا کردن کودکان مهاجر از والدینشان در مرز آمریکا مقصر است. اما همانطور که جهان اخیرا شاهد دیدار ترامپ با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور بود، آمریکا ممکن است دست به اقدام بدتری زده باشد و بی سر و صدا تصمیمی را اعلام کرده که می تواند موجب مرگ میلیون ها نفر از طریق گرسنگی یا بیماری شود.

این «مجوز مرگ» در بیانیه مطبوعاتی کوتاه «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا صادر شد که به طور موثری به امارات متحده عربی چراغ سبز نشان داد با هدف اشغال بندر «حدیده» در دریای سرخ، تهاجم به یمن را آغاز کند. این شهر بندری نقطه ورود 70 درصد از مواد غذایی و تجهیزات پزشکی برای هشت میلیون یمنی است که سازمان ملل متحد می گوید از بین 22 میلیون نفری که نیازمند کمک های بشردوستانه هستند، در آستانه قحطی هستند.

اشتیاق مقامات آمریکایی برای جلوگیری از اتهام همکاری در حمله حدیده، نشانه ای است که آنها معتقدند نتیجه حمله ممکن است فاجعه آمیز باشد. پومپئو هم در اظهارات خود محتاطانه سخن می گفت.

اما چیزی که برای اولین بار در این پیام وجود نداشت، این بود که از عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواسته نشد که به حدیده حمله نکنند؛ شهری با جمعیت 600 هزار نفری که تاکنون صدای انفجارها را از دور می شنیدند. آمریکا و امارات متحده عربی در میان اطلاعات غلط درباره اینکه چه کسی مسئول آنچه رخ می دهد است و اینکه چرا آنها اکنون چنین حمله ای را راه اندازی کرده اند، به سختی کار کرده اند. 

آمریکا انکار می کند که نقش مستقیمی در حمله به حدیده دارد، اما بدون موافقت این کشور این حمله اتفاق نخواهد افتاد.

امارات متحده عربی به طور پنهانی به مقامات آمریکایی گفته است که بدون اجازه و حمایت دولت ترامپ، به حدیده حمله نخواهد کرد. کاخ سفید تصمیم گرفته است که کارزار عربستان و امارات متحده عربی علیه حوثی ها را با ادعای دخالت ایران تشدید کند؛، هرچند شواهدی در خصوص این ادعا ارائه نکرده است. توجیه امارات متحده عربی برای حمله به حدیده این ادعا است که از آن برای وارد کردن موشک های ایرانی و سایر سلاح ها استفاده می شود؛ این در حالی است که یک هیئت کارشناسان سازمان ملل متحد در سال گذشته تصریح کردند که هیچ سلاحی از طریق ایران به این بندر وارد نمی شود زیرا کشتی ها مورد بازرسی قرار می گیرند و باید از سوی سازمان ملل مجوز بگیرند.

تلاش خام امارات متحده عربی برای تظاهر به عدم همکاری با ایالات متحده، زمانی ناکام ماند که علنا اعلام کرد که تقاضایش از آمریکا برای تصویربرداری ماهواره ای، شناسایی و مین یابی رد شده است. با توجه به اینکه کشورها معمولا چنین واکنش هایی را علنی نمی کنند، این کار به وضوح تلاش دیگری برای تظاهر به کاهش نقش آمریکا است.

چرا ایالات متحده این کار را انجام می دهد؟ ترامپ بیش از هر رئیس جمهوری در آمریکا به عربستان سعودی و امارات متحده عربی نزدیک است و آنها تلاش زیادی برای جلب نظر ترامپ انجام داده اند. این در حالی است که کاخ سفید یمن را به عنوان یک جبهه مقدم در مبارزات وسیع تر برای تحت فشار قرار دادن ایران می بیند. اما مهم ترین انگیزه برای تشدید تحرکات از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و حامیان خارجی آنها مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه این است که جنگ به نفع آنها پیش نمی رود.

هنگامی که «محمد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان و ولیعهد کنونی در ماه مارس 2015 جنگ هوایی عربستان علیه حوثی ها را آغاز کرد، با اعتماد به نفس «عملیات طوفان قاطعیت» را به راه اندخت. اما بعدا معلوم شد که این عملیات اصلا قاطعانه نیست و هنوز بعد از گذشت سه سال ادامه دارد. حوثی ها کنترل «صنعا» پایتخت یمن و تقریبا تمام شمال این کشور را در اختیار دارد و همچنان قادر به پرتاب موشک های گاه به گاه به عربستان سعودی است.

آمریکا، امارات متحده عربی و متحدانش را تشویق می کند که برای از بین بردن این بن بست، کنترل حدیده را در دست گیرند و حلقه محاصره را بر حوثی ها تنگ کنند. اما برای تسلیم کردن حوثی ها یک راه طولانی ای در پیش است.

آنچه عملیات حدیده ممکن است به دنبال داشته باشد، تبدیل یک مصیبت بشری که سازمان ملل متحد آن را بدترین بحران انسانی در جهان می نامد، به فاجعه کامل است. سه چهارم از 27 میلیون یمنی در حال حاضر برای زنده ماندن نیاز به کمک دارند و این کمک ها ممکن است در چند روز آینده به دلیل عملیات حدیده و بسته شدن بندر قطع شود.

سعودی ها و امارات متحده عربی با طرح این ادعا که پس از تسلط بر حدیده آماده ارسال کمک ها هستند، تلاش می کنند تا نگرانی های بین المللی، به ویژه در کنگره آمریکا، درباره قحطی قریب الوقوع را نادیده بگیرند. این به نظر خوب است، اما سال گذشته این عربستان سعودی بود که ورود قرص های اسهال را نیز به این کشور در حالی ممنوع کرد که وبا در این کشور همه گیر شده و به گزارش سازمان بهداشت جهانی 500 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و 2 هزار کودک نیز جان خود را از دست داده اند. این اپیدمی به این دلیل آغاز شد که ائتلاف به رهبری عربستان نیروگاه اصلی برق یمن را بمباران کرد و سوخت کافی وجود نداشت تا تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب این کشو به کار خود ادامه دهد.

حتی اگر حدیده سقوط کند، نیروهای تحت حمایت عربستان و امارات قادر نخواهند بود اوضاع را بهبود بخشند.

آمریکا، انگلیس و فرانسه با ابراز نگرانی از تهدیدهای انساندوستانه در یمن، ریاکاری می کنند و برای قربانیان جنگ اشک تمساح می ریزند؛ در حالی که برای تشدید این جنگ تسلیحات صادر می کنند و مشاوره ارائه می دهند. صنعا و هر مرکز جمعیتی دیگر در کشور با بمباران های بی سابقه ای مواجه است. آمریکا و انگلیس روز پنج شنبه در شورای امنیت سازمان ملل توسط سوئد تحت فشار قرار گرفتند که عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به آتش بس فوری فرا بخوانند. برخی معتقدند عملیات عربستان سعودی و امارات متحده عربی در تلاش برای اختلال در کار «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای برقراری صلح صورت می گیرد.

درخواست برای یک توافق سیاسی، همانطور که انگلیس انجام داد، به نظر بهتر از درخواست برای جنگ بیشتر است، اما تا زمانی که عربستان سعودی و امارات متحده عربی سعی کنند از دیپلماسی نیز به نفع خود بهره ببرند تا از میدان جنگی که در سه سال گذشته شکست خورده اند، پیروز بیرون بیایند، نتیجه آن فرقی نخواهد داشت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.