در سال های اخیر پایتخت روسیه بیشتر از سایر پایتخت های کشورهای اروپایی تغییر کرده است.

عکس : فستیوال طرفداران جام جهانی در مسکو/ عکس از میخائیل جاپارایدز- تاس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از گاردین، روز سه شنبه مسکو با آفتاب گرم و شفاف گویی شسته شده و خیابان های اطراف میدان سرخ برای مسابقات جام جهانی در چند هفته پیش رو رنگ و بویی تازه به خود گرفته اند.

 مراکشی ها درحالی که پرچم  کشورشان را به اهتزاز در آورده اند  و سرود ملی آهنگینشان را سر می دهند از داخل فروشگاه بیرون می آیند. خانواده روس با  چهار مکزیکی که کلاه های بزرگ حصیری مخصوص خودشان را بر سر دارند و در حالی که منظره  پشت سرشان گنبد کلیسای جامع سنت باسیل است، برای عکس گرفتن آماده می شوند. سه پرویی در حالی که  لباس هایی به رنگ تیم ملی شان برتن دارند، به هزاران  فردی  که در اطراف پارک جدید زاریادیه  در مرکز مسکو حضور دارند، می پیوندند.

کارلوس 39 ساله که از نیویورک به مسکو سفر کرده تا بازی تیم پرو که از سال 1982 برای اولین بار است در جام جهانی حضور یافته  را تماشا کند، گفت: گشت و گذار در این شهر بسیار زیبا خیلی از آنچه انتظار داشتیم آسان تر است.

 وی که نتوانسته است بلیط هواپیما و قطار برای تماشای اولین بازی تیم ملی پرو در شهر ساراسک را تهیه کند با اتوبوس به آنجا سفر خواهد کرد. وی اظهار کرد: استفاده از تاکسی های اوبر و همچنین مترو برای گشت و گذار در مسکو واقعا عالی است.

استادیوم لوژنیکی مسکو پنجشنبه میزبان افتتاحیه و در 15 ژوئیه اختتامیه این بازی ها است.  همچنین 10 بازی در پایتخت  و در ورزشگاه های لوژنیکی و اسپارتاک انجام می شود. این بازی ها بزرگترین رویدادی است که پایتخت روسیه از المپیک 1980 شاهد آن است.

در طی یک ماه پیش رو و میزبانی از این رویداد بزرگ بسیاری از مکان های این کشور ناشناخته برای بیشتر بازدیدکنندگان خارجی  می ماند. اما مسکو این شانس را دارد تا تصویری جدید از پایتخت کشورش که طی چند سال گذشته بازسازی و برنامه ریزی شده، ارائه کند.

3316

عکس: طرفداران تیم ملی برزیل در حال  نواختن موسیقی در مسکو/ عکس از  اریک لسر- آژانس عکس اروپا

«الکساندر پولیاکف» مدیر موسسه دولتی که نظارت بر شبکه حمل و نقل مسکو را دارد، معتقد است که  نگرانی خارجی ها  در مورد روسیه  بر اساس تعصبات غیرعادلانه  و عدم شناخت از رفتار روسیه در سطح جهانی است. وی اظهار کرد: این یک فرصت است تا به همه نشان دهیم که  خرس ها در خیابان ها و مراسم رقص و پایکوبی حضور ندارند!

برخی از  بازدیدکنندگان  شاید انتظار این را نداشته باشند با یک کلان شهر مدرن و دلپذیر مواجه شوند. اما با  وجود شهرداری هم چون «سرگی سوبیانین» طی سال های اخیر مسکو بیشتر از هر شهر دیگری در اروپا تغییر کرده است. خیابان ها کاملا برای عابران پیاده  تجهیز و وسیع تر شده اند، خطوط دوچرخه سواری و هم چنین فضای بیشتری برای عابران پیاده در نظر گرفته شده و بسیاری از پارک ها و فضاهای سبز بازسازی و توسعه یافته اند. 

این نوسازی ها و تعمیرات بدون مشورت عمومی صورت گرفته است. همچنین برخی از اهالی مسکو مدعی وجود فساد در این بازسازی ها شده اند و هزینه های گزاف سبب ناراحتی بسیاری شده است. اما شکی نیست که نتیجه آن شهری است که با شهری که یک دهه قبل بوده قابل قیاس نیست.

بناهای معماری و تاریخی دوره استالین هنوز هم در این شهر قابل تحسین هستند اما  در سطح زمینی همه چیز انسانی تر و مردمی تر شده است.«ماکسیم  لیکسوتوف» معاون شهردار اظهار کرد: اکنون راه رفتن در مسکو راحت و خوشایند است.

در حال حاضر رستوران ها و کافه ها خیلی تغییر کرده و به  روزتر شده اند و غذاهای جدید و قهوه های صنعتی خیلی بیشتر از سبک سنتی رواج پیدا کرده است.

 مقامات این کشور به چگونگی استقبال از بازدیدکنندگان خارجی در دوران جام جهانی تاکید می کنند. لیکسوتوف با اشاره به تابلوها و نشانه هایی که به دو زبان در مترو و سایر سیستم های حمل و نقل قرار گرفته است، گفت: حمل و نقل عمومی برای کسانی که در روزهای مسابقه بلیط تماشا دارند، رایگان است و کل سیستم مترو تا ساعت 3 صبح دایر خواهد بود.

 مسئولان شهری برنامه ای برای گوشی های هوشمند(اپ) به شش زبان برای کمک به بازدیدکنندگان در نظر گرفته اند و هم چنین برای 5 هزار نفر از 50 هزار دارنده مجوز تاکسی، کلاس زبان انگلیسی برگزار کرده اند.

 تعدادی اپ مخصوص تاکسی در مسکو مشغول به کار است اما برخلاف مترو،شهر فاقد سیستم مرکزی تاکسیرانی است. لکسوتوف گفت: ما از رانندگان تاکسی درخواست کرده ایم که کرایه ها در زمان جام جهانی افزایش پیدا نکند و  بر روی همکاریشان حساب می کنیم.

با این حال تاکسی های زرد رنگ خیابان تورسکایا در مرکز مسکو، روز پنجشنبه  400 درصد نرخ معمول را افزایش دادند.

2835

عکس: طرفداران تیم مراکش در مسکو/ عکس از آژانس آنادولو- گتی ایمیج

علی رغم نیت های خوب، مشکلات احتمالی برای بازدیدکنندگان وجود دارد. در حالی که مقامات روسی درخواست صدور روادید برای افرادی که بلیط بازی ها را دارند لغو کرده است و آنها دیگر نیازی به ثبت نام در پلیس ندارند، اما عدم این ثبت نام برای کسانی است که در هتل اقامت می کنند و نه برای آنانی که در آپارتمان های اجاره ای اقامت دارند.

همچنین نگرانی هایی در مورد نژادپرستی وجود دارد، اما تجربه اولیه نشان می دهد که این مشکلات به سطح مطلوب تری رسیده است.

کارلوس طرفدار پرو اضافه کرد: رفتار همه با هم واقعا دوستانه است و جایی نیست با مردم رو به رو شوم و نخواهند با من عکس بگیرند. کم کم به این فکر افتاده ام که برای این کار مبلغی دریافت کنم!!

مترجم: گلناز سادات غفاری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.