پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت:

وحدت متحدان و «آمریکای تنها»

نشست اخیر در کانادا نشان داد که آمریکا تصمیم گرفته است تا (بدون توجه به دیگران) راه خودش را برود؛ بی خبر از آنکه دوستانش با یکدیگر وحدت دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: هنگامی که پوتین به هکرهای خود دستور داد مخفیانه به «دونالد ترامپ» در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمک کنند، به سختی می توانست پیش بینی کند هنگامی که ترامپ به ریاست جمهوری برسد، در اقدامی وقیحانه و مخرب نزدیک ترین متحدان و همسایگان آمریکا را نسبت به این کشور سرد و بی اعتنا خواهد کرد؛ همان کاری که وی اخیرا در نشست گروه 7 در کانادا انجام داد. توجیه نزدیکان ترامپ مبنی بر اینکه وی لازم است برای گفت و گو با کیم بسیار جدی به نظر برسد، اوضاع را بدتر می کند زیرا به طور ضمنی بدان معناست که ترامپ برای تحت تاثیر قرار دادن یک دیکتاتور احساس کرده است که باید علنا دوستانش را کنار بزند. 

کشورهای حاضر در نشست گروه 7 - و به ویژه کانادا که «جاستین ترودو» نخست وزیرش شخصا به شیوه ای برخلاف هنجارهای اجتماعی اساسی مورد اهانت قرار گرفت - با وحشت و ناامیدی به این موضوع واکنش نشان دادند. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که اخیرا در واشنگتن مورد استقبال قرار گرفته بود، گفت: دیپلماسی بین المللی نمی تواند بر پایه خشم باشد. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز گفت: «ظرف چند ثانیه شما می توانید اعتماد ایجاد شده را با 280 کلمه در توییتر نابود کنید. ترامپ با این اقدام به اطمینان موجود بین اروپا وآمریکا خدشه وارد کرده است.» سرمقاله های رسانه ها واکنش های تندتری داشتند: روزنامه گلوب اند میل کانادا در مطلبی اظهارات ترامپ را اظهارات «توهین آمیز یک قلدر و قدرت ماب» خواند.

در حقیقت ، گروه 7 گروهی است که فرد قدرت مابی همچون ترامپ نمی تواند آن را تسلیم خود کند، نه به دلیل ملاحظات ژئوپولیتیک، بلکه به این دلیل که وی نمی تواند بر این گروه مسلط شود. او می دانست که - در قبال مسائلی همچون خروج از توافقنامه آب و هوایی پاریس و توافق هسته ای ایران و حال تعرفه هایی که بر واردات فولاد و آلومینیوم بر اروپا و کانادا اعمال کرده است - باید در موضع دفاعی قرار بگیرد بنابراین او در نشست گروه 7 عنوان کرد که دیرش شده، و اقدام به ترک زودهنگام این نشست کرد و با ترودو وارد مشاجره لفظی شد. 

چنین رفتاری، در نشستی که با هدف تشکیل جبهه ای متحد در قبال مسائل مهم روز اقتصادی برگزار شده بود، ظاهرا به آسیب زدن و بی احترامی ترامپ به جامعه کشورهای دموکراتیک خلاصه می شود. متحدان ترامپ از همان ابتدا از اقدامات وی به خشم آمدند؛ اقداماتی همچون بی اعتنایی وی به سازمان های بین المللی و توافقنامه های تجاری چند جانبه، اعتقادش به اینکه متحدان نظامی و شرکای تجاری آمریکا از این کشور سوء استفاده می کنند، و کم طاقتی وی در ارتباط با جزئیات مربوط به امور خارجی کشور. اما با توجه به سفری که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به تازگی به واشنگتن داشته است این امید وجود داشت که وی به متحدان قدیمی خود واکنش دیگری نشان دهد.

اما نه، این گونه نشد. در عوض، تصاویر گرفته شده از نشست گروه 7 در تفرجگاه «کبک» کانادا که ترامپ را در یک سو و دیگر رهبران را در سوی دیگر نشان می دهد، خلاف این موضوع را ثابت می کند. این موضوع موید آن است که مادامی که ترامپ در کاخ سفید حضور دارد و احتمالا بعد از آن، چیزی اساسی در جامعه کشورهای دموکراتیک غرب مفقود خواهد بود. آمریکا به عنوان رهبر جهان آزاد و معمار بخش اعظم نظم جهان نوین، تصمیم گرفته است تا (بدون توجه به دیگران) راه خودش را برود.

برای شش عضو دیگر گروه 7 اکنون  باید زمان تصمیم گیری و وحدت باشد. برای آمریکایی ها، وقت آن است که متوجه شوند این رئیس جمهور شعار «اول آمریکا» را به شعار «آمریکای تنها» تغییر داده است و این آخرین جایی است که یک کشور بزرگ و قدرتمند می خواهد در آن باشد.

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.