مقامات و رسانه ها به دیدار سران آمریکا و کره‌ شمالی در سنگاپور واکنش نشان دادند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور با واکنش جهانی همراه شده است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشست سنگاپور را «گامی مهم و ضروری» در بهبود روابط دو کره و غیرهسته‌ ای شدن شبه‌ جزیره کره دانست. موگرینی در عین حال تاکید کرد هدف جامعه جهانی همچنان «غیرهسته‌ ای شدن کامل و قابل راستی‌ آزمایی و بازگشت‌ ناپذیر» شبه‌ جزیره کره است.

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی ساعاتی پس از این دیدار اعلام کرد این آژانس آماده راستی‌ آزمایی در مورد کره شمالی است.

آمانو با استقبال از این دیدار گفت که آژانس مذاکرات میان دو کشور را که برای اجرای نتایج نشست سنگاپور صورت می‌ گیرد، از نزدیک دنبال خواهد کرد.

یوکیا آمانو افزود که در صورت درخواست کشورهای مربوطه، آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی با مجوز شورای حکام آماده انجام هرگونه راستی‌ آزمایی در جمهوری دموکراتیک خلق کره است.

پکن به دیدار سران آمریکا و کره‌ شمالی در سنگاپور واکنش نشان داد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین امروز سه‌ شنبه از مذاکرات سنگاپور استقبال، و حمایت کشورش را از این اقدام اعلام کرد.

وزیر خارجه چین در جمع خبرنگاران در پکن گفت: «پکن از دیدار میان رهبران آمریکا و کره‌ شمالی استقبال می‌ کند و امیدوار است تا دو کشور بتوانند به توافقی اصولی درباره خلع سلاح هسته‌ ای دست یابند. ما امیدواریم رهبران ارشد دو کشور بتوانند از مداخلات جلوگیری کرده، اعتماد دوجانبه ایجاد کنند و بر اختلافاتشان غلبه کنند تا بتوانند به مصالحه ای زودهنگام درباره خلع سلاح هسته‌ ای در شبه جزیره کره دست یابند و مکانیزم صلح برای این شبه جزیره را تقویت کنند تا نگرانی‌ های امنیتی منطقی کره‌ شمالی حل شود.»

او افزود: «از نظر پکن مساله هسته‌ ای شبه جزیره کره یک مساله امنیتی است و مهم ترین مساله این است که آمریکا و کره شمالی بنشینند و راهی برای حل مشکلاتشان بیابند. گمان می‌ کنم هیچ کس تردیدی درباره نقش مهم و ویژه‌ ای که چین ایفا کرده است، ندارد و این نقش ادامه خواهد یافت. چین همچنان می‌ تواند نقش سازنده‌ ای ایفا کند.»

«گنگ شوآنگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در نشست مطبوعاتی امروز خود اعلام کرد پس از امضای این سند «جامع»، کاهش تحریم ها برای کره شمالی  را می توان مدنظر قرار داد.

«مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی نیز در واکنش به این دیدار گفت: «امیدواریم این نشست ما را به سمت خلع سلاح کامل هسته ای ، صلح و فصل جدید در روابط بین دو کره و آمریکا سوق دهد.»

در بیانیه ای که توسط دفتر او صادر شده، آمده است: «ما با عبور از روزهای تاریک جنگ و درگیری، فصل جدیدی از صلح و همکاری را رقم می زنیم.»

پیشتر دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرده بود که او شب گذشته را از هیجان این دیدار تا صبح چشم بر روی هم نگذاشته است.

«کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی نیز بلافاصله پس از پایان دیدار ترامپ و اون با «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت و گوی تلفنی داشت. پومپئو به طور خلاصه وی را در جریان اتفاقات سنگاپور قرار داد.

کانگ به پومپئو تبریک گفت و آنها به توافق رسیدند که برای خلع سلاح کامل هسته ای شبه جزیره کره و برقراری صلح دائم، همکاری ها بین مقامات و متحدان را تقویت کنند.

روزنامه انگلیسی زبان کوریا تایمز این کشور نیز از این نشست به عنوان گامی به سمت پایان تنش ها در شبه جزیره کره استقبال کرده است.

مقامات روسی نیز به این دیدار واکنش نشان دادند.

«سرگی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «روسیه ارزیابی مثبتی از توافق بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دارد، اما «شیطان در جزئیات است» (مسئله دشوارتر از چیزی است که به نظر می رسد)»

ریابکوف گفت: «روسیه آماده است به تحقق این توافق کمک کند - و در زمینه خلع سلاح هسته ای شه جزیره کره همکاری کند - و ما امیدواریم حل بحران هسته ای به همکاری عادی اقتصادی منتهی شود.»

«یوری شویتکین» معاون رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه نیز اظهار داشت با اینکه احتمال کمی وجود دارد که یک دور مذاکره به نتیجه قابل توجهی منتهی شود، مسکو از نشست میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ استقبال می‌ کند.

وی اظهار داشت: نشست رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا با در نظر گرفتن اینکه مواضع اولیه آنان در حال حاضر برای برگزاری این نشست کاملا نامطلوب است، مورد استقبال ما قرار می‌ گیرد. اما در عین حال بر این عقیده هستم که یک دور از مذاکرات و برگزاری یک نشست، نتیجه قابل توجهی را در پی نخواهد داشت.

«ولادیمیر دژاباروف» معاون اول رئیس کمیته امور خارجه شورای فدراسیون روسیه نیز  از آمادگی مسکو برای مشارکت در روند خلع سلاح هسته‌ ای کره شمالی خبر داد و گفت: روسیه آماده است تا به توافق صلح در شبه‌ جزیره کره کمک کند. در خصوص روند خلع سلاح هسته‌ ای باید از سوی شش مذاکره کننده حاضر تصمیم‌ گیری شود. 

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفت این واقعیت که این دیدار انجام گرفته، مثبت است.

«ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی نیز که در سفر به ژاپن به سر می برد با استقبال از این اقدام کیم جونگ اون، از بازگشایی سفارت مالزی در کره شمالی خبر داد.

ماهاتیر محمد گفت: «جهان نباید با دیده تردید به کیم جونگ اون نگاه کند بلکه باید از اقدام جدید او برای بازگرداندن صلح درس بگیرد.»

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن از بیانیه مشترکی که توسط ترامپ و اون امضا شده بود، استقبال کرد و گفت: «ما این اقدام را گامی برای قطعنامه جامع می بینیم.»

آبه در توکیو گفت: از ترامپ به دلیل طرح مسئله زندانیان قدردانی خواهد کرد.

هند نیز از دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی استقبال کرد و آن را «توسعه ای مثبت» خواند.

وزارت خارجه هند با اشاره به پاکستان ابراز امیدواری کرد که هر بیانیه ای در مورد مسئله شبه جزیره کره، به نگرانی های دهلی نو در مورد ارتباط آن با کشور همسایه هم بپردازد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «هند از اجلاس سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپو استقبال می کند. هند همواره از تلاش ها برای بازگرداندن صلح و ثبات به شبه جزیره کره از راه گفت و گو و دیپلماسی تاکید کرده است.»

«بوریس جانسون» وزیرخارجه انگلیس نیز نشست سنگاپور را گامی مهم به سوی ثبات منطقه‌ ای توصیف کرد که برای اقتصاد جهانی حائز اهمیت حیاتی است.

این واکنش ها در حالی بیان شد که «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌ شمالی یک سند جامع را به دنبال نشست خود در سنگاپور امضا کردند.

رهبر کره‌ شمالی امروز گفت که دنیا شاهد تغییرات بزرگی پس از امضای این قرارداد خواهد بود. رئیس‌ جمهور آمریکا نیز گفت که روند خلع تسلیحات هسته‌ ای کره‌ شمالی پس از امضای این سند سرعت خواهد گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.