پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ادامه واکنش‌ ها به مخالفت ترامپ با بیانیه گروه 7؛

خشم کودکانه یا سخنانی برای جلب توجه دیگران؟!

واکنش‌ ها به اقدام بی سابقه ترامپ در پس گرفتن امضایش از زیر بیانیه پایانی گروه 7 همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ترامپ پس از پایان نشست کشورهای صنعتی گروه 7 رسما امضای خود را از زیر بیانیه پایانی این اجلاس پس گرفت. واکنش ها به این اقدام بی سابقه، همچنان ادامه دارد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با نگرانی سخنان ترامپ را چیزی بیشتر از یک «خشم کودکانه یا سخنانی برای جلب توجه دیگران» دانست و در این باره نوشت که رئیس جمهور آمریکا با این اقدام خود ارزش‌ هایی را تضعیف می‌ کند که باید گروه 7 را تقویت کند.

به نوشته واشنگتن پست، جنگ تجاری نه خوب است و نه به آسانی می توان در آنها پیروز شد. در یک جنگ تجاری، همه طرف ها می بازند، از دست دادن فرصت های شغلی را تجربه می کنند و همچنین با افزایش قیمت برای مصرف کنندگان مواجه می شوند. ما دریافته ایم آخرین باری که شاهد یک جنگ تجاری تمام عیار در جهان بوده ایم، دهه 1930 و پس از آن بود که کنگره آمریکا اعمال تعرفه های گمرکی را تصویب کرد و سبب تشدید رکودی بزرگ شد.

«جان مک‌ کین» سناتور حزب جمهوری‌ خواه آمریکا که نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری در سال  2008 بود، پس از سخنان ترامپ در رد بیانیه مشترک گروه 7 متشکل از رهبران هفت کشور صنعتی جهان، پیامی به این نشست فرستاد.

مک‌ کین در این پیام که برای «متحدان ما» ارسال شده، نوشت: «بیشتر اعضای دو حزب بزرگ آمریکا همچنان به اتحادی که مبنایش ارزش های مشترک 70 ساله است، پایبند هستند.» او در ادامه نوشت: «آمریکایی ها در کنار شما هستند، اگرچه رئیس جمهور ما این کار را نمی کند.»

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در شبکه اول تلویزیون آلمان ضمن انتقاد شدید از رفتار دونالد ترامپ گفت که توییت رئیس جمهور آمریکا «مایوس‌ کننده» است. مرکل گفت که اما دولت آلمان به بیانیه نشست گروه 7 پایبند است و این بیانیه تصویب شده و دارای اعتبار قانونی است.

مرکل که با خونسردی نسبت به اقدام ترامپ واکنش نشان می‌ داد، در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون آلمان درباره رفتار خونسردانه‌ اش گفت که استفاده از زبانی تند چیزی را بهتر نمی‌ کند. او افزود که اما گامی که رئیس جمهور آمریکا برداشت، موجب بهبود اوضاع نمی‌ شود.

مرکل گفت که تصمیم ترامپ باعث تقویت این خواست در او شده که بیش از پیش برای اتحادیه اروپایی متحد و قوی تلاش کند. او گفت که اروپا باید سرنوشت خود را بیش از پیش در دست بگیرد و خودش از ارزش‌ هایش دفاع کند. صدراعظم آلمان گفت که آلمان و اروپا دیگر نباید با اقدامات نسنجیده به آمریکا متکی باشند. 

یکی از سخنگویان «دونالد تاسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز درباره بیانیه پایانی گروه 7 گفت: «ما مفاد این بیانیه را که از طرف همه سران شرکت‌ کننده در این نشست امضا شده، می پذیریم و به آن عمل می کنیم.»

روز گذشته نیز  کاخ الیزه در پاریس در بیانیه‌ ای خواستار تبعیت از قوانین همکاری بین‌ المللی شد. در بیانیه کاخ الیزه که روز یکشنبه منتشر شد، آمده است: «همکاری‌ های بین‌ المللی نباید از فوران خشم و سخنان مخرب تاثیر پذیر باشد.»

«جاستین ترودو» نخست‌ وزیر کانادا نیز همه اتهامات ترامپ به خود را رد کرد. دفتر نخست وزیری کانادا اعلام کرد: «ما به طور متمرکز به نتایج به دست‌ آمده در نشست گروه 7 می پردازیم.

رئیس جمهور آمریکا صبح شنبه حدود پنج ساعت پیش از پایان نشست مشترک سران هفت کشور صنعتی جهان کانادا را ترک کرد. یکی از علت‌ های این اقدام، دیدار ترامپ با  «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی عنوان شد که مطابق برنامه قرار است فردا سه شنبه در سنگاپور انجام شود.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا پس از پایان اجلاس کشورهای صنعتی گروه 7 اعلام کرد که تعرفه های جدید آمریکا علیه کانادا و اتحادیه اروپا اهانت‌ آمیز هستند و کانادا نیز در واکنش به این اقدام آمریکا، سیاست تعیین عوارض گمرکی بر محصولات آمریکایی را از اول ژوئیه به‌ اجرا خواهد گذاشت.

تعیین عوارض گمرکی جدید بر کالاهای ساخت آمریکا، در واکنش به سیاست وضع تعرفه‌ های گمرکی بر روی آلومینیوم و فولاد از سوی آمریکا صورت گرفته است. همین سخنان ترودو بود که خشم ترامپ را برانگیخت.

ترامپ در توییتی ترودو را متهم به بی‌ صداقتی کرد و او را فردی ضعیف خواند. این در حالی است که کانادا یکی از نزدیک‌ ترین متحدان آمریکا به شمار می‌ رود.

ترامپ در پست توییتری خود نوشت که با توجه به اظهارات غلط نخست‌ وزیر کانادا، آمریکا از بیانیه پایانی حمایت نمی‌ کند.

آمریکا و سایر کشورهای شرکت‌ کننده در بیانیه هشت صفحه‌ ای پایانی اجلاس کشورهای صنعتی گروه 7 به رغم اختلاف نظرهای فراوان، مشترکا در آخرین دقایق از بازرگانی آزاد و عادلانه دفاع کردند.

در بیانیه‌ پایانی که امضای ترامپ را نیز دارد، اعلام شده بود که کشورهای صنعتی خواستار کاهش تعرفه‌ های گمرکی هستند و برآنند تا از کمک‌ های حمایت‌ گرایانه خود از محصولات داخلی بکاهند.

نشست بعدی گروه 7 متشکل از رهبران هفت کشور صنعتی جهان قرار است در تابستان سال 2019 در فرانسه برگزار شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.