گزارش سازمان‌ های حقوق بشری نشان می‌ دهد از زمان آغاز ولیعهدی بن سلمان فعالان حقوق بشر در عربستان به طرز بی سابقه ای در تنگنا قرار گرفته اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد: سازمان حقوق بشر «القسط» از بازداشت دو فعال حقوق بشر زن دیگر زن در سه روز اخیر خبر داد.

این سازمان حقوق بشر مستقر در انگلیس که تمرکزش بر عربستان سعودی است، گزارش داد «میاء الزهرانی» فعال حقوق بشر عربستانی روز شنبه بازداشت شده است. الزهرانی چند ساعت پس از انتشار مقاله «نوف عبدالعزیز الجراوی» دیگر فعال حقوق بشر عربستانی بازداشت شد که این مقاله را در اختیار الزهرانی قرار داده بود و از او خواسته بود در صورتی که بازداشت شد، این مقاله را منتشر کند.

بسیاری از اقدام عربستان در بازداشت میاء الزهرانی انتقاد کردند. او سئوال کرده بود چرا در حالی که در خارج عربستان برای گشایش در اوضاع این کشور تبلیغ می‌ شود، در صحنه داخلی، فعالان حقوق بشر خائن، دشمن، جنایتکار و تهدیدی برای امنیت عربستان محسوب می‌ شوند؟ 

نوف عبدالعزیز نیز روز چهارشنبه گذشته به دلیل انتقاد از ادامه بازداشت فعالان حقوق بشر در عربستان، بازداشت شده بود. وی به مکان نامعلومی منتقل شده است.

القسط می گوید بازداشت الزهرانی و عبدالعزیز در راستای کارزار بازداشت‌ های گسترده زنان فعال در زمینه حقوق بشر است. بیش از 17 فعال در زمینه حقوق بشر بازداشت شده‌ اند که 9 تن آنها همچنان در بازداشتگاه به سر می‌ برند.

این گروه ادامه داد: «ما معتقدیم مقامات عربستان تمایل دارند همه فعالان را سرکوب کنند.»

این بازداشت ها همچنین توسط گروه حقوق بشری سعودی موسوم به «زندانیان وجدان» گزارش شده است.

این گروه در صفحه توییتر خود نوشت: «کاملا مشخص است که مقامات سعودی می خواهند صداهایی را که علیه آنها سخن می گویند ساکت کنند و آنها را پشت میله ها بفرستند. واضح است که آنها (مقامات سعودی) از تاثیر گذاری این صداها بر جامعه می ترسند.»

از ماه مه گذشته که موج جدید سرکوب آزادی بیان در عربستان آغاز شد، سازمان‌ های امنیتی شخصیت‌ های معروفی از جمله «محمد الربیعه»، «ایمان النفجان» و «لجین الهذلول» را بازداشت کردند. همه آنها برای سال‌ های طولانی از حق زنان سعودی برای رانندگی حمایت می‌ کردند، اما این افراد در همان سالی که این خواسته شان محقق شد، خود را در پشت میله‌ های زندان دیدند. این چه اصلاحاتی است؟

عربستان طرح‌ هایی را برای اصلاحات جدید تصویب کرده است. با این وجود، هر نوع انتقادی از سرکوب آزادی بیان یا ابراز همبستگی با یکی از بازداشت شدگان سیاسی، باعث می شود تا فرد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شود.

«تیلور بری» پژوهشگر آمریکایی در واشنگتن، درباره بازداشت‌ ها در عربستان به الجزیره گفت: «بازداشت به علت نوشتن یک مقاله، ارتباطی به اصلاحات ندارد و اگر ولیعهد سعودی می‌خواهد سیاست اصلاحات خود را نشان دهد باید با آزادی فعالان بازداشت شده این مسئله را ثابت کند. آزادی فعالان مسئله مثبتی است، اما مشکل اساسی، بازداشت این افراد است و ممکن است این مسئله در شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح شود. نوشتن مقاله یا ارتباط با رسانه ها جنایت تروریستی نیست.»

گزارش سازمان‌ های بین المللی نشان می‌ دهد از زمان آغاز ولیعهدی «محمد بن سلمان» فعالان حقوق بشر در عربستان به طرزی بی سابقه در تنگنا قرار گرفته اند. بسیاری از فعالان زن، از اصلاحات در عربستان حمایت کردند، اما به نظر می‌ رسد اصلاحات در اینجا با اصلاحاتی که حاکمان به آن باور دارند، تفاوت دارد. 

بازداشت‌ ها در عربستان مسئله جدیدی نیست، اما گستردگی و زمان این بازداشت‌ ها سئوال برانگیز است. در ماه سپتامبر گذشته، حدود 70 نفر در عربستان بازداشت شدند. در ماه نوامبر سال گذشته نیز شماری از شاهزادگان از خاندان حاکم، وزرای سابق و بازرگانان سعودی بازداشت شدند و پس از پرداخت باج آزاد شدند. در حالی که اعلام شد این افراد در چارچوب تحقیقات مربوط به فساد بازداشت شدند، اما بسیاری از ناظران، این اقدام را برای تثبیت جایگاه محمد بن سلمان و سیاست‌ های او دانستند.

سازمان ملل، عربستان را به استفاده از قوانین مبارزه با تروریسم برای توجیه شکنجه و سرکوب مخالفان و بازداشت مدافعان حقوق بشر متهم کرده است. در گزارش سازمان ملل تاکید شده کسانی که از حق خود برای آزادی بیان در عربستان استفاده می‌ کنند، سرکوب می‌ شوند.

اصلاحات در عربستان به گونه‌ ای است که همزمان با افتتاح سالن‌ های نمایشگاه و برگزاری کنسرت‌ های موسیقی، کسانی که نظری بر خلاف حاکمان بیان می‌ کنند، بازداشت و سرکوب می‌ شوند. 

«یحیی اسیری» رئیس القسط به الجزیره گفت که فعالان به دلیل گفت و گو با رسانه های بین المللی و سازمان های حقوق بشری بازداشت شده اند تا ظلم دولت عربستان نسبت به مردمانش آشکار شود.»

اسیری گفت: این فعالان طرفداران مردم هستند، نه .

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.