رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که بعد از دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را به کاخ سفید دعوت خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست گزارش داد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا انتظار دارد که دیدارش با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در تاریخ  12 ژوئن (22 خرداد) به خوبی سپری شود و پس از پایان مذاکرات شاید از رهبر کره شمالی دعوت کند به آمریکا سفر کند.

وی که در کاخ سفید در یک نشست خبری مشترک با نخست‌ وزیر ژاپن صحبت می‌ کرد، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است از مذاکره با کره شمالی خارج شود، گفت: «تمام آنچه که می‌ توانم بگویم، این است که آماده‌ ام که از مذاکره خارج شوم. قبلا یکبار این کار را کرده‌ ام.»

او ادامه داد: «بنابراین، کاملا حاضرم که در صورتی که ببینم مذاکره نتیجه بخش نیست، از آن خارج شوم. اما واقعا معتقدم که کیم جونگ اون می‌ خواهد کاری انجام دهد که برای مردمش خوب است. این کار واقعا برای خانواده و خود او هم خوب است.»

ترامپ در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران تایید کرد که در صورتی که گفت‌ و گوی قریب الوقوع او با کیم «به خوب پیش رود»، ممکن است که از رهبر کره شمالی برای سفر به آمریکا دعوت کند. او گفت حاضر است از رهبر کره شمالی در کاخ سفید میزبانی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در جریان نشست او و کیم در سنگاپور، توافق پایان رسمی جنگ دو کره اعلام شود، گفت: «ما می‌توانیم در سنگاپور به امضای یک توافق‌ نامه برسیم. همانطور که شما می‌ دانید این می‌تواند قدم اول باشد. البته ما می‌دانیم که این می‌ تواند بخش ساده کار باشد. چرا که کار سخت‌ تر بعد از آن آغاز می‌ شود.»

او درباره احتمال عادی‌ سازی روابط واشنگتن و پیونگ‌ یانگ هم گفت: «عادی‌ سازی روابط چیزی است که انتظار داریم و امیدوارم زمانی که همه چیز انجام شد، اتفاق بیافتد. ژاپن گفته که به آنها کمک اقتصادی خواهد کرد، ما هم هستیم، چینی‌ ها هم کمک خواهند کرد، کره جنوبی هم نیت اش را اعلام کرده است. عوامل مثبت بسیار زیادی وجود دارد. قطعا دوست داریم شاهد عادی‌ سازی باشیم.»

وی بار دیگر بر گزینه فشار تاکید کرد و گفت: «فشار حداکثری قطعا در جریان است، فعلا از این عبارت استفاده نمی‌ کنیم چون در آستانه مذاکره قرار داریم. بعد از مذاکره دوباره از این عبارت استفاده خواهیم کرد. کارزار فشار حداکثری ادامه دارد و تحریمی را لغو نکرده‌ ایم.»

وی افزود: «تحریم‌ های بیشتری هم وجود دارد که در صورت لزوم از آنها استفاده می‌ کنیم، اما فکر نمی‌ کنم نیازی به استفاده از آنها باشد.»

پس از آن «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهار نظر جداگانه ای گفت واشنگتن از کره شمالی می خواهد که اقدامات ملموس انجام دهد و تنها به حرف زدن بسنده نکند. عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره تنها نتیجه‌ای است که ترامپ می پذیرد.

پومپئو افزود ترامپ امیدوار است نشست سران با کره شمالی برگزار شود اما با چشمان کاملا باز پیش می رود. اگر دیپلماسی روند درستی را طی نکند، فشار تحریم ها بر کره شمالی افزایش خواهد یافت.

پس از کش و قوس‌های فراوان، در حال حاضر مقدمات اجلاس رهبران آمریکا - کره شمالی جریان دارد. هفته گذشته ترامپ لغو دیدار با رهبر کره شمالی را اعلام کرده بود. اما پس از دیدار با «کیم یونگ چول» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اجلاس به هرحال 12 ماه ژوئن در سنگاپور برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.